Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest

Startet av ProsjektX, onsdag 09. november 2022, klokken 11:41

« forrige - neste »

Moas

Skeptisk til bilmerker som selger biler i Norge, men nekter å la uavhengig organisasjoner å teste kvaliteten på disse. Utrolig hva enkelte bilmerker forventer av sine lojale kunder og ett eksempel på at noen lever på gamle rykter.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

vinterdekk

#241
Er nettopp en slik øvelse Toyota bZ4X og Subaru Solterra er som skapt til, når de var averterte som tøffe allværsbiler, det var jo innsalg til oss her nordpå og i distriktene rundt i hele landet. Det er ikke god reklame å melde avbud når testen går på ett sted alle forventet at de hørte hjemme. Erstatter-bilen Kia Niro EV kommer til å gjøre det strålende igjennom nordfinland. Ikke noen spesiell vinterbil men skal håndtere kaldt vær helt eksemplarisk etter hva jeg har skjønt.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Limodriver

På en måte er det forståelig at Toyota trekker bilene fra deltagelse. Hvorvidt det er klokt er en annen sak, men det er vel slik det blir spekulert, et forsøk på å ikke ødelegge omdømmet ytterligere.

På den annen side ville det nok gitt større tillit at de lot bilene delta i vintertesten slik at en fikk uavhengige opplysninger på bordet for deretter å håndtere avviket.

Resultatmessig er jeg ikke i tvil, jeg kjører annen elbil om vinteren (fra -5 til 0 grader) tilnærmet oppgitt WLTP selvfølgelig med varme i kupeen. Toyota BZ4X AWD klarer jeg med tilsvarende forhold ca 250 km til den faktisk er tom for strøm (ikke oppgitt rekkevidde 0).

Tiden forbrukt og mangel på informasjon fra Toyota er etter min mening et større problem enn rekkeviddesvikten.

suverin

#243
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 24. januar 2023, klokken 13:17
Er nettopp en slik øvelse Toyota bZ4X og Subaru Solterra er som skapt til, når de var averterte som tøffe allværsbiler, det var jo innsalg til oss her nordpå og i distriktene rundt i hele landet. Det er ikke god reklame å melde avbud når testen går på ett sted alle forventet at de hørte hjemme. Erstatter-bilen Kia Niro EV kommer til å gjøre det strålende igjennom nordfinland. Ikke noen spesiell vinterbil men skal håndtere kaldt vær helt eksemplarisk etter hva jeg har skjønt.

Har en E-Niro i garasjen nå, den klarer seg iallefall fint på vinteren, så regner ikke med nye Niro EV er dårligere! E-Niro slår Solterra på forbruk/rekkevidde, men for meg er det ingen tvil om at Solterra er en mye bedre vinterbil, og jeg velger den om jeg har mulighet. Så noe har de fått til i hvert fall :)   

I dag kjørte jeg samme tur med begge bilene (6 mil, 70-ish i snitt, ca -11 grader, relativt flat topografi), kaldstart på begge to. Forbruk Solterra med skistativ, 24kWh/100. Forbruk E-Niro 21kWh/100.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Limodriver

Sitat fra: suverinseveren på tirsdag 24. januar 2023, klokken 18:14
I dag kjørte jeg samme tur med begge bilene (6 mil, 70-ish i snitt, ca -11 grader, relativt flat topografi), kaldstart på begge to. Forbruk Solterra med skistativ, 24kWh/100. Forbruk E-Niro 21kWh/100.

AWD eller 2WD Solterra? Dersom AWD er jeg veldig positivt forundret, 2WD litt positivt overrasket.

suverin

Sitat fra: Limodriver på tirsdag 24. januar 2023, klokken 19:35
AWD eller 2WD Solterra? Dersom AWD er jeg veldig positivt forundret, 2WD litt positivt overrasket.

Det er med drag på alle fire! Subaru-varianten får du bare med awd.

Sitat fra: Limodriver på tirsdag 24. januar 2023, klokken 13:26
På en måte er det forståelig at Toyota trekker bilene fra deltagelse. Hvorvidt det er klokt er en annen sak, men det er vel slik det blir spekulert, et forsøk på å ikke ødelegge omdømmet ytterligere.

På den annen side ville det nok gitt større tillit at de lot bilene delta i vintertesten slik at en fikk uavhengige opplysninger på bordet for deretter å håndtere avviket.

Resultatmessig er jeg ikke i tvil, jeg kjører annen elbil om vinteren (fra -5 til 0 grader) tilnærmet oppgitt WLTP selvfølgelig med varme i kupeen. Toyota BZ4X AWD klarer jeg med tilsvarende forhold ca 250 km til den faktisk er tom for strøm (ikke oppgitt rekkevidde 0).

Tiden forbrukt og mangel på informasjon fra Toyota er etter min mening et større problem enn rekkeviddesvikten.

Med de snille brillene på, så er det også en positiv side ved at Toyota trekker bilen fra flere tester, og sier de vil utbedre den først. Det er på mange måter en solid innrømmelse av at noe ikke stemmer, og de vil finne ut av hva de kan gjøre for å forbedre det før den slippes løs til videre testing.




Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

syklisten

NAF har sluppet listen med biler som skal være med på vintertesten, og både Solterra, og begge versjonene av BZ4X er med.

https://nye.naf.no/elbil/elprix?fbclid=IwAR100DsM7BzJSQ4eMAwkXBz4gvBKKE3SdB8XVtFjClAgWYF6j_nBSkjJwaU
(trykk på fanen 'Testbiler')

THE

Sitat fra: syklisten på onsdag 25. januar 2023, klokken 13:38
NAF har sluppet listen med biler som skal være med på vintertesten, og både Solterra, og begge versjonene av BZ4X er med.

https://nye.naf.no/elbil/elprix?fbclid=IwAR100DsM7BzJSQ4eMAwkXBz4gvBKKE3SdB8XVtFjClAgWYF6j_nBSkjJwaU
(trykk på fanen 'Testbiler')
Så bra. Da får vi svar på om det er forskjeller mellom Solterra og 4wd bz4x, og hvor mye det har å si med 2wd eller 4wd på bz4x. Vi får også se om problemet med forbruk og treg hurtiglading på bz4x er så stort sammenlignet med andre biler som man kan få inntrykk av.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Må vel finnes noen biler på private hender nå, og noen er kanskje villige til å være med på eller låne ut bil til den type tester..

Limodriver

Med fare for å være konspiratorisk og ha forfølgelsesvanvidd håper jeg det gjøres tester av bilene slik at de er representative for bilmodellen. Jfr dekktestene som tidligere ble manipulert slik at en nå kjøper dekk hos vilkårlig forhandler.

Dette gjelder selvfølgelig alle bilene, ikke relatert til noe spesielt merke. selvfølgelig kan det tenkes at noen rekkeviddeansvarlige i Toyotasystemet har et ønske om et lavt avvik mellom WLTP og oppnådd rekkevidde.

telcontar

Sitat fra: syklisten på onsdag 25. januar 2023, klokken 13:38
NAF har sluppet listen med biler som skal være med på vintertesten, og både Solterra, og begge versjonene av BZ4X er med.

https://nye.naf.no/elbil/elprix?fbclid=IwAR100DsM7BzJSQ4eMAwkXBz4gvBKKE3SdB8XVtFjClAgWYF6j_nBSkjJwaU
(trykk på fanen 'Testbiler')

https://www.tv2.no/broom/toyota-trekker-bestselgeren-sin-fra-stor-rekkeviddetest/15467571/

Toyota/Subaru trekker 4x4 utgavene fra testen, feigt sier nå jeg.

Sitat fra Toyota:

– Dette er basert på hvordan testløypa er lagt opp og konkurrentene som er med. Vår bil har mindre batteripakke enn mange av konkurrentene. Vi snakker en ganske ekstrem høydeprofil, med mange stigninger, sier Espen Olsen som er informasjonssjef for Toyota i Norge.

– Men dette er jo likt for alle biler i testen?

– Det er riktig, men vi velger å delta med modellen vår som går lengst og tenker det er mest riktig. Vi har vurdert dette fortløpende og landet altså på denne løsningen, sier Olsen.

Radial

At det går ann å kløne det såpass til, hvorfor ikke bare si nei i utgangspunktet? Løypa er jo planlagt lenge på forhånd.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Daniel_0007

#252
Haha latterlig, vedder på at Toyota kommer til å melke dette hvis fwd utgaven går lenger enn konkurenter på 4x4, kan se for meg reklame materialet, lengre rekkevidde enn konkurenter så med liten skrift fwd utgaven testet  :laugh:

Men blir en artig duel mellom y rwd og bz4x fwd.
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Er som regel med mange biler med langt kortere rekkevidde, og som bare får problemet med stigning i høydemeter, og ikke noen av fordelene med å passere en topp. Då dette er å skyte seg selv i foten, Toyota,

Men klart, om dere har lyst å kvitte dere med kunder, så er dette en flott måte å gjøre det på.

"Nei vi vil ikke ha frem hvor dårlig elbilene åre er, så dere får ikke teste og sammenligne".

Jeg må si jeg blir kvalm.Det hjelper ikke på at selskapet skryter av at deres ikke-ladbare hybridbiler er "selvladende".

Nei, dette er for tåpelig, Toyota og Subaru.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Ja, det er ganske feigt. På den annen side så slipper de overskrifter som
"TOYOTA BZ4X 4WD VARTE BARE 19 MIL!!!"
Ble nesten overrasket over at de ikke trakk begge bilene. Blir interessant hvordan 2WD gjør det.
Toyota er jo litt heldige at den store stigningen ikke kom 10 mil tidligere.
Jeg synes jo det er litt synd de ikke starter i andre enden, sånn at mesteparten av stigningen kommer med en gang.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA