Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zaptec Go, hvilken ladekabel?

Startet av gimo, torsdag 17. november 2022, klokken 14:45

« forrige - neste »

gimo

Hei. Jeg er helt novise på el og elbillading. Vi har en 2016 Leaf 30kwh. Har akkurat fått montert en Zaptec Go lader hjemme hos oss slik at vi ikke lenger trenger å bruke "nødladeren" til vanlig lading. Når jeg nå skulle kjøpe ladekabel sier elektrikeren at laderen er 3-fase, og han anbefalte å kjøpe type 2 ladekabel og bruke en adapter til type 1 som er i Leaf. Så jeg har kjøpt type 2 til type 2 ladekabel, 3 fase og 32 ampere, 7,5 meter. Men jeg greier ikke å finne adapter som overgang fra denne kabelen til vår "gamle" type 1. Noen som vet hvor jeg får tak i eller får løst det?

Orbit

Det synes jeg var et dårlig råd fra elektriker. Du kan bruke en overgang, men det koster (nesten) det samme som en kabel, og er heller ikke helt forskriftsmessig.

Du kan finne brukte kabler på Finn for ca 500 kr og oppover, litt avhengig av hvor lang kabel du vil ha. Dersom du har 6,6 kW ombordlader bør du velge 32 A kabel for å kunne få få full effekt (dersom dette er ønskelig).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

gimo

Sitat fra: Orbit på torsdag 17. november 2022, klokken 15:47
Det synes jeg var et dårlig råd fra elektriker. Du kan bruke en overgang, men det koster (nesten) det samme som en kabel, og er heller ikke helt forskriftsmessig.

Du kan finne brukte kabler på Finn for ca 500 kr og oppover, litt avhengig av hvor lang kabel du vil ha. Dersom du har 6,6 kW ombordlader bør du velge 32 A kabel for å kunne få få full effekt (dersom dette er ønskelig).

Tusen takk for svaret, begynner jo å skjønne det  :).  Jeg fant en overgang på Finn som jeg lurer på om jeg kan benytte, den her
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=275629988 . Kan jeg bruke den? Er usikker på om jeg har 6,6 kw ombordlader, det er en Tekna-utgave 30 kWh. Men da forstår jeg det slik at jeg kan kjøpe en type 2 til type 1, 1-FASE (helst 32 ampere) og også alternativt bruke den på min 3-fase lader?

Orbit

Sitat fra: gimo på torsdag 17. november 2022, klokken 16:16
Jeg fant en overgang på Finn som jeg lurer på om jeg kan benytte, den her
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=275629988 . Kan jeg bruke den?
Ja

Sitat fra: gimo på torsdag 17. november 2022, klokken 16:16
Er usikker på om jeg har 6,6 kw ombordlader, det er en Tekna-utgave 30 kWh. Men da forstår jeg det slik at jeg kan kjøpe en type 2 til type 1, 1-FASE (helst 32 ampere) og også alternativt bruke den på min 3-fase lader?
Jeg kjenner ikke Leaf, så jeg jeg vet ikke om Tekna hadde den største ombordladeren. Men det er uansett problemfritt å bruke en 1-fase ladekabel på en 3-fase ladestasjon.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

gimo

Tusen takk for svar  :+1:, det hjalp meg til å finne ut av det. Ble nå å kjøpe en brukt nesten ny Type 2 til 1, 1-fase 32 ampere som passer (men kunne vært litt lengre). Fikk den 7,5 meter type 2 kabelen 3-fase 32 ampere såpass billig at jeg tror det går greit å selge den videre. Neste gang sjekker jeg FØR jeg kjøper, gammelt jungelordtak  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA