Ariya på finn.no

Startet av El-inor, tor 03. nov 2022, kl. 23:40

« forrige - neste »

eivindb

Litt utenfor emnet; Men hva kan man forvente av rabatt på ny bil pr nå?
Audi Q4 50 Quattro - Solgt
Skoda Enyaq 85x L&K - Solgt
VW ID7 Tourer

El-inor

Sitat fra: eivindb på søn 30. apr 2023, kl. 16:20Litt utenfor emnet; Men hva kan man forvente av rabatt på ny bil pr nå?

Interessant spørsmål! Håper noen kan bidra med ferske erfaringer.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

El-inor

Jeg har fulgt med på de annonserte Ariya-ne en stund nå. Det virker å være dørgende stille på omsetningsfronten. Trolig har aldri forholdene ligget bedre til rette for å gjøre en god handel, for kjøper that is, enn nå.

Noen som har noe konkret å melde?

El-inor

Da har antallet Ariya 4x4 på finn.no økt med 25% fra i går til i dag - fra 19 stk. til 24. Billigste Evolve tilbys som "Norges billigste" til kr 560.000,- mens den største optimisten ber om 676.000,- for stort sett samme bilen.

Totalt ligger nå 106 stk. "nye" Ariya ute til salgs og omsetningen/utskiftingen ser ut til å være tilnærmet null.

hELgenen

560 er uansett en for dyr pris sett opp mot konkurrenter. Bilen er ikke større en f.eks BMW iX1 og den prises som om den vil gi kundene et like bra driftregnskap som BMW sin iX1

El-inor

Sitat fra: hELgenen på lør 06. mai 2023, kl. 12:50560 er uansett en for dyr pris sett opp mot konkurrenter. Bilen er ikke større en f.eks BMW iX1 og den prises som om den vil gi kundene et like bra driftregnskap som BMW sin iX1

Flest mulige kubikkmeter bil for pengene har aldri vært mitt kriterium for valg av bil. Ei heller driftsregnskapet. Bilvalgene har alltid blitt gjort ut fra langt mindre rasjonelle grunner, men der er vi jo alle forskjellige. At BMW iX1 skal være det optimale valget i denne prisgruppen når det gjelder størrelse og driftsregnskap, er det garantert delte meninger om.

hELgenen

Sitat fra: El-inor på lør 06. mai 2023, kl. 14:22
Sitat fra: hELgenen på lør 06. mai 2023, kl. 12:50560 er uansett en for dyr pris sett opp mot konkurrenter. Bilen er ikke større en f.eks BMW iX1 og den prises som om den vil gi kundene et like bra driftregnskap som BMW sin iX1

Flest mulige kubikkmeter bil for pengene har aldri vært mitt kriterium for valg av bil. Ei heller driftsregnskapet. Bilvalgene har alltid blitt gjort ut fra langt mindre rasjonelle grunner, men der er vi jo alle forskjellige. At BMW iX1 skal være det optimale valget i denne prisgruppen når det gjelder størrelse og driftsregnskap, er det garantert delte meninger om.

Flest mulig kubikk er jo heller ikke noe jeg vektlegger, men bilstørrelsen er jo noe folk flest har et forhold til - og Ariya og BMX iX1 er jo ganske like i størrelse og de er jo ganske nære hverandre i pris også.
Det er forskjeller her selvfølgelig, og som det alltid vil være med bil så velger man det man liker best.
Jeg tenkte mer på antatt verdifall når jeg sammenlignet disse to. I mitt hode vil Nissan falle mer i verdi enn BMW - og dersom prisen og størrelsen er omtrent likt så kunne dette være et moment som noen vektlegger. Jeg er definitivt ikke et orakel mhp verdifall så det er bare min personlige antagelse.....

El-inor

Sitat fra: hELgenen på lør 06. mai 2023, kl. 16:39
Sitat fra: El-inor på lør 06. mai 2023, kl. 14:22

Flest mulig kubikk er jo heller ikke noe jeg vektlegger, men bilstørrelsen er jo noe folk flest har et forhold til - og Ariya og BMX iX1 er jo ganske like i størrelse og de er jo ganske nære hverandre i pris også.
Det er forskjeller her selvfølgelig, og som det alltid vil være med bil så velger man det man liker best.
Jeg tenkte mer på antatt verdifall når jeg sammenlignet disse to. I mitt hode vil Nissan falle mer i verdi enn BMW - og dersom prisen og størrelsen er omtrent likt så kunne dette være et moment som noen vektlegger. Jeg er definitivt ikke et orakel mhp verdifall så det er bare min personlige antagelse.....

I disse tider ser det uansett ut til at ingen kjøper noen av de to nevnte merkene. Tesla virker å ha både kubikken og driftsregnskapet som folk flest foretrekker.

El-inor

To nye Evolve 4x4 ble lagt ut til salgs i går. Nærmest identiske biler. Justert for utstyr (skinnseter i den fra Sande-gruppen) er prisforskjellen ~ 50k som den profesjonelle Nissan-forhandleren ligger over den private tilbyderen. 120k skiller mellom dyreste og billigste 4x4, og "ingen" får solgt.

Havvo

Ariya virker veldig gammeldags på infotainment biten. Navi og ruteplanlegger med batteriprosenter på ulike deler av ruten mangler. Ser nesten ut som en gammel tomtom

T-Max

Jeg hadde to biler på radaren før jeg valgte ARIYA, den andre var BMW iX1. iX1 med tilsvarende konfigurasjon kom opp mot +100.000 kr ift. ARIYA (sommer 2022).

Daniel_0007

Sitat fra: T-Max på tir 23. mai 2023, kl. 10:58

Jeg hadde to biler på radaren før jeg valgte ARIYA, den andre var BMW iX1. iX1 med tilsvarende konfigurasjon kom opp mot +100.000 kr ift. ARIYA (sommer 2022).

ariya advance med største batteri og awd koster 555 mens ix1 charged plus koster 560. Men hvis du ikke trenger awd så er litt penger å spare på ariya
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

Øyvind.h

Nå gikk jeg aldri videre med IX1, men det tilbudet jeg fikk på den lå ca 100.000,- over hva jeg betalte for fullspekket Ariya. Grei rabatt på Ariya, ingen rabatt på IX1. Selv med 490 liter bagasjeplass konkluderte jeg med at det blir litt snaut etter å ha hatt 500 liter i EQC. Kupeen i IX1 er nok også litt trangere enn Ariya, selv om den slår Ariya på bagasje (og praktikalitet). IX1 kunne fungert for oss og fristet litt, men den er litt snau i størrelsen for en middels aktiv familie på 4.

På Finn ser jeg prisene på Ariya har kommet litt ned. Det er vel antakelig tidlige bestillinger som legges ut for salg nå, så Ariya e4orce evolve til 560.000,- gir sikkert fortsatt noe overskudd for selger. Men mange prøver seg fortsatt med heftig påslag og får ikke solgt i dagens marked. De velger det jo selv, men da kan en ikke klage på markedet :D
Rabatter vil jeg tro siter løst hos forhandlerne nå, så det blir ikke riktig å sammenligne Finn.no priser med veiledende priser selv om dagens kontraktspriser er noe høyere enn de var tidligere.
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

El-inor

Sitat fra: Øyvind.h på tir 23. mai 2023, kl. 15:01Nå gikk jeg aldri videre med IX1, men det tilbudet jeg fikk på den lå ca 100.000,- hva jeg betalte for fullspekket Ariya. Grei rabatt på Ariya, ingen rabatt på IX1.

Over eller under, Øyvind.h?

Electric cars in Norway

Sitat fra: El-inor på tir 23. mai 2023, kl. 23:13
Sitat fra: Øyvind.h på tir 23. mai 2023, kl. 15:01Nå gikk jeg aldri videre med IX1, men det tilbudet jeg fikk på den lå ca 100.000,- hva jeg betalte for fullspekket Ariya. Grei rabatt på Ariya, ingen rabatt på IX1.

Over eller under, Øyvind.h?
Øyvind :+1:  Høres ut som du fikk en god handel. Bra!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA