Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uno-X med ladepris på skilt

Startet av SveinJ, tirsdag 15. november 2022, klokken 09:11

« forrige - neste »

hanche

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 16. november 2022, klokken 15:45
Jeg synes kilowatt time er best, fordi jeg like å snakke og å lese norsk. Å si kilowatt-håur klinger ikke like bra i mine ører.
https://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriveregler/Forkortinger/#k
Det er da ingenting i veien for at man si kilowattime når det står kWh? Selvsagt heter det kilowattime på norsk, både i tale og når man skriver det fullt ut.. Det er bare forkortelsen det er litt uenighet om.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

turfsurf

Sitat fra: hanche på onsdag 16. november 2022, klokken 22:42
Det er da ingenting i veien for at man si kilowattime når det står kWh? Selvsagt heter det kilowattime på norsk, både i tale og når man skriver det fullt ut.. Det er bare forkortelsen det er litt uenighet om.
Forkortelser består gjerne av bokstaver fra ordet som forkortes. Finnes ingen "h" i kilowattimer hos meg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hanche

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. november 2022, klokken 06:45
Sitat fra: hanche på onsdag 16. november 2022, klokken 22:42
Det er da ingenting i veien for at man si kilowattime når det står kWh? Selvsagt heter det kilowattime på norsk, både i tale og når man skriver det fullt ut.. Det er bare forkortelsen det er litt uenighet om.
Forkortelser består gjerne av bokstaver fra ordet som forkortes. Finnes ingen "h" i kilowattimer hos meg.
Vi blir neppe enige, så jeg skal avslutte med dette: Da er det bedre å skrive kwt med liten w (eller alt i store bokstaver, som KWT). Hvorfor? Fordi kombinasjonen kW tydelig signaliserer at her følger vi en standard (SI), men t-en som kommer etterpå, sier at det gjør på ingen måte. Nå kan du få siste ord, om du vil.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Ingeniøren

k=1000 og peker på W derfor stor. Om man skrive h ellet t er ett fett for meg men den er liten da k ikke peker på den...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Lars C. Krogenæs

Nå er vi en smule off topic, men hvorfor skriver vi ikke da kM på lengde? kilo peker jo er på meter. Det samme med kG, det kilo peker på Gram?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Ingeniøren

#35
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 17. november 2022, klokken 09:44
Nå er vi en smule off topic, men hvorfor skriver vi ikke da kM på lengde? kilo peker jo er på meter. Det samme med kG, det kilo peker på Gram?
Burde det men de er nok folkeliggjort...vanlige folk vet ikke hva kWh er, så det har vi enda kontroll på  :)

Edit: med 2 bokstaver så kan man vel ikke misforstå. Samtidig skriver jeg MPa for spenning og det burde vel hete mPa... så mulig jeg er ute å sykler  ;) Sef M mega som i MPa og m milli som i mm....
https://no.wikipedia.org/wiki/Milli-
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Vidar_S

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 17. november 2022, klokken 14:05

Edit: med 2 bokstaver så kan man vel ikke misforstå. Samtidig skriver jeg MPa for spenning og det burde vel hete mPa... så mulig jeg er ute å sykler  ;)

MPa vs mPa blir vel megapascal vs millipascal om jeg ikke husker heeelt feil fra fysikktimene for lenge siden, så begge deler er sånn sett riktig, bare at de har noe ulike betydninger :)

Ingeniøren

Sitat fra: Vidar_S på torsdag 17. november 2022, klokken 16:35
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 17. november 2022, klokken 14:05

Edit: med 2 bokstaver så kan man vel ikke misforstå. Samtidig skriver jeg MPa for spenning og det burde vel hete mPa... så mulig jeg er ute å sykler  ;)

MPa vs mPa blir vel megapascal vs millipascal om jeg ikke husker heeelt feil fra fysikktimene for lenge siden, så begge deler er sånn sett riktig, bare at de har noe ulike betydninger :)
:+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 17. november 2022, klokken 09:44
Nå er vi en smule off topic, men hvorfor skriver vi ikke da kM på lengde? kilo peker jo er på meter. Det samme med kG, det kilo peker på Gram?
Lowercase/uppercase er en del av SI enheten. Gram=g, meter=m. Mens f.eks ampere=A og kelvin=K. Og watt=W, men er en derivert enhet.

Pussig nok er kg en egen SI enhet, ikke bare gram med prefiks. Mens km er meter med kilo som prefiks.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hanche

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. november 2022, klokken 18:07
Og watt=W, men er en derivert enhet.
Jeg ville sagt avledet heller enn derivert på norsk, men ja.

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. november 2022, klokken 18:07
Pussig nok er kg en egen SI enhet, ikke bare gram med prefiks. Mens km er meter med kilo som prefiks.
Ja, standarder utvikler seg ikke alltid logisk. Det har med gammel historikk å gjøre. I gamle dager brukte man CGS-enheter, der basisenhetene var centimeter, gram og sekunder. Avledet kraftenhet het dyn (dyne på engelsk), og tilsvarende energienhet var erg. Så gikk man over til dagens MKS (meter, kilogram, sekund). Navnene ville nok blitt bedre om man hadde gjort det til MGS, men gram er jo en veldig liten størrelse i sammenhengen, så det var ikke veldig praktisk, det heller. Eller man kunne funnet på et helt nytt navn for kilogram, så hadde man sluppet det ekstra prefikset. Men gram og kilogram var nok alt for innarbeidet til at det ville gått.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 15. november 2022, klokken 18:40
Rema 1000 Eidsvåg, nord for Bergen, her er det nå gravearbeid. Vi for se hva som dukker opp.

SveinJ

Det er jo ganske utrolig, men også ganske typisk. En start som viste et skilt med pris på lade stedet, utvikler seg til en diskusjon over 3 sider som overhode ikke har noe med situasjon på Gulskogen å gjøre.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

hanche

Sitat fra: SveinJ på torsdag 17. november 2022, klokken 20:25
Det er jo ganske utrolig, men også ganske typisk. En start som viste et skilt med pris på lade stedet, utvikler seg til en diskusjon over 3 sider som overhode ikke har noe med situasjon på Gulskogen å gjøre.
Det er nok til en viss grad min skyld. Det startet med noe jeg tenkte var et litt humoristisk svar på et spørsmål om hva noen kunne finne på å klage over nå. Og så begynte snøballen å rulle. Sånn er livet, i blant.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

elektro

#43
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 16. november 2022, klokken 09:04
Sitat fra: elektro på onsdag 16. november 2022, klokken 08:21
- Det Uno-X har gjort, er å komplisere lademarkedet, ved å ekskludere alle de etablerte måtene å betale for lading på.
Jeg forstår at du forsøker å snu saken på hodet, men faktum er at alle har bankkort. På denne stasjonen får alle hurtigladet. Enkelt og greit. Du må gjerne ha alternative løsninger som kampsak og skrive mange poster om hvorfor andre løsninger er bedre, men faktum er at på denne stasjonen får alle hurtigladet. Det er verken kompliserende eller ekskluderende. Brikke, app, kortregistrering, BankID verifisering osv, det er ekskluderende og kompliserende. Det vet jeg veldig godt da jeg har bistått mange på ladestasjoner med forskjellige problemer med de alternative løsningene. Vi har også kunnet lese side opp og ned om kaoset i artikler, og alternative løsninger har i andre bransjer svært moderat tilslutning (ja det finnes andre vareselgere som prøver seg på apper og betalingsløsninger som lock-in).
Nordmenn har i dag ca 8,5 millioner bankkort. Med disse kan en kjøpe varer og tjenester over alt. Kampen mot bankkort er tapt. Det kommer. Uavhengig av hvor mange innlegg du skriver.

Ladeaktørene må gjerne eksperimentere med alternative betalingsformer og forsøke forskjellige lock-in metoder (som brikke, forhåndsregistrering, rabattavtaler etc). Men start med basistjenesten som alle, både nordmenn og tilreisende, kan bruke. Jeg har hjulpet alt for mange med brikketrøbbel, app-trøbbel, bankID identifisering, utløpte kort, SMS-trøbbel osv til å leve i fornektelse. En kan ikke tvinge alle nordmenn inn i dette virvaret vi har i dag. Selv om jeg som entusiast synes det fungerer greit hadde jeg med glede resikulert brikkene og slettet et tosifret antall apper om jeg visste at det bare var å bippe bankkortet så fikk jeg strøm. Og rabattavtaler kan knyttes til kort, det har kjedene lang erfaring med.

Som entusiast vil du muligens savne muligheten til å se hvor mange kWt du ladet hvor og når, hva gjennomsnittlig ladehastighet var og hva det kostet? Hvis man leverer reiseregning, er det også nyttig. Begge deler kan kanskje løses, men man introduserer et problem fornøyde app- og brikkebrukere ikke har i dag. Det kompliserer.

Min påstand er at du aldri vil kunne reise på langtur med elbil bare med bankkort uansett. Fordi et flertall av laderne, særlig AC laderne, aldri vil få bankkortleser. Dermed må du huske både appene/brikkene dine og lommeboka. Og ha penger på konto. I alle fall hvis du skal lade hos Uno-X. Jeg skjønner at de prøver å slå mynt på dette, og de må gjerne tilby lading med bankkort, men ikke på bekostning av roaming. Det kompliserer.

Situasjonen du beskriver med folk som knoter på ladestasjon er høyst reell. Vet ikke hvor mange jeg har hjulpet og til og med betalt for, men løsningen er her! Det virker bare som folk ikke helt har fått det med seg. Selv ikke i dette forum. I 2022 kan man nemlig reise på langtur med kun én RFID brikke. Eller én app. Selv bruker jeg MyAudi, som jeg uansett bruker til å låse/låse opp bilen, starte klimatisering, overvåke lading osv. I tillegg er Plug & Charge støttet på nyere modeller.

Får man med Circle K og Tesla på dette, om nødvendig med tvang, blir løsningen helt perfekt. Nå er jeg ikke så sær at jeg boikotter disse, det ville være ufordelaktig for meg i og med at de på hver sin måte har et unikt tilbud. Vi trenger imidlertid ikke flere aktører som ikke tilbyr roaming. Det er det min "motstand" mot bankkort handler om. Jeg ser heller ikke helt behovet for ladepris på skilt. Vis heller ledig / estimert ventetid.

NB! Det største problemet med installasjon av bankterminaler på eksisterende ladere, er som bransjen sier selv, at det vil gå på bekostning av bygging av nye. I tillegg legger det visse føringer på både valg av ladere og design av stasjoner. Det blir også et nytt element som krever drift, support og vedlikehold.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Vidar_S

Sitat fra: Otkristo på torsdag 17. november 2022, klokken 19:58
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 15. november 2022, klokken 18:40
Rema 1000 Eidsvåg, nord for Bergen, her er det nå gravearbeid. Vi for se hva som dukker opp.

Ifølge nettavisen-artikkel er det Voss og Gol som står først på listen, men skal selvsagt ikke utelukke at de også har tenkt å gjøre noe i Bergen. Ville vel ikke være helt unaturlig å også ha en lader i Bergensområdet.

https://www.nettavisen.no/okonomi/rema-reitan-inn-i-elbilmarkedet-varsler-priskrig-pa-lading/s/5-95-756844

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA