Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest

Startet av ProsjektX, onsdag 09. november 2022, klokken 11:41

« forrige - neste »

geear

Er det noen grunn til å tro at ladetapet er veldig forskjellig?

Med unntak av ZOE da, som på mange 230V-installasjoner også har en ekstern 400V trafo som står og trekker strøm hele døgnet.

Orbit

Ladetap varierer en god del, selv på samme bil. F.eks. e-tron ligger mellom 6-12% tap, med størst tap ved lading på lav effekt. Jeg har ikke funnet hvilken ladeeffekt som brukes under WLTP-testing, selv om ladetapet er med i deres beregning av forbruk.

Dersom bilen har oppgitt netto batteristørrelse, kan en likevel regne ut forbrukstallene som vil gi WLTP-rekkevidde - både ut fra batteri, og fra strømnettet. F.eks. bZ4X 2WD har 64 kWh netto batteri, 502 km WLTP rekkevidde, og 14.7 kWh/100km WLTP-forbruk (fra strømnettet).

Ved å dele netto batteri (64 kWh) på WLTP rekkevidde (503 km), får en forbruket fra batteriet under en WLTP-test (i dette tilfellet 12,7 kWh/100 km). Dersom en skal klare å oppnå WLTP-rekkevidden (på en varm sommerdag), er det dette som må nås – ikke 14,7 kWh/100 km (da de aller fleste elbiler viser forbruk fra batteri).

Ut fra disse tallene kan en også regne ut ladetapet. Etter en WLTP-test ville en ladet 503 km * 14,7 kWh/100km (fra strømnettet), dvs 73,9 kWh. Batteriet tar bare 64 kWh, så forskjellen på snaut 10 kWh er tap, dvs 13% ladetap (som er ganske typisk).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: geear på torsdag 23. februar 2023, klokken 08:36
Er det noen grunn til å tro at ladetapet er veldig forskjellig?

Ladetap er veldig avhengig av hvor effektiv elektronikk som er brukt. Ser det godt på strømforsyninger til servere, der man kan betale ekstra for mere effektive strømforsyninger. Dette er nok ett punkt produsentene velger å spare på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SuperSSRallyGT

#318
Leste på en svensk side at Toyota Sverige skal starte utlevering av bZ4X i april.
På hjemmesiden fremkommer helt andre, og lavere tall for wltp enn hva vi er vant til å lese.
2wd =415 km. Er det fritt frem å endre tall, eller er det kjørt nye tester.

https://www.toyota.se/bilar/bz4x#intro

ser nå at i den svenske brosjyren fremdeles operere med 511km, men den er fra juni 2022.
også den svenske kommunikasjonsenheten for Toyota er forvirret......


vinterdekk

Klarte ikke å finne igjen de sifrene for FWD, SuperSSRallyGT.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

marte3no

#320
Sitat fra: vinterdekk på mandag 27. februar 2023, klokken 06:56
Klarte ikke å finne igjen de sifrene for FWD, SuperSSRallyGT.



Räckvidd (WLTP) - Max
415 km
Elförbrukning (Wh/km)
167 Wh/km
Räckvidd (WLTP)
436 km
Elförbrukning (Wh/km)-Max
181 Wh/km

Limodriver

Trolig vil det bli noen svenske bilkjøpere som opplever en skuffelse. Det alvorlige er at Toyota som produsent ikke har tatt lærdom av informasjonen som har fremkommet i testene som er utført i Norge.

marte3no

Sitat fra: Limodriver på onsdag 22. februar 2023, klokken 21:51
Jeg ser det som to forskjellige problemstillinger.

Når jeg kjører er jeg opptatt av forbruket som trekkes fra batteriet da dette er en tilbakemelding på hvor effektiv kjøringen er og følgelig hvor lang en kan kjøre. Tilgjengelig batterikapasitet dividert på forbruk gir rekkevidden.

Ladetapet er interessant for å kunne regne på kostnaden for «drivstoff». Dette kan være interessant om det er stort avvik mellom forskjellige bilmodeller/produsenter. Opplysningen kan enten ligge i en undermeny i bilen eller oppgis i reklamemateriell. For mitt vedkommende er det ikke ladetapet som avgjør hvilken bil jeg velger.

Jeg er helt enig med deg Limodriver i det du skriver og har skrevet tidligere i denne tråden. Det er for meg svært overraskende at Toyota lanserer en bil med så mange svakheter. Lurer på hvor stort omdømmetapet til Toyota er i kroner. Jeg bestilte bilen så fort det var mulig og hadde svært tidlig kønummer. Nå er jeg veldig glad jeg trakk meg fra kontrakten. Fra å ha stål tro på Toyota som produsent og med gode forhandlere, tenker jeg nå at det neppe blir Toyota på meg noen gang. Jeg har forøvrig en Model Y LR i bestilling nå...

Her er en reklame som dukket opp på Linkedin. Legg merke til det Toyota Norge-sjef sier.


Toyota Norge
343 følgere
1d •  for 1 dag siden

Takk for tilliten!
–Vi har mange fornøyde kunder som særlig skryter av bilens fremkommelighet og komfort. Den utvidede batterigarantien på inntil én million kilometer eller ti år, er også viktig for mange i valget av denne bilen. Når det gjelder rekkevidden til bilen, gjennomføres det nå flere justeringer som gjør at vi svarer opp på kundenes tilbakemeldinger, sier Toyota Norge-sjef Piotr Pawlak
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Daniel_0007

Har sett på live streamen til TB på 1000 km testen, var ikke særlig bra der heller, ble vel over 14 timer on par med leaf og på slutten fikk han bare 40kw på lading.
Grunnen til at den er nest mest solgte bil i år er jo ordrereserven, så fort den køen er tom så kan jeg ikke se for meg salget gå så bra så toyota norge får skryte mens de kan, de sies at mai oppdateringen skal fikse mye, vi får se.
Model 3 2019 LR Rwd

Jejl

Jeg så også litt på den testen i dag. Den kan vel neppe kalles noe annet enn skandale den også. 40 kw er vel en overdrivelse, rundt 38-39kw på maks og raskt synkende var vel det han fikk på siste ladeøkt. Rundt 20 kw ved 50% soc, hvis jeg husker rett.

suverin

1000km testen gikk vel akkurat som forventet ja :)

Grei fart på de første to ladesesjonene, deretter strupet hastighet ved hurtiglading akkurat som forventet.

Etter mai-update ville han hatt grei hastighet på fire ladesesjoner, før det strupes. Hadde nok spart inn littegrann tid da i hvertfall.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Moas

#326
Toyota lever mye på gammelt rykte. De selger nok godt uansett.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

vinterdekk

Sitat fra: suverinseveren på fredag 03. mars 2023, klokken 16:55
1000km testen gikk vel akkurat som forventet ja :)

Grei fart på de første to ladesesjonene, deretter strupet hastighet ved hurtiglading akkurat som forventet.

Etter mai-update ville han hatt grei hastighet på fire ladesesjoner, før det strupes. Hadde nok spart inn littegrann tid da i hvertfall.

Om Toyota hadde gitt en flat ladekurve på 50 kW og tilbakemelding i displayet når begrensingen inntreffer og opphører i det minste.. Elbil er visst fortsatt en kuriositet for Toyota, ikke noe man skal kjøre langt med.  :P
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

chbs

Foreløpig lite erfaringstall for rekkevidde i tråden her. Jeg har ikke bilen selv, men har fått rapport fra et par turer nå i månedsskiftet februar - mars. AWD, tørre veier, noen få minusgrader, fornuftig/nøktern kupétemperatur og middels hastighet:

Landevei tur - retur: Ca. 350 km inkl. skjult buffer
Motorvei til fjells: Ca. 300 km inkl. skjult buffer

Mondeo

Bjørn har testet rekkevidden nå.

https://youtu.be/CU8yUzUYGsU

Lydanlegget er bra i det minste

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA