Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ariya 58 mil - BMW iX1 42 mil!

Startet av El-inor, onsdag 07. juni 2023, klokken 16:13

« forrige - neste »

El-inor

- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Daniel_0007

#1
dårlig sammenligning når ariya er fwd og ix1 er awd, ariya awd er vesentlig tørstere samt at batteriet er vesentlig større, sjekk forbruket 17,3 kWt/100 km på ix1 mot 18,3 kWt/100 km på ariya, imponerende av bmw å få til så bra forbruk på awd.
Model 3 2019 LR Rwd

turfsurf

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 07. juni 2023, klokken 16:21dårlig sammenligning når ariya er fwd og ix1 er awd, ariya awd er vesentlig tørstere samt at batteriet er vesentlig større, sjekk forbruket 17,3 kWt/100 km på ix1 mot 18,3 kWt/100 km på ariya, imponerende av bmw å få til så bra forbruk på awd.
Ved passering 400km hadde Ariya ett forbruk på 13,4, iX1 15,7. Dvs at Ariya gjorde det mye bedre i.f.h.t. WLTP tallene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

El-inor

38,0 % bedre rekkevidde enn den dyrere og mindre BMW-en! Vi Ariya-eiere har all grunn til å være fornøyde med bilvalget vi har tatt.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

T-Max

Sitat fra: El-inor på fredag 09. juni 2023, klokken 11:1038,0 % bedre rekkevidde enn den dyrere og mindre BMW-en! Vi Ariya-eiere har all grunn til å være fornøyde med bilvalget vi har tatt.

Eller sagt på en mer presis måte: 38% lengre rekkevide og 26% større batteri på ARIYA 2WD vs iX1 4WD. Det er forbrukstallene som betyr noe for hver eneste tur vi kjører. Rekkevidden er mindre interessant såfremt du ikke kjører mye langdistanse. Forbruk (som nevnt over): 13,4 (2WD) vs. 15,7 (4WD). 

Electric cars in Norway

#5
Sitat fra: El-inor på fredag 09. juni 2023, klokken 11:1038,0 % bedre rekkevidde enn den dyrere og mindre BMW-en! Vi Ariya-eiere har all grunn til å være fornøyde med bilvalget vi har tatt.
He he ja det er slik jeg leser dette også...Ariya er en helt konge bil...men det er jo sikkert iX1 også...men har ikke vært i den så det kan jeg ikke uttale meg om...

Rosstopher

#6
Fint at Ariya klarte seg så bra! Det beste med tallene er at den klarte godt over WLTP mener jeg. Du kan absolutt være fornøyd med bilvalget ditt. Men hva er poenget med denne tråden? Bare cherry picke fakta for å fremstille den i så godt lys som mulig? Ser du har valgt ut den premium-SUVen med kortest rekkevidde i testen for å sammenligne med.

Vi kan jo plukke akkurat de tallene vi vil for å fremme vår egen agenda. Hva med disse:
"Ariya med 2WD klarte bare 9% over WLTP mens den større kina-SUVen Xpeng G9 med 4WD klarte 13% over!"
"Ariya med 2WD klarte bare 580 km mens den større kina-SUVen Xpeng G9 med 4WD klarte 587km!"
"Trege Ariya som gjør 0-100 på 7,6 sekunder kom bare 580 km, mens Model S som gjør 0-100 på 3,2 sekunder kom 672 km!"

Ariyas prestasjon er god og taler for seg selv, men å plukke ut enkelttall på denne måten er unødvendig. Da tenker jeg heller "Er det noe feil med den bilen, siden hen kun velger ut tilsynelatende tilfeldige biler og tall for å sammenligne med?"
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

El-inor

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 14. juni 2023, klokken 09:23Fint at Ariya klarte seg så bra! Det beste med tallene er at den klarte godt over WLTP mener jeg. Du kan absolutt være fornøyd med bilvalget ditt. Men hva er poenget med denne tråden? Bare cherry picke fakta for å fremstille den i så godt lys som mulig? Ser du har valgt ut den premium-SUVen med kortest rekkevidde i testen for å sammenligne med.

Vi kan jo plukke akkurat de tallene vi vil for å fremme vår egen agenda. Hva med disse:
"Ariya med 2WD klarte bare 9% over WLTP mens den større kina-SUVen Xpeng G9 med 4WD klarte 13% over!"
"Ariya med 2WD klarte bare 580 km mens den større kina-SUVen Xpeng G9 med 4WD klarte 587km!"
"Trege Ariya som gjør 0-100 på 7,6 sekunder kom bare 580 km, mens Model S som gjør 0-100 på 3,2 sekunder kom 672 km!"

Ariyas prestasjon er god og taler for seg selv, men å plukke ut enkelttall på denne måten er unødvendig. Da tenker jeg heller "Er det noe feil med den bilen, siden hen kun velger ut tilsynelatende tilfeldige biler og tall for å sammenligne med?"

Ja, men er det ikke fint da Rosstohper at forumet er åpent for at alle kan trekke ut de tall og objekter å sammenligne med som man ønsker?

Hva du velger å tenke om utvalget er du selvfølgelig velkommen til å poste.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA