Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

mulighet til og bruke 2 stk 16a til leaf? får og få hurtigere ladning?

Startet av svingen, fredag 12. oktober 2012, klokken 19:14

« forrige - neste »

svingen

Hei!
driver og vurdere og kjøpe leaf men er dessvere flere steder jeg skal kjøre som jeg muligens trenger lading.
det er ikke så veldig bra bygd ut med hurtigladning og jeg lest litt rundt på forumet her (utrolig mye bra info) og jeg lurte på muligheten til og koble 2 stk 16a slik att man får 32amp vil gå en del raskere og lade da,slik att dama og barna ikke blir så iritert "må vi venter her 3 timer får og lade bare pga det ikke er noe hurtigladere her?" leste om den her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5648.0.html
,samtidig så tillater boretslaget der hvor jeg har parkering mask 500wat (kupe varmer)  ser att den her som omtales her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5271.0.html gir 6amp så mulig jeg kan få det til att jeg kun trekker 6amp frem til 03:00 vil tro ikke folk har på kupe varmer hele tiden.

sikkert dumme spørsmål og muligens nissan kan svare meg i morgen da jeg har tenkt meg ned til oslo sentrum hvor det var en del leaf folk :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Blip

Nei, det går ikke. Enkelt svar, desverre. Laderen sitter i bilen og kan ikke trekke mer enn 16A. Det ryktes at neste modell kan lade med 32A, men det forutsetter at uttaket kan levere så mye. Det går f.eks. ikke med "vanlige" vegguttak (schuko).

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: svingen på fredag 12. oktober 2012, klokken 19:14
,samtidig så tillater boretslaget der hvor jeg har parkering mask 500wat (kupe varmer)  ser att den her som omtales her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5271.0.html gir 6amp så mulig jeg kan få det til att jeg kun trekker 6amp frem til 03:00 vil tro ikke folk har på kupe varmer hele tiden.

Anlegg som har maks 500 watt er normalt lagt opp for motorvarmer. Når desse anlegg vart lagt opp var ikkje tidsur så vanleg, samt straumen rimeleg - slik at det var nok ikkje uvanleg å koble til på om ettermiddagen, og ta ut kabel på morgonen - 8 - 12 timar med varme på.

Ved å bruke tidsur ca 2 timar, som gir like varm motor (eller kupe, ved kupevarmer) vil det vere mulig å fordele lasten. ELbil vil normalt lade på ettermiddag og kveld, og vere ferdig lada før tidsur slår på motorvarmer, og gi varm motor/bil til fossilbilene. Det totale forbruk vil ikkje auke, pga. den store innsparing tidsur gir. 2 timar i staden for 12 timar gir 5 kwh spart, pr dag pr. bil.

Problemet eg har sett er at ein del stolper blir for små til å sette inn tidsur. Ikkje alle biler har innebygd ur. Defa kabel med innebygd tidsur (IP44) hadde vore ein smart ting :-) Å bygge om stolpene er mulig, men krev litt meir innsats.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA