Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Vision - Erfaringer og meninger

Startet av A.Mario, mandag 14. november 2022, klokken 22:42

« forrige - neste »

RRP

Sitat fra: Handyman på mandag 21. november 2022, klokken 18:49
Fikk testet Vision skikkelig i snøkavet i dag, og ble veldig positivt overrasket!
Fikk raskt varsel om at parkeringssystemet var tildekket, noe som stemte, ingen parkeringshjelp tilgjengelig. Fantastisk at fraværet av RADARen gjør at AP og ACC fungerer som det skal også i vått snøvær! Egentlig som forventet men likevel deilig! Ingen varsel om dårlig vær, men automatisk filskift funket ikke. Aktiverte AP i tunnel og den kjørte stabilt og rolig på helt snødekt vei med kun svake hjulspor. Ingen synlig veimerking overhodet! Bra.
Ble også kjøring i tett trafikk og jeg merker nå at bilen "slipper gassen" veldig forsiktig når bremselysene på bilen foran tennes. Lå bak en svært nervøs bilist som hele tiden berørte bremsepedalen, og det var helt tydelig at bilen reagerte preventivt, også når bilen foran ikke reduserte farten. Det var helt tydelig at det var lysene som trigget dette. De gangene bilene foran reduserte farten uten bremselys så skjedde det ikke. Da bremset bilen fordi avstanden til bilen foran ble mindre.

Glad for å høre det  :+1: Har du testet den på en liten parkeringsplass som garasje?
2022: Tesla Model Y LR (Ordered October)
2020: Leaf 40Kwh Tekna
2020: Hyundai Kona 2020 - Bought and Sold
2019: Leaf 40Kwh - Rented
2019: Hyundai Kona 2020 - Ordered

Handyman

Sitat fra: RRP på mandag 21. november 2022, klokken 21:15
Sitat fra: Handyman på mandag 21. november 2022, klokken 18:49
Fikk testet Vision skikkelig i snøkavet i dag, og ble veldig positivt overrasket!
Fikk raskt varsel om at parkeringssystemet var tildekket, noe som stemte, ingen parkeringshjelp tilgjengelig. Fantastisk at fraværet av RADARen gjør at AP og ACC fungerer som det skal også i vått snøvær! Egentlig som forventet men likevel deilig! Ingen varsel om dårlig vær, men automatisk filskift funket ikke. Aktiverte AP i tunnel og den kjørte stabilt og rolig på helt snødekt vei med kun svake hjulspor. Ingen synlig veimerking overhodet! Bra.
Ble også kjøring i tett trafikk og jeg merker nå at bilen "slipper gassen" veldig forsiktig når bremselysene på bilen foran tennes. Lå bak en svært nervøs bilist som hele tiden berørte bremsepedalen, og det var helt tydelig at bilen reagerte preventivt, også når bilen foran ikke reduserte farten. Det var helt tydelig at det var lysene som trigget dette. De gangene bilene foran reduserte farten uten bremselys så skjedde det ikke. Da bremset bilen fordi avstanden til bilen foran ble mindre.

Glad for å høre det  :+1: Har du testet den på en liten parkeringsplass som garasje?
Hvis du mener parkeringssensorene, så funket de ikke da jeg parkerte i garasjen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Min erfaring i snøværet i går var også veldig bra. Det er jo i vær med dårlig sikt man har ekstra bruk for selvkjøring, så dette var positivt:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Otkristo

Sitat fra: kodax på mandag 21. november 2022, klokken 23:32
Min erfaring i snøværet i går var også veldig bra. Det er jo i vær med dårlig sikt man har ekstra bruk for selvkjøring, så dette var positivt:)
På min forrige elbil (VW) ble radaren alltid blokkert av våt snø som festet seg.
Er vel en generell utfodring med radar selv med varme på sensor.

Otkristo

Glad Tesla erstattet radar med vision/kamera.
Kjipt om vinteren med slaps/snø/is og selv med varme blir radar blokkert.

Handyman

Har merket noe nytt, og det er at jeg i en kort nyrenovert godt opplyst tunnel får varsel om dårlig vær/redusert sikt og at AP må sette ned hastigheten. Det kan høljregne på utsiden og således være bedre sikt inne i tunnelen. Straks jeg kommer ut i regnværet forsvinner varselet og bilen øker farte.
Jeg lurer på om den nye LED-belysningen kan skape en interferens eller noe som tolkes som dårlig sikt. Får aldri samme varsel ved kjøring på mørke veier.
Andre som har opplevd dette?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thalgar

Sitat fra: Handyman på mandag 28. november 2022, klokken 13:57
Har merket noe nytt, og det er at jeg i en kort nyrenovert godt opplyst tunnel får varsel om dårlig vær/redusert sikt og at AP må sette ned hastigheten. Det kan høljregne på utsiden og således være bedre sikt inne i tunnelen. Straks jeg kommer ut i regnværet forsvinner varselet og bilen øker farte.
Jeg lurer på om den nye LED-belysningen kan skape en interferens eller noe som tolkes som dårlig sikt. Får aldri samme varsel ved kjøring på mørke veier.
Andre som har opplevd dette?

Ikkje dogging på kamera i det du kjem inn i tunnelen då?
Model Y LR Quicksilver, 2023

Handyman

Sitat fra: Thalgar på mandag 28. november 2022, klokken 14:51
Sitat fra: Handyman på mandag 28. november 2022, klokken 13:57
Har merket noe nytt, og det er at jeg i en kort nyrenovert godt opplyst tunnel får varsel om dårlig vær/redusert sikt og at AP må sette ned hastigheten. Det kan høljregne på utsiden og således være bedre sikt inne i tunnelen. Straks jeg kommer ut i regnværet forsvinner varselet og bilen øker farte.
Jeg lurer på om den nye LED-belysningen kan skape en interferens eller noe som tolkes som dårlig sikt. Får aldri samme varsel ved kjøring på mørke veier.
Andre som har opplevd dette?

Ikkje dogging på kamera i det du kjem inn i tunnelen då?
Nei, det kommer garantert ikke av dugg. Det er usedvanlig varmt i været og tunnelen er under 350m lang og har ingen temperaturforskjell. Feilmelding kommer også når det er tørt, og kommer og forsvinner nesten nøyaktig i munningene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TeddyT

Til dere som hadde god erfaring i snøværet: Kjørte dere noe på motorvei i 100-110km/t (hvis kjøreforholdene tillot det)? Har fremdeles ikke oppgradert fra radar til vision, men er på nippet. Om den ikke gir unødvendige fartsreduksjoner i motorveihastighet i halvdårlig vær er jeg solgt. Nødvendige fartsreduksjoner er selvfølgelig greit. ;)
S75D 09/2018 // Red Multi-Coat & Hvitt interiør // Twin Turbine // MCU2 // FSD

Handyman

Sitat fra: TeddyT på lørdag 03. desember 2022, klokken 20:09
Til dere som hadde god erfaring i snøværet: Kjørte dere noe på motorvei i 100-110km/t (hvis kjøreforholdene tillot det)? Har fremdeles ikke oppgradert fra radar til vision, men er på nippet. Om den ikke gir unødvendige fartsreduksjoner i motorveihastighet i halvdårlig vær er jeg solgt. Nødvendige fartsreduksjoner er selvfølgelig greit. ;)
Jeg kjørte motorvei i opp mot 110. Skikkelig tett vått snødrev. Hele fronten var dekket med tykt lag våt snø. Parkeringssensorene funket ikke men AP funket helt perfekt selv uten synlig veimerking (aktiverte AP i tunnel hvor veimerking var synlig). RADAR hadde garantert ikke fungert under disse forholdene. Det er noe som har vært frustrerende tidligere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Skal parkeringssensorene virkelig virke i 110 km/t?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9


snakkesalig

Sitat fra: Mobileum på lørdag 03. desember 2022, klokken 20:27
Skal parkeringssensorene virkelig virke i 110 km/t?

Det er jo kjekt å ta god fart når man skal lukeparkere da, så hvorfor ikke?

Handyman

Sitat fra: Mobileum på lørdag 03. desember 2022, klokken 20:27
Skal parkeringssensorene virkelig virke i 110 km/t?
De er aktive og fungerer i alle hastigheter tror jeg (måler avstand til autovern ol.) , men i den farten er de til liten nytte for sjåføren.
Det som var poenget var at da jeg kom hjem og skulle inn i garasjen så virket de ikke fordi de var tildekket av snø.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: Otkristo på lørdag 03. desember 2022, klokken 20:53
Sitat fra: Mobileum på lørdag 03. desember 2022, klokken 20:27
Skal parkeringssensorene virkelig virke i 110 km/t?
Nei
De brukes av AP i alle hastigheter. Det ser du hvis du henger et sykkelstativ bak bilen og lar være å plugge i hengerkontakt, da indikerer den hindring rundt bakenden på bilen hele tiden mens du kjører med AP enablet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA