Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innspill fra borettslag om hvilken pris settes per kwh

Startet av zenith, tirsdag 15. november 2022, klokken 16:42

« forrige - neste »

zenith

Hei,

Trenger noen innspill på hva borettslag/sameier i oslo-området har satt strømpris per kwh forrige og for denne måned. Eller hvordan dere tenker når strømpris fastsettes. Mitt borettslag satte strømprisen til 4.50,- forrige måned og nå skal den settes ned til 3 kroner for neste måned. Det er 10% påslag fra ekstern leverandør for innkreving av penger. Stnes 3 kroner fortsatt virker høyt og har virkelig et håp om å få dem med på etterfakturering der jeg selv gjør jobben.

arthur

I et sameie hvor vi har leilighet er infrastruktur fordelt etter sameiebrøken, og den enkelte sameier bestiller/betaler for sin egen ladeboks (Easse). All strøm til garasjene går på en måler og regningen fordeles etter den enkeltes bruk (samt andel fastleddet) så da blir prisen hva sameiet betaler strømselskapet, hverken mer eller mindre. En av styrets medlemmer foretar utregning og innkrevning. En veldig god ordning. Alternativet var å sett bort jobben mot et "påslag" på 15%.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

zenith

Sitat fra: arthur på tirsdag 15. november 2022, klokken 16:49
I et sameie hvor vi har leilighet er infrastruktur fordelt etter sameiebrøken, og den enkelte sameier bestiller/betaler for sin egen ladeboks (Easse). All strøm til garasjene går på en måler og regningen fordeles etter den enkeltes bruk (samt andel fastleddet) så da blir prisen hva sameiet betaler strømselskapet, hverken mer eller mindre. En av styrets medlemmer foretar utregning og innkrevning. En veldig god ordning. Alternativet var å sett bort jobben mot et "påslag" på 15%.

Ja, men det er hvis man etterfakturerer. Det er jo det jeg ønsker på sikt. Sånn det er nå må man dessverre sette strømprisen frem i tid :/

arthur

Strømregningen betales vel hos de aller fleste kleverandører på etterskudd? Og hvis ikke, hvorfor kan ikke prisen for neste periode justeres når den er kjent? Her dreier det seg om litt vrangvilje etter mitt syn.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

TB

#4
Her jeg bor fakturer vi selv etter faktisk strømpris. Regner ut pris pr kWh ved å ta total pris på strømregningen og dele på kWh forbrukt for den aktuelle måneden. Ingen påslag på strømmen. Vi har en fast kostnad pr ladeboks, for tiden 450 kr pr år. Vi kvalifiserer for strømstøtte da måler er eid av borettslag / sameie / garasjelag.
Der måler er eid av et firma som fakturerer vil det ikke kvalifiserer til strømstøtte?

Vi er i sone 1, har siste året hatt kWh pris over 2 kroner bare to ganger.
Her er priser pr kWh fra januar 2021 til okt 2022:


1,17 jan 2021
1,29
1,10
1,18
1,22
1,20
1,32
1,52
1,95
1,77
1,93
2,16 des 21 uten strømstøtte
1,29 jan 22 fratrekk for både strømstøtte for desember og januar 2022, gir for "lav" pris i januar.
1,48
1,56
1,70
1,80
1,66
1,85
2,34
1,97
1,32 okt 22
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Lars C. Krogenæs

#5
Sitat fra: zenith på tirsdag 15. november 2022, klokken 16:42
Hei,

Trenger noen innspill på hva borettslag/sameier i oslo-området har satt strømpris per kwh forrige og for denne måned.

Prisen borettslaget setter på strøm skal være tilnærmet det samme som borettslaget betaler for strømmen. Utgifter til regnskapsfører kan selvfølgelig inngå i denne kostnaden på strøm.

I burettslagslova § 5-19, 1. ledd heter det at "Når særlege grunnar talar for det, skal visse kostnader delast etter nytten for den einskilde bustaden eller etter forbruk." Her er det dermed naturlig at den enkelte bustaden/bruker betaler etter forbruk og ikke etter statisk eierbrøk etc. (Her er det vel ingen som er uenige.)

Ved vedtak til endring av burettslagsloven, der lading kom med, het det i forarbeidene at:

"...For det fjerde vil det komme kostnader til forbruk av straum ved lading. Straumforbruket vil van-legvis knyte seg til den enkelte brukseininga eller bustaden, og det vil derfor måtte betalast av den enkelte. Dette kan for eksempel organiserast ved at det blir avtalt eit fast beløp kvar månad, eller ved at seksjons- eller andelseigaren blir fakturert direkte for faktisk forbruk.
...
Departementet meiner at det i utgangspunktet må vere opp til det enkelte sameiget eller burettslaget å finne ei løysing på slike problemstillingar. Det same gjeld kva kostnader som skal inngå i prisinga av straumforbruket. Løysninga må likevel ikkje brukast til å omgå føresegnene om kostnadsfordeling, for eksempel ved at kostnader som etter lova skal berast av fellesskapet, blir belasta den enkelte gjennom forhøgd ladepris.
[/u]

Borettslaget kan med andre ord ikke sette en høy pris på strømmen, for å dekke andre felles utgifter. Det beste er at borettslaget først får faktura for strøm, og deretter fordeler kostnadene til strøm per kWt til den enekelte. Da slipper borettslaget å "tippe". Her skal borettslaget også trekke fra evt. strømstøtte. Hvis betaling belastes automatisk over kort, som f.eks hos Charge365, kan forrige måneds strømregning brukes som grunnlag, og så vil man alltid ligge en måned på etterskudd i forhold til pris. Over tid vil dette være

Det kan hende at ladeanlegget får et alt for høyt kapasitetsledd eller effektledd, fordi anlegget ikke er tilpasset bruken. Har man et høyt kapasitetsledd / effektledd, vil strømprisen lett kunne bli skyhøy.

Jeg mener det riktige bør være å skille ut fast nettleie/effektledd som egen fast månedsavgift, da utgifter her ikke pådras grunnet mengde strøm man har brukt, men fordi man har brukt. Her bør også kostnader til årlig vedlikehold være med. Da er det også lettere å annslå om anlegget er justert til riktig totaleffekt.




Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA