Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Y LR vs Y P

Startet av A.Mario, mandag 14. november 2022, klokken 23:07

« forrige - neste »

A.Mario

Formålet med avstemningen er å høre deres erfaringen rundt Model Y generelt.
Model Y Svart - Bes. 1.9 - EDD 4.12-31.12

Klykken

Jeg ville nok gått for P (som jeg også stemte), men ikke hvit eller sort. En av de nye fargene, og da mest sannsynlig sølv.

Meget fornøyd med vår LR fra 21', men irriterer meg at den ble gammel etter et halvår. Skulle gjerne hatt ny computer og alt det andre nye som har kommet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Haggish

Sitat fra: Klykken på tirsdag 15. november 2022, klokken 08:53
Jeg ville nok gått for P (som jeg også stemte), men ikke hvit eller sort. En av de nye fargene, og da mest sannsynlig sølv.

Meget fornøyd med vår LR fra 21', men irriterer meg at den ble gammel etter et halvår. Skulle gjerne hatt ny computer og alt det andre nye som har kommet.

Nå må vi nok se at biler blir som annen elektronikk, den er allerede gammel når du får den. Dette er jo en kjent salgsteknikk dessverre.😲🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Klykken

Hehe, ja. Men er bare irrasjonell tankegang fra min side. :p
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

HAR byttet fra tidlig LR til P, og er fornøyd med det, fikk mye høyere nyttelast, MCU3, hattehylle, festekroker, bedre polstring på dørarmlenene, doble glass bak, made in Europe, og marginalt bedre understell, i tillegg til de åpenbare forskjellene på LR og P.

A.Mario

Sitat fra: geear på tirsdag 15. november 2022, klokken 10:52
HAR byttet fra tidlig LR til P, og er fornøyd med det, fikk mye høyere nyttelast, MCU3, hattehylle, festekroker, bedre polstring på dørarmlenene, doble glass bak, made in Europe, og marginalt bedre understell, i tillegg til de åpenbare forskjellene på LR og P.


Var det markante forskjeller rekkeviddemessig for din?
Model Y Svart - Bes. 1.9 - EDD 4.12-31.12

olavxxx

Sitat fra: A.Mario på tirsdag 15. november 2022, klokken 20:54
Sitat fra: geear på tirsdag 15. november 2022, klokken 10:52
HAR byttet fra tidlig LR til P, og er fornøyd med det, fikk mye høyere nyttelast, MCU3, hattehylle, festekroker, bedre polstring på dørarmlenene, doble glass bak, made in Europe, og marginalt bedre understell, i tillegg til de åpenbare forskjellene på LR og P.


Var det markante forskjeller rekkeviddemessig for din?
Har nok lite å si, jeg tror de nye nå har litt større batteri enn de første LR som kom fra Kina.
Men så har jo P større hjul og høyytelsesdekk som bruker litt mer juice.
I tillegg så kjører man nok litt mer aktivt i en P modell, siden man har litt lavere bil, litt annet understell, grovere hjul osv. Så man føler seg litt mer inn i kjøringen siden man kjenner mer feedback fra veien gjennom dekk, understell osv.

RJK

Sitat fra: Haggish på tirsdag 15. november 2022, klokken 10:41
Sitat fra: Klykken på tirsdag 15. november 2022, klokken 08:53
Jeg ville nok gått for P (som jeg også stemte), men ikke hvit eller sort. En av de nye fargene, og da mest sannsynlig sølv.

Meget fornøyd med vår LR fra 21', men irriterer meg at den ble gammel etter et halvår. Skulle gjerne hatt ny computer og alt det andre nye som har kommet.

Nå må vi nok se at biler blir som annen elektronikk, den er allerede gammel når du får den. Dette er jo en kjent salgsteknikk dessverre.😲🙏
At dette er en salgsteknikk, må jeg kverulere på.

Dersom løsningen finnes, men er for dyr ved første iterasjon, så er det ikke nødvendigvis salgsteknikk som gjør at den er blitt billigere fra produsent av delen, men rett og slett en årsak i teknisk utvikling.

Jeg ser at noen tar en høyere pris i starten for å sikre seg dekning av utviklingskostnader, og kan "løsne på snippen" når denne er nedbetalt, men det kan som sagt være bedre produksjonsteknikk og/eller at man kan løse dette med billigere materialer. Eller en kombinasjon av disse.

Men prisforskjellen kan og skyldes billigere priser på materialer pga markedssituasjonen, eller fordi man kan kjøpe i større kvantum, og derved oppnå rabatter.

Enten man har endret som følge av teknisk utvikling eller pga bedre innkjøpsbetingelser, så har dette ikke nødvendigvis noe å gjøre med salgsteknikk.

Er selvklart at sluttprodusentens priser og må settes etter en forventning om salgsvolum, men og endringer i renter, valutakurser og fraktkostnader. Små endringer vil neppe føre til at produsenten endrer prisen på sluttproduktet, mens større endringer og trender fører til at man må nettopp gjøre slike prisjusteringer.

Kjenner derfor det fryser nedover ryggen når noen ser så lettvint på det, og tolker det i retning av at dette er noe produsenten har planlagt for, uten at det som nevnt skyldes andre faktorer som bedre forklarer prisjusteringer og produktjusteringer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jlan

Sitat fra: RJK på onsdag 16. november 2022, klokken 05:30
Sitat fra: Haggish på tirsdag 15. november 2022, klokken 10:41
Sitat fra: Klykken på tirsdag 15. november 2022, klokken 08:53
Jeg ville nok gått for P (som jeg også stemte), men ikke hvit eller sort. En av de nye fargene, og da mest sannsynlig sølv.

Meget fornøyd med vår LR fra 21', men irriterer meg at den ble gammel etter et halvår. Skulle gjerne hatt ny computer og alt det andre nye som har kommet.
Nå må vi nok se at biler blir som annen elektronikk, den er allerede gammel når du får den. Dette er jo en kjent salgsteknikk dessverre.😲🙏
At dette er en salgsteknikk, må jeg kverulere på.
Det som ble hevdet her var jo ikke først og fremst prisjusteringer, men det at det stadig kommer forbedringer, som gjør nye biler mer attraktive. Det nye i dette er gjerne at disse forbedringene ikke er så direkte knyttet til årsmodell som før.

Det finnes også eksempler på mer kynisk salgsfremmende tiltak, som for eksempel å redusere den tilatte totalvekten på de første TMY for at de skulle fremstå med mer attraktive rekkeviddetall. Det var neppe noe kostnadsbesparende i dette.  En liten fordel dog for de uten BE førerkort, de kan trekke tyngre tilhenger med en tidlig TMY LR.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Sitat fra: A.Mario på tirsdag 15. november 2022, klokken 20:54
Sitat fra: geear på tirsdag 15. november 2022, klokken 10:52
HAR byttet fra tidlig LR til P, og er fornøyd med det, fikk mye høyere nyttelast, MCU3, hattehylle, festekroker, bedre polstring på dørarmlenene, doble glass bak, made in Europe, og marginalt bedre understell, i tillegg til de åpenbare forskjellene på LR og P.


Var det markante forskjeller rekkeviddemessig for din?
Nei.

Hadde 2021 LR med 20" og oppgitt rekkevidde på 507 km. Den indikerte rundt 500 ved 100%. P-en har større batteripakke og WLTP på 514 med 21", men indikerer bare ca. 476 eller noe på 100%. MEN, i mellomtiden her et sted, så kom det en softwareoppdatering som gjør at bilen tar hensyn til hjulstørrelse, så det kan være en faktor for visningen. Har lite sammenligningsgrunnlag, men er spent på om jeg klarer 235 km med 20", svær kapellhenger og takboks i vinter, det gikk ikke med LRen.

Electroelectro

Sitat fra: geear på tirsdag 15. november 2022, klokken 10:52
HAR byttet fra tidlig LR til P, og er fornøyd med det, fikk mye høyere nyttelast, MCU3, hattehylle, festekroker, bedre polstring på dørarmlenene, doble glass bak, made in Europe, og marginalt bedre understell, i tillegg til de åpenbare forskjellene på LR og P.



Men nå er jo alle disse tingene også på en LR .
Det du skriver gjelder tidlig LR.

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 16. november 2022, klokken 14:02
Har lite sammenligningsgrunnlag, men er spent på om jeg klarer 235 km med 20", svær kapellhenger og takboks i vinter, det gikk ikke med LRen.
Kan jeg bare svare "nei" med en gang? Hvor langt unna var du med LR da? Ekstra rekkevidde med det nyere batteriet med kapellhenger er vel bare en drøy mil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

#12
Sitat fra: Electroelectro på torsdag 17. november 2022, klokken 07:39
Sitat fra: geear på tirsdag 15. november 2022, klokken 10:52
HAR byttet fra tidlig LR til P, og er fornøyd med det, fikk mye høyere nyttelast, MCU3, hattehylle, festekroker, bedre polstring på dørarmlenene, doble glass bak, made in Europe, og marginalt bedre understell, i tillegg til de åpenbare forskjellene på LR og P.

Men nå er jo alle disse tingene også på en LR .
Det du skriver gjelder tidlig LR.
Ja, en del av det. Men det kommer fortsatt LR fra Kina, som ikke alle endringene gjelder på (polstringen på armlenene, (har de fått festekroker nå?) og nå har jo også 100 kg av nyttelasta forsvunnet igjen).

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. november 2022, klokken 17:39
Sitat fra: geear på onsdag 16. november 2022, klokken 14:02
Har lite sammenligningsgrunnlag, men er spent på om jeg klarer 235 km med 20", svær kapellhenger og takboks i vinter, det gikk ikke med LRen.
Kan jeg bare svare "nei" med en gang? Hvor langt unna var du med LR da? Ekstra rekkevidde med det nyere batteriet med kapellhenger er vel bare en drøy mil.
Du har nok rett i det, dessverre. Måtte baile på 200 km med 6% igjen sist, med forbruk på 317 Wh/km, så hadde vel kommet ca. 215, så matematikken er nok mot meg her, ja. Noen smalere 19" hadde sikkert gjort susen.

olavxxx

Sitat fra: geear på fredag 18. november 2022, klokken 10:41
Sitat fra: Electroelectro på torsdag 17. november 2022, klokken 07:39
Sitat fra: geear på tirsdag 15. november 2022, klokken 10:52
HAR byttet fra tidlig LR til P, og er fornøyd med det, fikk mye høyere nyttelast, MCU3, hattehylle, festekroker, bedre polstring på dørarmlenene, doble glass bak, made in Europe, og marginalt bedre understell, i tillegg til de åpenbare forskjellene på LR og P.

Men nå er jo alle disse tingene også på en LR .
Det du skriver gjelder tidlig LR.
Ja, en del av det. Men det kommer fortsatt LR fra Kina, som ikke alle endringene gjelder på (polstringen på armlenene, (har de fått festekroker nå?) og nå har jo også 100 kg av nyttelasta forsvunnet igjen).

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. november 2022, klokken 17:39
Sitat fra: geear på onsdag 16. november 2022, klokken 14:02
Har lite sammenligningsgrunnlag, men er spent på om jeg klarer 235 km med 20", svær kapellhenger og takboks i vinter, det gikk ikke med LRen.
Kan jeg bare svare "nei" med en gang? Hvor langt unna var du med LR da? Ekstra rekkevidde med det nyere batteriet med kapellhenger er vel bare en drøy mil.
Du har nok rett i det, dessverre. Måtte baile på 200 km med 6% igjen sist, med forbruk på 317 Wh/km, så hadde vel kommet ca. 215, så matematikken er nok mot meg her, ja. Noen smalere 19" hadde sikkert gjort susen.
Hvis du har lettere hjul på YP, bør den gå lenger enn den gamle YLR.
YP og YLR har vel nå like store batterier, men eldste Y LR har jo mindre batteri.

YP har en fordel at den er litt lavere (mindre luftmotstand), men med henger så har det sikkert lite å si.
Men jeg tror nok at det er veldig små marginer man snakker om, fåtall %. Så kjørestil, vær, vind osv vil nok ha større innvirkning. Men skal du dra mye henger, så kan du jo vurdere 18" eller 19" lette hjul, men det er også forskjellige "aero" effekter av forskjellige hjul. I norske hastigheter har det egentlig ganske lite å si, skal sies. Men på autobahn så kan nok aero caps ha en del effekt.

Electroelectro

Jeg kunne godt tenkt meg en P men redd for å gasse på for mye.
Så jeg gikk for en LR.Føler det er nok som familiebil.
Men om Tesla mindre ventetiden og tilbyr en P så sier jeg ja.
Er det mange her som angre veldig på at de ikke kjøpte Performance istedenfor?Prisforskjellen er jo ikke akkurat enorm og bytter man ut felgene så er vel rekkevidden den samme .Har aldri hørt om noen som angrer at de har kjøpt Performance og ønsket at de gikk for en LR istedenfor .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA