Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbillader kabel 4G6mm² eller 4G10mm²

Startet av smil, fredag 11. november 2022, klokken 09:31

« forrige - neste »

smil

Hei ! 🙂Jeg planlegger elbillader EaseeHome i garasjen, Skal trekke ny kabel fra sikringsskap ca.15m. Hoved sikring er 63A. Hvis det er 230V 3-fase IT så er det maksimale kan man få er 11 kW. Er det noe fordel å bruke 4G10mm² istedenfor 4G6mm² ?

hanche

Maks 11 kW på 3-fase, det skulle si 16 A. Men hvis vi tar veldig godt i og sier at du kan sette av 32 A, så du får 22 kW, og velger 10 mm² kabel, så får du knapt 1.7 V spenningsfall på de 15 metrene med kabel, om jeg har regnet rett. Så da taper du rundt 0,7 % av effekten i kabelen. Det er neppe til å miste nattesøvnen av. Går du ned til 6 mm², må du gange disse tallene med 10/6, så effekt-tapet går opp til en drøy prosent. Fortsatt til å leve med, skulle jeg tro. Og lader du på 16 A i stedet, blir tapet bare halvparten. I tillegg så er vel en tynnere kabel litt mer håndterlig og lett å legge opp, så alt i alt ville nok jeg gått for 6 mm² i din situasjon.

Men jeg må skynde meg å legge til at jeg ikke er ekspert på dette, så jeg håper noen som kan dette bedre retter på meg om jeg tar feil. Og jeg har slett ikke peiling på hva elforskriftene forlanger av kabeltykkelse.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

smil

#2
Sitat fra: hanche på fredag 11. november 2022, klokken 14:50
Maks 11 kW på 3-fase, det skulle si 16 A. Men hvis vi tar veldig godt i og sier at du kan sette av 32 A, så du får 22 kW, og velger 10 mm² kabel, så får du knapt 1.7 V spenningsfall på de 15 metrene med kabel, om jeg har regnet rett. Så da taper du rundt 0,7 % av effekten i kabelen. Det er neppe til å miste nattesøvnen av. Går du ned til 6 mm², må du gange disse tallene med 10/6, så effekt-tapet går opp til en drøy prosent. Fortsatt til å leve med, skulle jeg tro. Og lader du på 16 A i stedet, blir tapet bare halvparten. I tillegg så er vel en tynnere kabel litt mer håndterlig og lett å legge opp, så alt i alt ville nok jeg gått for 6 mm² i din situasjon.

Men jeg må skynde meg å legge til at jeg ikke er ekspert på dette, så jeg håper noen som kan dette bedre retter på meg om jeg tar feil. Og jeg har slett ikke peiling på hva elforskriftene forlanger av kabeltykkelse.
Kan ikke få 22KW. Jeg har 230V 3-fase
IT så kan få maksimal11KW.

Erik Ola Ulvestad

#3
Tenker du symmetrisk 3 fase eller open-delta /v-kobling for 220VAC IT? Det er forsåvidt samme  dimensjonering for kabel om du tenker 16+16+28A eller 28+28+28A (for ca 11kW? ) som du kun kan dra med TM3/Y.

Om du ikkje har Tesla så dropp  3 fase, IMHO.

Easee støttar vel ikkje 1-fasevalg ut av 3 fase på 230VAC IT, eller tek eg feil?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

hanche

Sitat fra: smil på fredag 11. november 2022, klokken 15:54
Kan ikke få 22KW. Jeg har 230V 3-fase
IT så kan få maksimal11KW.
Hmm, ja, det har du rett i. Jeg har ikke dette i fingrene, og må resonnere meg frem, og så tenkte jeg feil. Men da kan du ta effekttapet jeg regnet ut over og gange dem med 2, grovt regnet, for å se spenningsfallet.

Synd at ikke noen med mer erfaring bidrar med synspunkter.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA