Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model Y: Mest solgte bil i Europa for første gang

Startet av elektro, søndag 06. november 2022, klokken 23:45

« forrige - neste »

elektro

Nei, vent nå litt. Modellen er bare på 23. plass hittil i år. Og da snakker vi om antall leverte biler, ikke solgte. Men Tesla leverte veldig mange Model Y i September. Interessant. Not. Skjerpings Motor!! Men de fikk mitt klikk da.. Får de deres?

https://www.motor.no/aktuelt/tesla-model-y-mest-solgte-bil-i-europa-i-september/
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

1317142119

Motor består vel ikke akkurat de mest kritiske journalistene i Norge heller. Samme når de gamle gubbene i NAF, som er samme organisasjon, går ut i riksdekkende media og klager på alt som er nytt og moderne.

NAF/Motor = old man yells at cloud meme

I dag hadde de en annen fin sak, hvor de klippet og limte fra en blogg om at Tesla tjener 8 ganger så mye som Toyota pr salg. Finnes vel knapt større mulighet til å sammenligne epler og pærer i bilbransjen.

Toyota lever av å selge billige små biler til folket (småbiler = små marginer), mens Tesla kun leverer 4 bilmodeller i de klassene som er oppe i toppen i form av fortjeneste i bilbransjen.

Det hadde vært mer relevant å sammenligne med BMW 3-serie, X3, 5-serie og X5 (eller tilsvarende modeller fra Mercedes/Audi), siden det er nøyaktig det markedet Tesla ønsker å posisjonere seg mot.

Enhver bilprodusent som selger mindre biler enn D-segmentet, vil ha en ganske stor andel med småbiler som trekker snittet kraftig ned pr bil.

Klykken

Marginene er beregnet over hele modellinja. At Toyota lever av å selge en del biler i modellrekken med tap er vel å betegne som bekymringsverdig i noens øyne.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

1317142119

Sitat fra: Klykken på torsdag 10. november 2022, klokken 11:30
Marginene er beregnet over hele modellinja. At Toyota lever av å selge en del biler i modellrekken med tap er vel å betegne som bekymringsverdig i noens øyne.
De selger nok ingen biler med tap (dersom man ser en bilmodell/generasjon i sin helhet). Men marginene er av åpenbare grunner merkbart mindre på billigprodukter enn på luksusprodukter.

Det er selvfølgelig artig for Tesla-fans og klikkhoreri-media at Tesla har større fortjeneste pr bil enn Toyota, men Toyota sin forretningsmodell handler ikke om å ha dyrest biler. De tjener penger på å selge mange rimelige biler. Av åpenbare grunner vil ikke Toyota da tjene mer pr bil enn Tesla. For at det skal skje, må Toyota redefinere hva de skal være. Derfor er det helt meningsløst å sammenligne Toyota sin modellrekke med et hvilket som helst merke som ønsker å være premium. Spesielt når det luksusmerket i tillegg kun har 4 produkter i de produktgruppene som sikrer høyest fortjeneste. Det er få, om ingen, bilprodusenter som selger småbiler som kan konkurrere på fortjeneste pr bil mot Tesla ene og alene pga det.

Viktig å også huske at grunnen til at det i det hele tatt finnes moderne, trygge biler i A, B og i enkelte tilfeller også C-segmentet, er fordi bilene i klassen over subsidierer utvikling og produksjon av disse bilene. Konkurransen blant småbilene er nesten utelukkende basert på pris og bilene må derfor være billigst mulig for at folk skal kjøpe dem. Samtidig kan de ikke ofre dyr teknologi som sikkerhet og moderne drivlinjer.

Så skal jeg spise den imaginære hatten min, dersom en av Europas mest populære elbiler - Fiat 500e - klarer å få Fiat til å tjene kolossalt med penger til tross for at det er en småbil.

jlan

Det er veldig vanskelig å beregne egentlig fortjeneste pr. bil  for en bilmodell, før den har gått ut av produksjon.  Med så mye produktutvikling, og så mye automatisering av produksjonen som vi ser nå, så faller nok kostnadene betydelig med totalantallet. 

Det at motorene utgjør så lite av bilene for elbiler, samtidig som alle må ha et minimum av sikkerhetsutstyr, betyr nok at det begynner å bli vanskelig å prise småbiler særlig lavt vs. enkle modeller av mellomstore biler. 

Tesla har sagt at de skal prøve seg på en bil som ligger noe lavere enn Fiat 500e i pris, men om de klarer det gjenstår å se. De har nok endel å gå på med billigere batterier og mer effektiv produksjon.


2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA