Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uno-X med ladepris på skilt

Startet av SveinJ, tirsdag 15. november 2022, klokken 09:11

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Panduck på tirsdag 22. november 2022, klokken 20:32
Sitat fra: RJK på tirsdag 22. november 2022, klokken 20:11
Ja, bytter gjerne over til Plug'n Charge om det kommer til bilen min

Du vil ikke få noe mindre problem med plug&charge når det gjelder registrering av kort, enn på aktører som f.eks plugsurfing. Løsningen blir vel heller at du slipper å forholde deg til Italienske selskap som Enel-X, og heller kan registrere det med et firma du stoler på i Norge.

Noe du også må gjøre med plug&charge.

Man har dog rett i at ladeoperatørene har skyld i dette presset for bankkort. Mange apper har vært alt for dårlige. Løsningen tror jeg blir at de vil skjerpe seg, og at aktører som Circle K vil forstå at ting må gjøres bedre.

Det er nok en grunn til at Circle K kjøper seg inn i Elton.
Poenget med Plug'n Charge er jo at bilens produsent eller dems samarbeidspartner er de som verifiserer at jeg har et gyldig kort registrert, med kreditt eller nok kroner til å få ladet. Jeg forholder meg ikke til noen operatører selv.

Foruten handshake med verifikasjon, så skal altså ikke noe app holde tak i sesjonen min, så jo. Jeg forventer at dette vil føre til langt mindre problemer med lading, da alt annet skjer i bakgrunn. Og kommunikasjon går gjennom styresignaler her, og ikke en eller annen ustabil webtjener eller ustabilt mobilt bredbånd.

Generelt er min erfaring at rene appløsninger er tilnærmet rulett om funker gjennom en sesjon. Bruk av brikke er, igjen min egen erfaring, langt mer stabil. Nettopp fordi den ikke trenger "en runde i rommet" for  vite om lading er stoppet eller ikke.

Ja, jeg forventer fremdeles at det vil være noen ladere som er mer ustabil, og vil feile. Selv de nye laderne til Ionity på Dal er litt bingo. Jeg har dog lyst til at man kommer med skikkelig testing, for å få svar på om app-løsning og RFID kompliserer, og hvilke som er mest trøblete i så fall.

Og det er som sagt ikke bare meg, men flere brukere som opplever. Har selvsagt ikke oversikt over hva alle bruker, men sett folk slite med både brikke og app/NFC med mobil.

Selv bruker Jeg helst RFID-kort via "ChargeMyHyundai", som gir meg langt bedre pris med Ionity-avtale. De har og app, men den prøver jeg å unngå å bruke, selv om app kanskje i større grad kunne gi meg info som min app-frie elbil ikke gir meg, da først og fremst om SoC og tidsestimat.

Jeg klarer dog ikke se at ikke de skulle kunne gi meg samme avtale om jeg har registrert kortet mitt med dem, likt med Rema sin "Æ", Coop sin løsning og Trumf. Eller som bensinstasjonskjedene gjør. Dette er lett overkommelig for dem.

Som en tilleggsbonus får stasjonene alle de kundene som av ymse årsaker ikke registrerer seg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Panduck

Sitat fra: RJK på tirsdag 22. november 2022, klokken 21:24
Poenget med Plug'n Charge er jo at bilens produsent eller dems samarbeidspartner er de som verifiserer at jeg har et gyldig kort registrert, med kreditt eller nok kroner til å få ladet. Jeg forholder meg ikke til noen operatører selv.

Så... Mer eller mindre det samme som plugsurfing e.l som anti-rfid folket argumenterer aktivt i mot.

RJK

Sitat fra: Panduck på onsdag 23. november 2022, klokken 16:49
Sitat fra: RJK på tirsdag 22. november 2022, klokken 21:24
Poenget med Plug'n Charge er jo at bilens produsent eller dems samarbeidspartner er de som verifiserer at jeg har et gyldig kort registrert, med kreditt eller nok kroner til å få ladet. Jeg forholder meg ikke til noen operatører selv.

Så... Mer eller mindre det samme som plugsurfing e.l som anti-rfid folket argumenterer aktivt i mot.
Nei, ikke det samme. Plugsurfing er en ekstern leverandør jeg ellers ikke ville behøvd å ha et kundeforhold til, selv om jeg fremdeles har plugsurfing.

Om det er bilprodusenten jeg har kjøpt bilen fra, eller banken som jeg har konto i og kortet gjennom som står som betalingspartner, så gjør det meg mindre, for disse har altså allerede et kundeforhold os uansett. Og jeg vet de er trygge partnere i den sammenhengen. Og et bankkort må man jo uansett ha for å bruke app eller RFID fra alle disse småselskapene.

Mot ladestasjon og bensinstasjon trenger jeg ikke "ørtåførti" mulige kundeforhold jeg må opprette for å få ladet/fylt. Dvs, nå må man det, men det er dette jeg vil vekk fra, og egentlig aldri var interessert iå delta i fra starten av.

Men av mangel på mulighet for å betale med vanlig bankkort, så måtte man registrere seg hos flere selskaper man ikke hadde noe forhold til, ei heller visste om de var seriøse eller "banditt-selskaper".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Panduck

Sitat fra: RJK på onsdag 23. november 2022, klokken 18:08
Nei, ikke det samme. Plugsurfing er en ekstern leverandør jeg ellers ikke ville behøvd å ha et kundeforhold til, selv om jeg fremdeles har plugsurfing.

Det må da være langt bedre å kunne velge hvilket firma man vil ha dette forholdet til, enn å være tvunget til å ta det som kommer mer bilen. Ikke-VW kunder kan vel bruke VW sin ladeløsning, greit at det er åpent. Forstår ikke helt logikken på at det skal være noe bedre å ha et kundeforhold for ett produkt for et firma bare fordi man har et annet kundeforhold der.

Jeg stoler med på f.eks Circkle K enn hyundai.

"Mot ladestasjon og bensinstasjon trenger jeg ikke "ørtåførti" mulige kundeforhold jeg må opprette for å få ladet/fylt."

Jeg trodde vi hadde slått fast at det finnes brikker som gir det stort sett alt du trenger overalt.

RJK

Sitat fra: Panduck på onsdag 23. november 2022, klokken 19:49
Sitat fra: RJK på onsdag 23. november 2022, klokken 18:08
Nei, ikke det samme. Plugsurfing er en ekstern leverandør jeg ellers ikke ville behøvd å ha et kundeforhold til, selv om jeg fremdeles har plugsurfing.

Det må da være langt bedre å kunne velge hvilket firma man vil ha dette forholdet til, enn å være tvunget til å ta det som kommer mer bilen. Ikke-VW kunder kan vel bruke VW sin ladeløsning, greit at det er åpent. Forstår ikke helt logikken på at det skal være noe bedre å ha et kundeforhold for ett produkt for et firma bare fordi man har et annet kundeforhold der.

Jeg stoler med på f.eks Circkle K enn hyundai.

"Mot ladestasjon og bensinstasjon trenger jeg ikke "ørtåførti" mulige kundeforhold jeg må opprette for å få ladet/fylt."

Jeg trodde vi hadde slått fast at det finnes brikker som gir det stort sett alt du trenger overalt.
"Stort sett" er fremdeles bare et ønskemål. Flere operatører som ikke er med overalt (Defa, Circle K inntil videre, Mer (med hos noen, men ikke alle), Tesla) og ikke minst når man beveger seg ut av landet finnes mange ladeoperatører man ikke er godkjent hos.

Tilsvarende for folk som kommer fra utlandet, og folk som spontant tar imot elektrisk leiebil f.eks. og der det fremdeles ikke er slik at man bare kan sette i gang å lade om man ikke er registrert kunde.

Og til det første, det vil vel fremdeles være slik at man kan velge å aktivere pug'n charge. Du er ikke påtvunget det. For Tesla-eiere kan de vel fremdeles lade hos andre enn Tesla sitt SuC-nettverk, selv om vi begge skjønner at bortimot 100 % vil legge inn kort-detaljer for å kunne bruke det den veien.

Men frem til Uno-X blir godt nok utbredt i hele landet, eller flere andre følger dem, er det altså ingen mulighet til å unngå å registrere seg hos noen, og likevel få ladet greit.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moggen

Sitat fra: RJK på onsdag 23. november 2022, klokken 20:55
Sitat fra: Panduck på onsdag 23. november 2022, klokken 19:49
Sitat fra: RJK på onsdag 23. november 2022, klokken 18:08

Men frem til Uno-X blir godt nok utbredt i hele landet, eller flere andre følger dem, er det altså ingen mulighet til å unngå å registrere seg hos noen, og likevel få ladet greit.

Joda, men du blir begrenset til feks kun Recharge eller Ionity.
Hvis du slapp kundeforhold og bare kunde enkelt betale like enkelt som på en bensinstasjon, hade de fleste valgt å lade der priserne er best, og vi hade hatt apper der man kunde søke etter feks billigste lading. Man trenger ikke å vare ekonom for å forstå hvorfor det hade hvert en meget viktig utvikling, eller hvorfor bransjen slåss med nebber og klør (godt hjulpet av noen nyttige idioter) for å motvirke denne utvikling.

Panduck

Sitat fra: RJK på onsdag 23. november 2022, klokken 20:55
Men frem til Uno-X blir godt nok utbredt i hele landet, eller flere andre følger dem, er det altså ingen mulighet til å unngå å registrere seg hos noen, og likevel få ladet greit.

Det jeg uansett sliter med å forstå i denne tråden, er at det jubles ikke for at Uno-X tar kortbetaling, men for at de BARE tar kortbetaling.

Er det ikke flott at du kan få ladet med bankkortet ditt hos E-on, mens jeg kan bruke elton-appen der? E-on har ikke "fulgt" Uno-X, de tok kortbetaling lenge før Uno-X satte opp ladestasjoner.

Eller er det et krav at de KUN skal ta kort?

RJK

Sitat fra: Panduck på torsdag 24. november 2022, klokken 09:18
Sitat fra: RJK på onsdag 23. november 2022, klokken 20:55
Men frem til Uno-X blir godt nok utbredt i hele landet, eller flere andre følger dem, er det altså ingen mulighet til å unngå å registrere seg hos noen, og likevel få ladet greit.

Det jeg uansett sliter med å forstå i denne tråden, er at det jubles ikke for at Uno-X tar kortbetaling, men for at de BARE tar kortbetaling.

Er det ikke flott at du kan få ladet med bankkortet ditt hos E-on, mens jeg kan bruke elton-appen der? E-on har ikke "fulgt" Uno-X, de tok kortbetaling lenge før Uno-X satte opp ladestasjoner.

Eller er det et krav at de KUN skal ta kort?
Da har du misforstått, om det er av mine innlegg du har fått den oppfattelsen. Jeg jubler for at de har valgt å ha betalingsterminal. Men jeg har selvsagt intet imot at den og vil kunne opereres med app eller RFID.

Det er jo det som jeg og påpeker overfor @Elektro, for selv om han sier han ikke har noe imot at det kommer bankterminaler så lenge han kan få lade med app/RFID, så er jo mye av motstanden hans at han mener dette blir fordyrende og forsinker videre utbygging. Så derfor vil han ikke at det skal bli krav om bankterminaler. Av innleggene hans, så virker det som han tror vi mener app og RFID må bort, noe som ikke stemmer.

Han er spesielt mot etterinstallering av bankterminalløsninger på eksisterende ladere, og nevner stadig at det er over 1 million ladepunkter. I NRK-sending om høringen, så nevnes det at antall hurtigladere og lynladere nå ligger mellom 5100 og 5200 ladere/ladepunkter.

https://elbil.no/stort-engasjement-for-enklere-lading-pa-stortinget/

Ifølge denne artikkelen er det nå totalt ca 21 000 ladepunkter totalt. Altså må @Electro snakke om i Europa eller på verdensbasis, for vi er skremmende lang unna så mange ladepunkter selv om vi tar med hele Norden.

https://elbil.no/om-elbil/elbilstatistikk/ladestasjoner/

Legg så til at for AC-ladere spesielt, men og for DC-ladere, kan man lage opplegg for å dele terminaler mellom flere ladepunkter, litt a la det man kan gjøre for betaling av parkering.

Jeg har og mindre tro på det som ble sagt, at man må bytte ut hele laderen for å få koblet til en slik terminal. Da må man ha liten tro til selskapenes evne til å lage løsninger. Det er stort sett snakk om å bytte ut noe styre-elektronikk og programvare til disse, så er det problemet løst. Er det vilje, så kommer dette raskt på plass. Mange av laderne kommer jo med dette i andre land, så temmelig sikkert så finnes løsningen allerede for mange modeller.

Men jeg er enig i at ettermontering må få lengre tidshorisont, men at vi temmelig raskt kan innføre krav om dette ved oppgradering og nyinstallasjoner. Og vil tro flere av selskapene allerede har planer for å bytte ut flere av hurtigladerne (50 kW-ladere) med nye ladere som takler langt mere effekt. Så her kan de slå to fluer i en smekk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Panduck

AC kombineres ofte med parkering. Å kreve dette over til kort kommer til å bli et mareritt. Nå blir de fleste p-plasser "registrer skilt ved innkjøring, betal før du drar", så skal du på toppen av dette legge kortbetaling for ladeplassene der som da må aktiveres når ladingen startes, da må du ha to uavhengie betalingsopplegg.

Blir det krav om kort ved AC lading vil det bli fordyrende. I en situasjon der det virker som om ladeaktører rett og slett ikke ønsker å satse på AC lading, vil det bli spikeren i kista for mange AC punkter.

Jeg forstår at man ønsker kortbetaling på DC ladere, men om man ønsker å dra det over på AC ladere, virker det som om man ikke helt forstår alle de tekniske og kost-utfordringene det vil gi vs nytten det vil ha.

AC ladere har blitt fjernet både her og der i overgang til nye DC ladere. Vi bør ikke få krav på toppen av dette som vil gjøre at dette skjer enda raskere.

RJK

Sitat fra: Panduck på torsdag 24. november 2022, klokken 10:41
AC kombineres ofte med parkering. Å kreve dette over til kort kommer til å bli et mareritt. Nå blir de fleste p-plasser "registrer skilt ved innkjøring, betal før du drar", så skal du på toppen av dette legge kortbetaling for ladeplassene der som da må aktiveres når ladingen startes, da må du ha to uavhengie betalingsopplegg.

Blir det krav om kort ved AC lading vil det bli fordyrende. I en situasjon der det virker som om ladeaktører rett og slett ikke ønsker å satse på AC lading, vil det bli spikeren i kista for mange AC punkter.

Jeg forstår at man ønsker kortbetaling på DC ladere, men om man ønsker å dra det over på AC ladere, virker det som om man ikke helt forstår alle de tekniske og kost-utfordringene det vil gi vs nytten det vil ha.

AC ladere har blitt fjernet både her og der i overgang til nye DC ladere. Vi bør ikke få krav på toppen av dette som vil gjøre at dette skjer enda raskere.
Jeg klarer virkelig ikke å se at man ikke kan få en og samme automat til å administrere betaling for både lading og parkering. Det er mer et softwaremessig problem, en hardware-messig. Kommunale ladeplasser har allerede mulighet til å styre betaling av parkering for flere parkeringssoner og forskjellige priser i forhold til type kjøretøy.

Samme automaten, i tillegg til app/brikke-alternativ, kan brukes til å starte og stoppe lading, om man bare legger dette til i programvaren i terminalen, og sender signaler til server som sender signaler til lader om å starte eller stoppe ladingen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

#115
https://e-tron.charging-service.audi/web/nb/audi-no står det at tjenesten gir tilgang til 436.356 ladepunkter i 26 land i Europa, hvorav 11.752 i Norge. Jeg vet ikke hvor ofte disse tallene oppdateres, jeg har for så vidt ikke slått det opp før nå heller, men mente at det var nærmere 500.000. Videre la jeg til grunn at tjenesten fungerer bare på 50% av alle ladepunkter som finnes (Tesla er jo f.eks. ikke med her, og det finnes sikkert nok av ekvivalenter til Defa og Lade i Norge i Europas avkroker), så da må vi nærme oss 1 Million. Kanskje den prosentvise dekningen er bedre enn som så, men det er uansett ikke så viktig om tallet er 700- eller 800.000. Poenget er at vi har et godt utgangspunkt for roaming allerede, uten tvang. Og at det er j*vlig mange punkter som vil måtte utstyres med bankterminal.

Jeg ser at det diskuteres hvordan dette kan løses, og alt er selvfølgelig mulig, men jeg har jobbet nok med IT prosjekter, bla. i dagligvarebransjen, til å vite at det å få hardware og software til å kommunisere med en bankterminal helt uten problemer kan by på utfordringer. I tillegg skal det kommuniseres mot Nets osv. Denne kompleksiteten, kombinert med ekstrakostnaden, gjør at det i praksis er utopi at flertallet av AC ladere noen gang kan få bankterminal. Og et krav om at nye AC ladere må ha det, vil være svært negativt for utbyggingstakten. La oss være enige om det?

At nye DC ladere enkelt kan utstyres med kortterminal er jeg åpen for. Selv om bla. Recharge har poengtert at det legger en del føringer for valg av hardwareleverandør osv, hvis det skal være integrert. Er usikker på om en felles skjerm/automat for å betjene mange punkter er en god idé, men det er en egen tråd. Det vil dog si at en del hurtigladelokasjoner i Norge må få godt over 50 bankterminaler, samlet. Omtrent der begynner jeg å tenke at noen bare må trekke i nødbremsen og spørre er det virkelig dette vi vil? Er dette fremtiden? At gamle ladere kan få bankterminal ila. x-antall år, tror jeg også er mulig. Da begynner vi å snakke om en solid ekstrakostnad for selskapene som noen må dekke. Da foreslår jeg at Staten tar regninga. Men så skal dette driftes og supporteres da..

Uansett hva man måtte mene, står vi per i dag i en situasjon der vi trenger en løsning i tillegg til bankterminaler. Kan vi være enige i det også? Løsningen er her, den heter roaming, osv... :) I dag er det helt problemfritt å bruke kun f.eks. Audi e-tron Charging service. Og forholde seg til Audi sitt ladekart. Ref. tallene over. Omtrent som Tesla eiere gjorde før bilene fikk CCS port/adapter. Bare mange flere ladepunkter å velge i. Så er det naturligvis ergerlig å gå glipp av lade- og servicetilbudet til spesielt Circle K i Norge, men dette kan jo Staten enkelt løse ved å vedta påbud om roaming så snart som mulig. Så kan folk se etter lysskiltene og lade der de finner det for godt. En god del biler, i tillegg til Tesla, begynner utrolig nok også å få godt fungerende ladekart og ruteplanleggere.

De som ikke ønsker å bruke app kan faktisk klare seg med kun RFID. Så kan man naturligvis diskutere om det er greit at bilprodusenten- eller tjenesteleverandøren vet hvor du har vært. Det er kanskje bedre at banken, Fjellinjen og andre vet det, men mange vet det altså uansett. På samme måte som at Telenor vet hvor jeg har vært, hvem jeg har snakket med og sågar hva jeg har sagt og skrevet. Men da vet jeg i alle fall hvor jeg skal henvende meg hvis disse dataene blir misbrukt. Hvis man da velger seg Elton, Ladeklubb som romaningtjenesteleverandør, så har de det juridiske ansvaret. Og dette bør kanskje strammes inn. Sånt er EU gode på.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Panduck

Sitat fra: RJK på torsdag 24. november 2022, klokken 10:54
Jeg klarer virkelig ikke å se at man ikke kan få en og samme automat til å administrere betaling for både lading og parkering. Det er mer et softwaremessig problem, en hardware-messig.

Om du ikke forstår dette har jeg ikke mye mer å si. Jeg kjører inn, plugger inn, må gå til en automat som er ved en inngangsdør som jeg ikke skal trenge å forholde meg til før jeg drar, for å starte lading, og så må jeg igjen gå til den samme automaten for å avslutte parkering?

Og selvfølgelig har dette med hardware å gjøre, softwaren er avhengi av at hardwaren den kjører på har støtte for det som måtte trenges av valg, og dette er gjerne hardware som er laget for et mål. Det er ikke rett frem å gjøre dette.

Og, du snakker med en som har jobbet med softwareutvikling i mange, mange år, så den "det er mer et software-problem" forklaringen på at det skal være enkelt vil jeg være forsiktig med.

Selvfølgelig er det mulig. Alt er mulig. Men ting koster penger, og ting er neppe så enkelt som du tror. Å legge kortbetaling som et krav på AC-ladere vil i mange tilfeller bli veldig kostbart, og da får folk heller komme med nedsettende kommentarer dersom de ikke tror på dette, enn å prøve å sette seg inn i det.

Panduck

Sitat fra: elektro på torsdag 24. november 2022, klokken 11:54
Jeg ser at det diskuteres hvordan dette kan løses, og alt er selvfølgelig mulig, men jeg har jobbet nok med IT prosjekter, bla. i dagligvarebransjen, til å vite at det å få hardware og software til å kommunisere med en bankterminal helt uten problemer kan by på utfordringer. I tillegg skal det kommuniseres mot Nets osv.

Jeg burde kanskje argumentere for at dette må gjøres, det vil jo gi flere utviklere en god del jobb, men noe sier meg at jeg neppe ville likt å jobbe på disse prosjektene, og det er vanskelig nok å få tak i utviklere med kompetanse nok til å gjøre dette bra, så det blir enda en dimensjon på dette.

Ellemelle

Sitat fra: elektro på torsdag 24. november 2022, klokken 11:54
https://e-tron.charging-service.audi/web/nb/audi-no står det at tjenesten gir tilgang til 436.356 ladepunkter i 26 land i Europa, hvorav 11.752 i Norge.
Jeg forstår ikke hvorfor du maser om denne subsidierte tjenesten du bruker.  Dette er ikke et Audi-forum, og tjenesten du babler om gjelder kun for de som har Audi.

elektro

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 24. november 2022, klokken 13:21
Sitat fra: elektro på torsdag 24. november 2022, klokken 11:54
https://e-tron.charging-service.audi/web/nb/audi-no står det at tjenesten gir tilgang til 436.356 ladepunkter i 26 land i Europa, hvorav 11.752 i Norge.
Jeg forstår ikke hvorfor du maser om denne subsidierte tjenesten du bruker.  Dette er ikke et Audi-forum, og tjenesten du babler om gjelder kun for de som har Audi.
Det var da voldsomt..! Jeg vet ikke hva du mener med subsidiert, man betaler da vitterlig for tjenesten. Den er uansett bare et eksempel på hvor bra roaming  kan fungere. Den er, med fare for å gjenta meg selv :), også den eneste tjenesten jeg kjenner godt.

Jeg kunne trukket frem Ladeklubben til Elbilforeningen, eller Elton. Men de har jeg ikke prøvd. Og så mangler de Eviny og Mer. En fordel med å bruke bilprodusentens avtale er at man da også, som i Audi sitt tilfelle, kan integrere denne i bilens app, som mange bruker flittig uansett. Forutsatt at man har mobil, selvfølgelig. Det har jeg lært i dette forum at det er mange som ikke har, eller liker å bruke av ulike årsaker. Da kan man bruke bilprodusentens RFID. Leiebilselskaper, bedrifter og andre kunne også utstyre bilene sine med dette. Men da må bør de ha tilnærmet full dekning. Og da må det tydeligvis påbud til. Ref. Uno-X. Jeg tipper CK er på lufta med roaming innen påske, ettersom de har kjøpt ser inn i Elton.

AUDIAUDIAUDIAUDIAUDIAUDIAUDIAUDIAUDIAUDIAUDIAUDIAUDIAUDIAUDI
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA