Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi Q8 e-tron (facelift) er nå offisiell

Startet av Fendern, onsdag 09. november 2022, klokken 08:47

« forrige - neste »

Fendern

https://www.elbil24.no/nyheter/audi-e-tron-blir-q8-og-far-kraftig-forbedret-rekkevidde/77701882

Flere spennende detajer her syntes jeg!

"En spennende lysfunksjon blir også implementert, der du får avansert trafikkinformasjon lyst opp i veibanen, du får indikator for blinklysene vist i veibanen, og du får filvarsling også vist med lysteknologi."

Er dette det samme vi har sett på konseptbilen Audi A6 Avant mon tro?

https://www.youtube.com/watch?v=sgJ4LhFYjjM&ab_channel=SupercarBlondie

Fendern

Jeg tror faktisk elbil24 tar feil når de nevner denne lysfunksjonen, da jeg ikke klarer å finne noe informasjon om dette noe annet sted.

Orbit

Ref NextMove, blir standardutgaven blir samme lyktene som før, og samme mulihet for OTA-oppgradering til vanlig matrix. Lyktene elbil24 snakker om er mest sannsynlig digital matrix som er ekstrautstyr (ca 50 000 kr), som også var tilgjengelig på utgående modell.

Så egenlig ikke noe nytt, men noe bling på en skryte med når en skal opp på Q8-navnet. Hva f.eks. med Holoride i baksetet? Nå har jeg litt problemer med å se hvem som skal kunne bruke det, da en både må være over 150 cm høy, men samtidig ikke kunne klare å nå frem til forseteryggen med hendene.
Sitat fra: https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/q8-e-tron/q8-e-tron.html#TilkoblingsmuligheterHoloride kan kun brukes på andre seterad.

Bruk av VR-briller under kjøring:
– er kun tillatt for personer på de ytre sitteplassene på andre seterad
– er tillatt for personer som er høyere enn 1,50 meter
– er kun tillatt hvis personen som bruker VR-brillene, ikke kan nå objekter foran seg (f.eks. forseteryggen) når armen er strukket helt ut (inkl. fingre som er strukket ut)
– er kun tillatt når nødvendig beskyttelsesutstyr (f.eks. hodestropp) på VR-brillene er riktig festet

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JorEl

#3
Audi som er seg selv lik;  luksus og kvalitet, dyr(?). Nå har de laget en elbil som kan gå lenger enn kort. ;)
AudiQ8 bruker ikke MEB, får jeg ut av vidioen, og stort batteri.

Youtube-snutt: https://youtu.be/tpKKOTrVr5w?t=71
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

daktari

Sitat fra: JorEl på fredag 11. november 2022, klokken 11:29
Audi som er seg selv lik;  luksus og kvalitet, dyr(?). Nå har de laget en elbil som kan gå lenger enn kort. ;)
AudiQ8 bruker ikke MEB, får jeg ut av vidioen, og stort batteri.

Youtube-snutt: https://youtu.be/tpKKOTrVr5w?t=71
Stemmer, dette er "gode gamle" etron med ny grill, støtfangere og nye batteripakker - ellers virker alt likt. (nye felger og farger på setene kanskje også)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Hæh? Ser nå ut som de har gjort en del forbedringer med motor og luftstrømmer. Var vel noe med annen bruk av magnet, og hull i fronten som leder luftstrømmene annerledes, og en tapp foran hjulene...skal visst gjøre bilen ca 7% mer effektiv.

Var vel og noe om at fjørene er annerledes, sånn at den blir mer komfortabel vanligvis, men og skal håndtere krappe svinger bedre.

Hvis jeg forstår det rett er nye Q8 50 på mange måter speccet som gamle e-tron 55, mens nye Q8 55 går veldig langt. Faktisk litt fristende.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 12. november 2022, klokken 13:23
Hvis jeg forstår det rett er nye Q8 50 på mange måter speccet som gamle e-tron 55, mens nye Q8 55 går veldig langt. Faktisk litt fristende.
Q8 50 har samme batteri som gamle 55, men har også alt det andre fra Q8. Går altså litt lengre enn gamle 55.

Ny 55 har ett nytt batteri med større kapasitet enn gamle 55, men også dårligere ladekurve.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

#7
Sitat fra: turfsurf på lørdag 12. november 2022, klokken 16:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 12. november 2022, klokken 13:23
Hvis jeg forstår det rett er nye Q8 50 på mange måter speccet som gamle e-tron 55, mens nye Q8 55 går veldig langt. Faktisk litt fristende.
Q8 50 har samme batteri som gamle 55, men har også alt det andre fra Q8. Går altså litt lengre enn gamle 55.

Ny 55 har ett nytt batteri med større kapasitet enn gamle 55, men også dårligere ladekurve.

Aha.
Med så stort batteri som på 55, med WLTP på 582km er det gjerne ikke like kritisk med rask ladehastighet. En kan jo lure på om siste del av ladekurven er dårligere fordi en har vært oppe på høyere effekt, eller om grunnen er at de har endret kjølesystemet. De fant gjerne ut at 40 meter med kjølerør (som var på gammel e-tron 55) brukte for mye strøm.
Fant denne artikkelen om bilene nå:
https://electrichasgoneaudi.net/articles/e-tron-facelift-q8-etron-2024/
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Sitat fra: turfsurf på lørdag 12. november 2022, klokken 16:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 12. november 2022, klokken 13:23
Hvis jeg forstår det rett er nye Q8 50 på mange måter speccet som gamle e-tron 55, mens nye Q8 55 går veldig langt. Faktisk litt fristende.
Q8 50 har samme batteri som gamle 55, men har også alt det andre fra Q8. Går altså litt lengre enn gamle 55.

Ny 55 har ett nytt batteri med større kapasitet enn gamle 55, men også dårligere ladekurve.
Jeg leste 89 netto så de har økt litt fra 86 kWh.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 12. november 2022, klokken 13:23
Hæh? Ser nå ut som de har gjort en del forbedringer med motor og luftstrømmer. Var vel noe med annen bruk av magnet, og hull i fronten som leder luftstrømmene annerledes, og en tapp foran hjulene...skal visst gjøre bilen ca 7% mer effektiv.

Var vel og noe om at fjørene er annerledes, sånn at den blir mer komfortabel vanligvis, men og skal håndtere krappe svinger bedre.

Hvis jeg forstår det rett er nye Q8 50 på mange måter speccet som gamle e-tron 55, mens nye Q8 55 går veldig langt. Faktisk litt fristende.
Det er ikke motoren som er problemet men planetgirkassene og kjøling i rotoren. Det har de ikke endret.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 12. november 2022, klokken 17:38
Med så stort batteri som på 55, med WLTP på 582km er det gjerne ikke like kritisk med rask ladehastighet.
582 km WLTP er det da ikke. Det er 528 km WLTP for Q8 e-tron SUV advanced plus.


turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 12. november 2022, klokken 17:38
En kan jo lure på om siste del av ladekurven er dårligere fordi en har vært oppe på høyere effekt, eller om grunnen er at de har endret kjølesystemet.
Grunnen er vel at det er batteri med annen kjemi (NCA) enn de gamle. Samme som Panasonic batteriene til Tesla, og man kjenner til en viss grad igjen ladekurven.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

#12
Sitat fra: Trond.m på søndag 13. november 2022, klokken 08:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 12. november 2022, klokken 17:38
Med så stort batteri som på 55, med WLTP på 582km er det gjerne ikke like kritisk med rask ladehastighet.
582 km WLTP er det da ikke. Det er 528 km WLTP for Q8 e-tron SUV advanced plus.

Ja, ser ut til at jeg ikke hadde god nok kildekritikk. Ser ut til at modellen som har 582km i WLTP ikke kommer til Norge. Det beste du kan få i Norge er 533km. Det er jo ikke enormt, nei.
Tesla Model Y                         2021-

Orbit

#13
Den tyske konfiguratoren har åpnet i dag, riktignok med noen begrensninger ennå på utstyrsvalg. En Q8 55 Advanced med mest aero 19" felger og kameraspeil ender på 581 km WLTP. Du kan sannsynligvis også få mindre felger enn standard på de norske introduksjonmodellene.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Edit: De nye 19"-felgene kommer ut med 1 km mer, dvs 582.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JorEl

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 12. november 2022, klokken 13:23
og en tapp foran hjulene...skal visst gjøre bilen ca 7% mer effektiv.
Om bilen blir 1% mer effektiv, av den tappen..så skal Audi ha skryt for å ha funnet på noe nytt :+1:
5% mer effektiv, ville vært revolusjonerende og alle (el)bil produsenter burde få opp denne tappen.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA