Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ettermontering av varmepumpe i en 2012 Leaf?

Startet av Sjalabais, mandag 07. november 2022, klokken 23:23

« forrige - neste »

Sjalabais

Duggsesongen er i gang og jeg er så lei det lite effektive varmeanlegget i 2012-en vår. Er det mye knot og kostnader om vi skulle ha prøvd å bytte til varmepumpe fra en nyere modell?
2012 Leaf Tekna

kaiat

Ville nok heller gått for dieselvarmer i så fall. Det er flere som har installert dette og jeg har sett en monteringsbeskrivelse et eller annet sted mener jeg. Det vil jo også hjelpe på rekkevidden.


Sjalabais

Dieselvarmer er jo relativt dyrt, og jeg får nok neppe en slik gjennom husrådet. :D
2012 Leaf Tekna

Trekkoppbil

#3
Man skal være litt forsiktig med å bruke varmeapparatet i duggsesongen, da det i enkelte tilfeller kan være vanskelig å fjerne fuktighet, hvis man skrur temperaturen for høyt.

Jeg vil anbefale å holde kupeen tørr, da fuktighet kan føre til irr i kontakter og dyre feil. Misbruk av varmeapparatet kan føre til fuktighet i kupeen.
Jeg kjenner en bilist i innlandet som var plaga av mye ising i en 2012 om vinteren. Det synes jeg høres ganske unødig ut, siden det er tørr vinterluft til vanlig i innlandet, og det er kjappt gjort å ta en gjennomlufting før man parkerer en oppvarma bil.

Min erfaring fra kyststrøk, er at AC fjerner som regel dugg på noen få sekunder. Så bruk hovedsakelig AC og ikke varmeapparat til å fjerne dugg, og skal det fungere bør man velge moderat temp før man trykker avduggings-knappen.

Tekna kom forresten sommeren 2013, og den har varmepumpe, i motsetning til 2012 som har vannbåren varme. Dvs at 2012 Tekna finnes ikke.

Sjalabais

Avduggingsknappen? Den kjenner jeg ikke til. Vi setter på varme kun ved behov, men viften er alltid på, ACen som regel kun sammen med varmen. Det hender vi setter en varmevifte i bilen for å avfukte.
2012 Leaf Tekna

syklisten

Sitat fra: Sjalabais på fredag 11. november 2022, klokken 13:09
Det hender vi setter en varmevifte i bilen for å avfukte.

Sliter du kanskje med vannlekkasje inn i bilen? Ref. den tråden på Leaf-forumet om dette (via takrails).

Sjalabais

Jeg leste den med stor interesse, men kan ikke si at jeg har funnet noe. Bilen er tørr, men vifta er svak. Uten varme på vil det selvsagt dugge mer på innsiden også.
2012 Leaf Tekna

elektrolux

#7
Sitat fra: Sjalabais på tirsdag 08. november 2022, klokken 16:10
Dieselvarmer er jo relativt dyrt, og jeg får nok neppe en slik gjennom husrådet. :D

Er nok mye rimeligere enn å ettermontere varmepumpe. 

Du finner kanskje også brukte fra både Buddy og Think til hyggelige priser eller du kan kjøpe flett nytt til under 3000 kr: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=260971619

På en så gammel elbil er det  også greit å beholde alle elektronene til framdriften
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA