Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye Renault Kangoo E-Tech krever TN-nett

Startet av moderator 2, torsdag 10. november 2022, klokken 15:58

« forrige - neste »

moderator 2

Nye Renault Kangoo E-Tech og tvillingbilen Nissan Townstar EV er utstyrt med en "Chameleon-lader", slik Renault ZOE hadde. Det betyr at bilen ikke kan lade fra det norske IT-nettet, men krever en transformator før ladestasjon for å lage et lokalt TN-nett.

De som ønsker å kjøpe denne varebilene må være oppmerksom på denne problemstillingen.

Bilene kan hurtiglades på vanlige CCS hurtigladere.
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

TheRealCoinman

Betyr det at jeg ikke lade den hjemme på easee laderen min? Har aldri helt skjønt det opplegget der.

Daniel_0007

#2
Sitat fra: TheRealCoinman på mandag 16. januar 2023, klokken 13:48
Betyr det at jeg ikke lade den hjemme på easee laderen min? Har aldri helt skjønt det opplegget der.

Spørs om du har it eller tn nett, har du eldre hus/leilighet så er det nok it.
Da må du ha transformator foran ladeboks som lager tn nett.
typ en sånn en, hvis du går inn på easee boksen så kan du se om det det er 230 volt 3 fas som er it eller 400 volt 3 fas som er tn.

https://www.noratel.com/fileadmin/content/downloads/isolating-transformers/no/2RT_LIpen.pdf
Model 3 2019 LR Rwd

Øivind

2019 e-NV200
2022 Kia EV6
2020 Kia e-Niro (solgt)
2014 Leaf (solgt)
2015 e-NV200 (solgt)
10.335kWp solceller fra Otovo på taket
Ombygget batterielektrisk snøfreser
https://youtu.be/943zitdv_xM

TB

#4
Sitat fra: Øivind på mandag 04. september 2023, klokken 20:37Disse er komplett ubrukelige i Norge...
I følge https://elbilstatistikk.no er det solgt 15 639 Renault ZOE, de er neppe helt ubrukelige?

Så langt er det solgt ca 150 hver av Renault Kangoo E-Tech og Nissan Townstar EV. Dette er varebiler, som gjerne lades på en fast plass hver dag. Da er kravet til TN nett et mindre problem.

Det som uten tvil har skapt en del frustrasjon er de mange som har kjøpt Renault ZOE uten at selger har informert godt nok om kravet til TN nett. I starten leverte Renault med en fastmontert eller løs trafo, men dette er ikke nødvendigvis med når bilene selges brukt. Fastmontert trafo kan bare monteres ett sted..

Vet om bilhandel med Zoe som har blitt gjort om pga. denne informasjon ikke har kommet frem. Er nok mange som har følt seg lurt her.

Hadde Renault bygget bilene slik at de hadde en innebygget trafo som gjorde lading på IT mulig ville det vært mye mindre styr rundt dette. At bilen ladet sakte på IT er bedre enn at den ikke lader i det hele.

De nyere utgavene kan hurtiglades på CCS, da er lading på farten et mindre problem.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA