Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ariya på finn.no

Startet av El-inor, torsdag 03. november 2022, klokken 23:40

« forrige - neste »

El-inor

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. mai 2023, klokken 15:01Nå gikk jeg aldri videre med IX1, men det tilbudet jeg fikk på den lå ca 100.000,- over hva jeg betalte for fullspekket Ariya. Grei rabatt på Ariya, ingen rabatt på IX1. Selv med 490 liter bagasjeplass konkluderte jeg med at det blir litt snaut etter å ha hatt 500 liter i EQC. Kupeen i IX1 er nok også litt trangere enn Ariya, selv om den slår Ariya på bagasje (og praktikalitet). IX1 kunne fungert for oss og fristet litt, men den er litt snau i størrelsen for en middels aktiv familie på 4.

På Finn ser jeg prisene på Ariya har kommet litt ned. Det er vel antakelig tidlige bestillinger som legges ut for salg nå, så Ariya e4orce evolve til 560.000,- gir sikkert fortsatt noe overskudd for selger. Men mange prøver seg fortsatt med heftig påslag og får ikke solgt i dagens marked. De velger det jo selv, men da kan en ikke klage på markedet :D
Rabatter vil jeg tro siter løst hos forhandlerne nå, så det blir ikke riktig å sammenligne Finn.no priser med veiledende priser selv om dagens kontraktspriser er noe høyere enn de var tidligere.

Artig å registrere den omfattende rekkeviddetesten Motor nylig gjennomførte. Ariya kom ut med nesten 40 % bedre rekkevidde enn BMW iX1 - 58 mot 42 mil!
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

turfsurf

Sitat fra: El-inor på onsdag 07. juni 2023, klokken 16:07Artig å registrere den omfattende rekkeviddetesten Motor nylig gjennomførte. Ariya kom ut med nesten 40 % bedre rekkevidde enn BMW iX1 - 58 mot 42 mil!
Nå har vel Ariya 9 mil lengre rekkevidde enn iX1 i utgangspunktet. Og så er det AWD vs FWD. Men ja, bra prestert av Ariya.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elektro12

Ariya er jo litt spesielt designet da, ikke alle farger som ser bra ut. Ikke så gal som Ioniq 6 dog, bakenden der ser helt forferdelig ut.

Øyvind.h

Fulgte ikke testen i år, så jeg har ikke satt meg inn i resultatene da de krever en del tolkning. Men bra at Ariya kom seg langt :) På hvilken høyde stoppet de?
Ix1 er nok litt i grenseland rekkeviddemessig for oss ettersom det er et poeng at den klarer 21 mil med mye 110 sone på vinteren. Id4en (og Ariya) klarer dette problemfritt hele året uansett vær og føre. Ix1 kan nok slite litt de verste dagene. Samtidig hjelper det ikke med rekkevidde når bagasjeplassen ikke er tilstrekkelig :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

#64
Sitat fra: Elektro12 på onsdag 07. juni 2023, klokken 17:00Ariya er jo litt spesielt designet da, ikke alle farger som ser bra ut. Ikke så gal som Ioniq 6 dog, bakenden der ser helt forferdelig ut.
Næææ Elektro...den ariya ser ut som en million dollars  ;D
Tenk hvis alle bilene så like ut...det hadde vært kjedelig det... og den har en snerten bakende om hvem er vel ikke svake for det? Innvendig litt traust har jeg tenkt hver gang jeg setter meg inn for å kjøre....meeeeeen så vokser den på meg ilø hver tur. ...

Oppsummert  en god start for Nissan etter Leaf perioden.....det kommer mye mer spennende fra Nissan også i årene fremover.

NAFtesten og prisnedgangenviser også at dette kan bli riktig så bra.... hvem gidder å kjøpe seg noe kinesisk copycat som det er nesten umulig å uttale rett...med usikkert bruktbilpris om noen år og et merke som man ikke engang vet om den selges i Norge om 5 år...og en kinesisk leder i lomma på Putin? Just saying... hadde valgt Nissan 7 dager i uka....

Electric cars in Norway

#65
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. juni 2023, klokken 17:05Fulgte ikke testen i år, så jeg har ikke satt meg inn i resultatene da de krever en del tolkning. Men bra at Ariya kom seg langt :) På hvilken høyde stoppet de?
Ix1 er nok litt i grenseland rekkeviddemessig for oss ettersom det er et poeng at den klarer 21 mil med mye 110 sone på vinteren. Id4en (og Ariya) klarer dette problemfritt hele året uansett vær og føre. Ix1 kan nok slite litt de verste dagene. Samtidig hjelper det ikke med rekkevidde når bagasjeplassen ikke er tilstrekkelig :)
Se her:

https://nye.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Testbiler

Electric cars in Norway


Øyvind.h

Fant detaljene nå. Ariya 2wd på 720m og Ix1 på 500m. Dvs litt større reell differanse enn hva distanse-tallene indikerer.

Men - finner bare resultat for 2wd Ariya, ikke 4wd. Kanskje de kjørte 4wd i fjor sommer?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. juni 2023, klokken 18:41Fant detaljene nå. Ariya 2wd på 720m og Ix1 på 500m. Dvs litt større reell differanse enn hva distanse-tallene indikerer.
Men - finner bare resultat for 2wd Ariya, ikke 4wd. Kanskje de kjørte 4wd i fjor https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/nissan-ariya/rekkeviddetest-nissan-ariya-2wdsommer?
Ja det var 2wd...

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/nissan-ariya/rekkeviddetest-nissan-ariya-2wd


El-inor

Nissan har satt ned prisen på Ariya 4x4 med i størrelsesorden 60k. På finn.no har det derimot skjedd nada med prisene som selgerne av "brukte" tilsvarende biler tilbyr. Tror disse selgerne at prisreduksjonen har gått kjøperne hus forbi?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

syklisten

Sitat fra: El-inor på torsdag 08. juni 2023, klokken 23:00Nissan har satt ned prisen på Ariya 4x4 med i størrelsesorden 60k. På finn.no har det derimot skjedd nada med prisene som selgerne av "brukte" tilsvarende biler tilbyr. Tror disse selgerne at prisreduksjonen har gått kjøperne hus forbi?

De står jo fritt til å sette akkurat den prisen de vil. Det er markedet som bestemmer, alt blir solgt tilslutt bare prisen er lav nok. Selgerne finner nok snart ut at de må sette ned pris når interesse for bilen deres er null.
Kanskje noen av selgerne vet utmerket godt at det har vært en prisreduksjon, men satser på at noen fremdeles ønsker å få bil på dagen. Igjen, det er markedet som bestemmer.

El-inor

Sitat fra: syklisten på fredag 09. juni 2023, klokken 08:38
Sitat fra: El-inor på torsdag 08. juni 2023, klokken 23:00Nissan har satt ned prisen på Ariya 4x4 med i størrelsesorden 60k. På finn.no har det derimot skjedd nada med prisene som selgerne av "brukte" tilsvarende biler tilbyr. Tror disse selgerne at prisreduksjonen har gått kjøperne hus forbi?

De står jo fritt til å sette akkurat den prisen de vil. Det er markedet som bestemmer, alt blir solgt tilslutt bare prisen er lav nok. Selgerne finner nok snart ut at de må sette ned pris når interesse for bilen deres er null.
Kanskje noen av selgerne vet utmerket godt at det har vært en prisreduksjon, men satser på at noen fremdeles ønsker å få bil på dagen. Igjen, det er markedet som bestemmer.

Du får jo bil på dagen hos hvilken som helst Nissan-forhandler nå, og til en billigere penge enn det de fleste av bilene på finn.no ligger ute for.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

El-inor

Sitat fra: El-inor på fredag 09. juni 2023, klokken 11:05
Sitat fra: syklisten på fredag 09. juni 2023, klokken 08:38
Sitat fra: El-inor på torsdag 08. juni 2023, klokken 23:00Nissan har satt ned prisen på Ariya 4x4 med i størrelsesorden 60k. På finn.no har det derimot skjedd nada med prisene som selgerne av "brukte" tilsvarende biler tilbyr. Tror disse selgerne at prisreduksjonen har gått kjøperne hus forbi?

De står jo fritt til å sette akkurat den prisen de vil. Det er markedet som bestemmer, alt blir solgt tilslutt bare prisen er lav nok. Selgerne finner nok snart ut at de må sette ned pris når interesse for bilen deres er null.
Kanskje noen av selgerne vet utmerket godt at det har vært en prisreduksjon, men satser på at noen fremdeles ønsker å få bil på dagen. Igjen, det er markedet som bestemmer.

Du får jo bil på dagen hos hvilken som helst Nissan-forhandler nå, og til en billigere penge enn det de fleste av bilene på finn.no ligger ute for.

Nå begynner virkelighetens markedssituasjon å synke inn også hos selgerne av nesten-nye Ariya. Denne her f.eks. ble først lag ut på finn.no 20. mars til en pris av kr 639.000,-.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=295292463

Nå prøver selger seg på 559.000,- dvs. 80k ned uten at bilen har vært i bruk, og fortsatt er det usikkert om den nye prisen oppnås. "Times they are changing" som Bob Dylan synger, uten at jeg tror det er prisen på nye elbiler han tenker på.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Øyvind.h

Vi så slutten av selgers marked i fjor høst. Solgte selv Ariya`en etter noen timer på Finn med godt resultat, men merket at bilmarkedet begynte å bli tregt så det var virkelig ikke tiden for å være grådig.
De som forsøkte å være grådige har seg selv å takke, for de kunne kommet godt ut av det i samme periode om de ønsket. Nå er markedet et helt annet, men det er ikke unikt for Ariya.
 
Om du skal selge må du kanskje ned mot 500? Historisk er det egentlig et helt greit tap på 1 år gammel nybil. Og hos forhandler får en nok gode tilbud nå hos alle merker.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

El-inor

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 04. august 2023, klokken 15:45Vi så slutten av selgers marked i fjor høst. Solgte selv Ariya`en etter noen timer på Finn med godt resultat, men merket at bilmarkedet begynte å bli tregt så det var virkelig ikke tiden for å være grådig.
De som forsøkte å være grådige har seg selv å takke, for de kunne kommet godt ut av det i samme periode om de ønsket. Nå er markedet et helt annet, men det er ikke unikt for Ariya.
 
Om du skal selge må du kanskje ned mot 500? Historisk er det egentlig et helt greit tap på 1 år gammel nybil. Og hos forhandler får en nok gode tilbud nå hos alle merker.

Ja, det er vanskelig å si hva som er pris-leiet som vil utløse kjøp i dag. Selv tjente jeg 75k på å flippe en VW ID4 GTX på ettersommeren i fjor, men den gevinsten er nok godt og vel brukt opp nå om jeg skulle velge å selge Ariya-en - men det kommer jeg ikke til å gjøre. Ariya overgår forventningene på alle områder, og den blir nok å beholde i overskuelig fremtid.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA