Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uno-X med ladepris på skilt

Startet av SveinJ, tirsdag 15. november 2022, klokken 09:11

« forrige - neste »

power59

Med mindre man foretrekker egenutviklede enheter så bør kWh benyttes. Sjekk Store Norske Leksikon:
https://snl.no/kWh

Moggen

#16
Sitat fra: elektro på tirsdag 15. november 2022, klokken 19:11
Sitat fra: goggo på tirsdag 15. november 2022, klokken 09:30
Yess Reitan, dette er bra !!!

Både kort terminal for de som er tilhenger av det, og live prisinformasjon for oss gjerrigknarker.
Lurer på hva folk skal begynne å klage på nå jeg :)

Vel, de har hverken RFID leser, egen app eller roaming for andre operatørers. Ei heller Plug & Charge, så det er bare å gratulere med Norges- og kanskje verdens mest gammeldagse ladestasjoner. ;)

Når det gjelder skiltet, så er det vel ikke prisen som er interessant, men hvorvidt det er kø eller ikke? Det kunne de heller vist. Eller brukt pengene på tak over laderne. Om det koster 6 eller 7 kroner per kWt har omtrent ingenting å si for totaløkonomien ved bilholdet.

Det er imidlertid en god idé å vise den akkumulerte prisen på selve laderen, sånn at folk får lyst til å gjøre seg ferdig. Det forutsetter imidlertid at det er dyrt nok. Ikke som hos IONITY, hvor der er kø mens Tesla stasjonen ved siden av har 40 ledige ladere. Det er lite bærekraftig.

SPØRSMÅL: Hvordan får man ladehistorikk hos Uno-X? Er det kun kvittering på papir?

Lol, når det ENDELIG kommer en brukervennlig aktør på banen her i norge (betalte lynlading med kort i både tyskland og danmark i sommer), så dukker det opp en nisse som klager på at han ønsker å bruke apper, plastikkbrikker, og noen extra-app for å knutte sammen de noen av de ulike aktørernes betalsystemer..
Selv vil jeg bare betale, og bruke minst mulig tid på å registrere mine kortoppgifter hos disse clowner.

Spørsmål; hvordan klarer du å handle mat, byggevarer etc. uten å bruke roamingapper og plastikkbrikker?

Vix

#17
Sitat fra: power59 på tirsdag 15. november 2022, klokken 20:09
Med mindre man foretrekker egenutviklede enheter så bør kWh benyttes. Sjekk Store Norske Leksikon:
https://snl.no/kWh

Men for å sitere siden du linket til: "I Norge er symbolet kWt også godkjent"  ;)

hanche

Sitat fra: geear på tirsdag 15. november 2022, klokken 12:50
Sitat fra: hanche på tirsdag 15. november 2022, klokken 12:46
Sitat fra: goggo på tirsdag 15. november 2022, klokken 09:30
Lurer på hva folk skal begynne å klage på nå jeg :)
Tja, hvis jeg absolutt skulle klage på noe, så måtte det være at de skriver kWt i stedet for det korrekte kWh.  >:( ;D
Og det har du bestemt, eller? Ingen av delene er en SI-enhet, så for egen del tenker jeg det er ett fett så lenge man er i Norge.
Nå var ikke innlegget mitt helt alvorlig ment, men det er ikke bare for spøk heller. (Og det er i hvert fall ikke noe jeg har bestemt helt på egenhånd.) Det stemmer at SI-enheten for energi er joule, men kilowattime er avledet av kilowatt, som er helt greit innenfor SI, og time, som er akseptert brukt i SI.

Men poenget mitt var at I-en i «SI» står for internasjonal. For at enheter skal kunne forstås likt av alle uansett språk, må de forkortes likt. Tenk bare på utenlandske elbilturister på ferietur i Norge.

Og den offisielle forkortelsen for time, godkjent for bruk i SI (selv om basisenheten er sekund), er h. Så da blir det strengt tatt kW·h (med eksplisitt gangetegn, eller et lite mellomrom), ikke kWh som jeg skrev. kW·t, derimot, står for kilowatt-tonn, ikke at jeg har hørt om noe som måles i den enheten.

Jeg registrerer at den norske wikipedia-artikkelen om kilowattime (https://no.wikipedia.org/wiki/Kilowattime) kan fortelle at Språkrådet sidestiller kWh og kWt, men dem om det.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hanche

Jeg ble forresten nysgjerrig av diskusjonen, så jeg ville se hva andre land gjør. Tyskerne bruker kWh (https://de.wikipedia.org/wiki/Wattstunde) – det ville skape en salig forvirring om de skulle skrive kWs for Kilowattstunde, hva? Grekernes κιλοβατώρα forkortes kWh. Våre nærmeste naboland Sverige og Danmark bruker begge kWh, så vidt jeg kan finne ut.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

elektro

Sitat fra: Moggen på tirsdag 15. november 2022, klokken 20:52
Lol, når det ENDELIG kommer en brukervennlig aktør på banen her i norge (betalte lynlading med kort i både tyskland og danmark i sommer), så dukker det opp en nisse som klager på at han ønsker å bruke apper, plastikkbrikker, og noen extra-app for å knutte sammen de noen av de ulike aktørernes betalsystemer..
Selv vil jeg bare betale, og bruke minst mulig tid på å registrere mine kortoppgifter hos disse clowner.

Spørsmål; hvordan klarer du å handle mat, byggevarer etc. uten å bruke roamingapper og plastikkbrikker?

Veldig saklig og voksent skrevet. Hvordan klarer du å ringe eller kjøpe apper på mobilen uten bankterminal?

Jeg skal prøve å forklare enkelt:

- Det Uno-X har gjort, er å komplisere lademarkedet, ved å ekskludere alle de etablerte måtene å betale for lading på. Disse kommer nemlig ikke til å forsvinne, og Uno-X ladestasjoner er i overskuelig fremtid en kuriositet. De definerer ingen ting.

- De har vel heller ingen planer om å tilby AC lading og behøver ikke ta hensyn til det. Det hjelper imidlertid lite for kundene, som trenger begge deler.. Uno-X behøver som ny aktør heller ikke oppgradere tusenvis av gamle ladere. Da er der lett å være høy og mørk. Eller gul..

- Roaming betyr at man kun har én app eller RFID brikke. Appen kan være samme app som du bruker til bilen. Eller du velger en operatør som Elton. Eller i fremtiden kanskje Circle K. Akkurat som du velger er mobilabonnement. Du registrerer bare ett betalingskort én gang. Hvor dårlig tid har folk egentlig?

- Siden 2012 har Tesla tilbudt Plug & Charge. Mange andre av de største aktørene i verden tilbyr også dette, som Electrify America, FastNed og IONITY. Det samme gjør mange av de ledende bilprodusentene. Dessverre har ikke alle operatører og bilprodusenter omfavnet samme standard.

- Roaming fungerer også med AC lading. Plug & Charge kan også gjøre det. Eks: https://www.switch-ev.com/blog/switch-at-icnc-2022-new-ac-based-plug-and-charge

- Ved betaling med brikke, app eller Plug & Charge har man historikk og oversikt over både økonomi og forbruk. Med roaming, alt dette på ett sted. Man kan da enkelt dokumentere jobbrelatert kjøring. Hvordan løser Uno-X det?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

#21
Sitat fra: elektro på onsdag 16. november 2022, klokken 08:21
- Det Uno-X har gjort, er å komplisere lademarkedet, ved å ekskludere alle de etablerte måtene å betale for lading på.
Jeg forstår at du forsøker å snu saken på hodet, men faktum er at alle har bankkort. På denne stasjonen får alle hurtigladet. Enkelt og greit. Du må gjerne ha alternative løsninger som kampsak og skrive mange poster om hvorfor andre løsninger er bedre, men faktum er at på denne stasjonen får alle hurtigladet. Det er verken kompliserende eller ekskluderende. Brikke, app, kortregistrering, BankID verifisering osv, det er ekskluderende og kompliserende. Det vet jeg veldig godt da jeg har bistått mange på ladestasjoner med forskjellige problemer med de alternative løsningene. Vi har også kunnet lese side opp og ned om kaoset i artikler, og alternative løsninger har i andre bransjer svært moderat tilslutning (ja det finnes andre vareselgere som prøver seg på apper og betalingsløsninger som lock-in).
Nordmenn har i dag ca 8,5 millioner bankkort. Med disse kan en kjøpe varer og tjenester over alt. Kampen mot bankkort er tapt. Det kommer. Uavhengig av hvor mange innlegg du skriver.

Ladeaktørene må gjerne eksperimentere med alternative betalingsformer og forsøke forskjellige lock-in metoder (som brikke, forhåndsregistrering, rabattavtaler etc). Men start med basistjenesten som alle, både nordmenn og tilreisende, kan bruke. Jeg har hjulpet alt for mange med brikketrøbbel, app-trøbbel, bankID identifisering, utløpte kort, SMS-trøbbel osv til å leve i fornektelse. En kan ikke tvinge alle nordmenn inn i dette virvaret vi har i dag. Selv om jeg som entusiast synes det fungerer greit hadde jeg med glede resikulert brikkene og slettet et tosifret antall apper om jeg visste at det bare var å bippe bankkortet så fikk jeg strøm. Og rabattavtaler kan knyttes til kort, det har kjedene lang erfaring med.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ingeniøren

Det er jo en skjerm der å forholde seg til og.... Det neste blir vel at alle skjermer skal bort og kort terminaler. Tesla sitt system på alle biler neste  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Panduck

Det er flott at bankkort blir støttet! Det gjør ting enklere for mange. Men det ene utelukker ikke det andre, og det er merkelig dersom Uno-X ikke skal støtte brikke / app. Å stå utenfor roamingavtaler, og ikke la apper som NAF ladeapp, Elton osv støtte laderen din, vil de tape mye på.

Så om det stemmer at de står utenfor dette, tror jeg det er et midlertidig PR-stunt. App/brikke er så godt innarbeidet blant elbilister at det vil man ende opp med å støtte før eller siden. e-on har vel terminaler på alt av sine ladere, og støtte for både egne kort og andre apper.

Ingeniøren

Er det noen som har testet at den faktisk tar vanlig debet kort, og at man ikke må ha et kredittkort registrert hos Uno-X ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Lars C. Krogenæs

#25
Sitat fra: power59 på tirsdag 15. november 2022, klokken 20:09
Med mindre man foretrekker egenutviklede enheter så bør kWh benyttes. Sjekk Store Norske Leksikon:
https://snl.no/kWh

kWt er likestilt med kWh. Jeg synes kilowatt time er best, fordi jeg like å snakke og å lese norsk. Å si kilowatt-håur klinger ikke like bra i mine ører.
https://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriveregler/Forkortinger/#k

kWt og kWh kan forøvrig nyttast i liksovel nynorsk som bok­mål.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

RJK

Uno-X, dette er flott. Slik kan det gjøres. Enkel, greit, og inkluderende fremfor ekskluderende.

Og ikke minst med en edruelig pris ser det ut til, foreløpig. Håper dere er flinke til å justere ned nå som prisene på strøm er rimelig, så aksepteres det nok at prisene får en viss flex etter hva faktisk strømpris er.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Sitat fra: RJK på onsdag 16. november 2022, klokken 15:54
Uno-X, dette er flott. Slik kan det gjøres. Enkel, greit, og inkluderende fremfor ekskluderende.

Og ikke minst med en edruelig pris ser det ut til, foreløpig. Håper dere er flinke til å justere ned nå som prisene på strøm er rimelig, så aksepteres det nok at prisene får en viss flex etter hva faktisk strømpris er.

Sikkert edruelig, men lokalavisen Drammens Tidende hadde en liten notis om saken i dagens avis og konkluderte at den var ca 24 x høyere enn dagens snittpris for strøm om man har Spott pris  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 16. november 2022, klokken 18:11
Sitat fra: RJK på onsdag 16. november 2022, klokken 15:54
Uno-X, dette er flott. Slik kan det gjøres. Enkel, greit, og inkluderende fremfor ekskluderende.

Og ikke minst med en edruelig pris ser det ut til, foreløpig. Håper dere er flinke til å justere ned nå som prisene på strøm er rimelig, så aksepteres det nok at prisene får en viss flex etter hva faktisk strømpris er.

Sikkert edruelig, men lokalavisen Drammens Tidende hadde en liten notis om saken i dagens avis og konkluderte at den var ca 24 x høyere enn dagens snittpris for strøm om man har Spott pris  :)
Man må sammenligne med andre ladeoperatører for det er noen grunnutgifter ladeselskapene har i forhold til strømmen man betaler hjemme, som vi altså ikke har hjemme (i samme grad). De vil aldri bli tilnærmet lik. Man skal dekke kostnad for tomta og selve laderne, større effektavgift enn man har hjemme, og så skal selvsagt ha en viss fortjeneste oppå dette.

Ser man forskjellen på Ishavsveien (4,75) og Fortum (9,99), som vel er dyrest nå, så må en pris på 6,50 som det vises på laderen, kalles edruelig. Vi er tross alt i det dyreste området (NO1, NO2 og NO5) for strøm, selv om prisene akkurat nå er lave.

https://nye.naf.no/elbil/lading/dette-koster-hurtiglading-og-lynlading
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 16. november 2022, klokken 18:11

Sikkert edruelig, men lokalavisen Drammens Tidende hadde en liten notis om saken i dagens avis og konkluderte at den var ca 24 x høyere enn dagens snittpris for strøm om man har Spott pris  :)

Blir som å sammenlikne råvareprisen på ett tonn avispapir med utsalgsprisen på Drammens tidende i kiosken! Enkel matematikk tilsier at vi burde kjøpe papiret og skrive selv..
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA