Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blå gørr på ladekabelen — skadet?

Startet av Gullars, fredag 04. november 2022, klokken 20:36

« forrige - neste »

Gullars

Jeg har fått noe blå gørr på ladekabelen min. Hetten har vært på hele tiden, men mulig at det likevel har kommet noe fukt inn? Er den skadet/ødelagt og farlig å bruke, eller er det bare å tørke det av? TMY fra mars.

Se bilde:

sjokomelk

Tørk det av, og bruk evt. noe elektronikkrensespray.
Har kabelen stått koblet til konstant i andre enden mot en ladestasjon? Det du ser er korrosjon/elektrolyse/irr mellom jord og pilotsignalet fra ladestasjonen. Hvis kabelen er koblet til i en ladestasjon, så gjør du best i å IKKE putte på beskyttelseshetten på den, for da lager du bare et konstant fuktig miljø hvor dette skjer. Uten hetten på får den tørke ut.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Gullars

Takk for godt svar! Den er alltid koblet til, ja, så der har vi problemet. Jeg har hatt den hengende mye på utsiden av garasjen, og har derfor tenkt at det var smart å bruke hetten. Men kommer da til å ha den hengende på kroken inne i garasjen fra nå av — uten hette. Takk!

Hjortefot

Jeg hadde noe som så identisk ut, men jeg tror ikke det var irr, det virket mest som noe blått smørefett av noe slag. Det var jo stort sett på plasten, ikke et belegg på metallkontaktene. Tørket det bare vekk siden jeg ikke ville grise til ting med blå farge.
Model 3 LR - 2019

turfsurf

Dette ser ikke ut som irr i det hele tatt, men mere en form for smørefett. Så burde være greit å tørke av. Når det gjelder hetten funker den hvis du lager noen hull for drenering.

Har hatt samme type kabel hengende på hytta i flere år nå, uten problemer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Det er nok irr, det er ikke tilfeldig at det er ved akkurat de pinnene. Når det ligger fuktighet på pluggen dannes det en bro mellom pinnen med spenning på og jord. Spesielt hvis det er litt salt i vannet. Etterhvert vil jo metall bli borte, og det vil bli dårlig kontakt for pilotsignalet. Men det skjer neppe noe annet enn at ladingen ikke starter.

En vinklet støpselholder fungerer fint. Beskytter mot nedbør, men gir samtidig litt lufting. Legg merke til hvordan pluggene står på hurtigladere.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA