På
https://e-tron.charging-service.audi/web/nb/audi-no står det at tjenesten gir tilgang til 436.356 ladepunkter i 26 land i Europa, hvorav 11.752 i Norge. Jeg vet ikke hvor ofte disse tallene oppdateres, jeg har for så vidt ikke slått det opp før nå heller, men mente at det var nærmere 500.000. Videre la jeg til grunn at tjenesten fungerer bare på 50% av alle ladepunkter som finnes (Tesla er jo f.eks. ikke med her, og det finnes sikkert nok av ekvivalenter til Defa og Lade i Norge i Europas avkroker), så da må vi nærme oss 1 Million. Kanskje den prosentvise dekningen er bedre enn som så, men det er uansett ikke så viktig om tallet er 700- eller 800.000. Poenget er at vi har et godt utgangspunkt for roaming allerede, uten tvang. Og at det er j*vlig mange punkter som vil måtte utstyres med bankterminal.
Jeg ser at det diskuteres hvordan dette kan løses, og alt er selvfølgelig mulig, men jeg har jobbet nok med IT prosjekter, bla. i dagligvarebransjen, til å vite at det å få hardware og software til å kommunisere med en bankterminal helt uten problemer kan by på utfordringer. I tillegg skal det kommuniseres mot Nets osv. Denne kompleksiteten, kombinert med ekstrakostnaden, gjør at det i praksis er utopi at flertallet av AC ladere noen gang kan få bankterminal. Og et krav om at nye AC ladere må ha det, vil være svært negativt for utbyggingstakten. La oss være enige om det?
At nye DC ladere enkelt kan utstyres med kortterminal er jeg åpen for. Selv om bla. Recharge har poengtert at det legger en del føringer for valg av hardwareleverandør osv, hvis det skal være integrert. Er usikker på om en felles skjerm/automat for å betjene mange punkter er en god idé, men det er en egen tråd. Det vil dog si at en del hurtigladelokasjoner i Norge må få godt over 50 bankterminaler, samlet. Omtrent der begynner jeg å tenke at noen bare må trekke i nødbremsen og spørre er det virkelig dette vi vil? Er dette fremtiden? At gamle ladere kan få bankterminal ila. x-antall år, tror jeg også er mulig. Da begynner vi å snakke om en solid ekstrakostnad for selskapene som noen må dekke. Da foreslår jeg at Staten tar regninga. Men så skal dette driftes og supporteres da..
Uansett hva man måtte mene, står vi per i dag i en situasjon der vi trenger en løsning i tillegg til bankterminaler. Kan vi være enige i det også? Løsningen er her, den heter roaming, osv...

I dag er det helt problemfritt å bruke
kun f.eks. Audi e-tron Charging service. Og forholde seg til Audi sitt ladekart. Ref. tallene over. Omtrent som Tesla eiere gjorde før bilene fikk CCS port/adapter. Bare mange flere ladepunkter å velge i. Så er det naturligvis ergerlig å gå glipp av lade- og servicetilbudet til spesielt Circle K i Norge, men dette kan jo Staten enkelt løse ved å vedta påbud om roaming så snart som mulig. Så kan folk se etter lysskiltene og lade der de finner det for godt. En god del biler, i tillegg til Tesla, begynner utrolig nok også å få godt fungerende ladekart og ruteplanleggere.
De som ikke ønsker å bruke app kan faktisk klare seg med kun RFID. Så kan man naturligvis diskutere om det er greit at bilprodusenten- eller tjenesteleverandøren vet hvor du har vært. Det er kanskje bedre at banken, Fjellinjen og andre vet det, men mange vet det altså uansett. På samme måte som at Telenor vet hvor jeg har vært, hvem jeg har snakket med og sågar hva jeg har sagt og skrevet. Men da vet jeg i alle fall hvor jeg skal henvende meg hvis disse dataene blir misbrukt. Hvis man da velger seg Elton, Ladeklubb som romaningtjenesteleverandør, så har de det juridiske ansvaret. Og dette bør kanskje strammes inn. Sånt er EU gode på.