Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID software 3.0 OTA-bølge er klar til å rulles ut.

Startet av biggern, onsdag 02. november 2022, klokken 11:32

« forrige - neste »

daktari

En tysker på ID. Drivers club rapporterte nettopp en 3.0 update OTA uten å ha meldt inn epost. Løsner det igjen?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ELvin2022

Sitat fra: daktari på tirsdag 14. mars 2023, klokken 23:23
En tysker på ID. Drivers club rapporterte nettopp en 3.0 update OTA uten å ha meldt inn epost. Løsner det igjen?
🤞

daktari

Oppdatering fra ID.drivers club: de stoppet utrulling av 3.0-testen pga behov for feilrettinger. Ny info om hvordan de kommer til å starte oppdateringer for alle kommer i april.
Min tolkning: virker som om de legger en plan hvertfal i disse dager.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

IDChrister

bare å slå seg til ro med at de drar det så langt ut at alle med 21-22 modeller ikke får flere oppdateringer for det er gamle biler :)

MinID

Sitat fra: IDChrister på torsdag 23. mars 2023, klokken 07:38bare å slå seg til ro med at de drar det så langt ut at alle med 21-22 modeller ikke får flere oppdateringer for det er gamle biler :)

Antagelig rett. Ref kommentar i annen tråd ang endringer på 2024 modell.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

vinterdekk

Er vel ikke noen som er overrasket over at ting tar mer tid enn forventet når VAG har hatt utfordringer med programvare fra starten? Virker plausibelt at oppdateringer holdes tilbake inntil problemene er løste.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

igniztion

Det er forsvåvidt helt ok å holde tilbake oppdateringer dersom det er problemer. Utfordringer for min del ligger i den elendige kommunikasjonen mot kunder, både direkte og gjennom forhandlernettverket.

Det ble lovet oppdateringer hver 12. uke allerede tidlig i 2021 - ingen har offisielt beklaget eller forklart hvorfor de ikke har levert på dette. Mange andre lovnader har også blitt brutt pga. manglende oppdateringer.

Samtidig blir forhandlere instruert til å fortelle sine kunder at den og den tingen kan de ikke gjøre noe med fordi det skal fikses i en OTA oppdatering. Men oppdatereingene kommer jo aldri, og for de av oss som har fått et par av dem har de ikke fikset de tingene vi ble lovet skulle bli fikset.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Mike A.

Sitat fra: igniztion på fredag 24. mars 2023, klokken 22:33Samtidig blir forhandlere instruert til å fortelle sine kunder at den og den tingen kan de ikke gjøre noe med fordi det skal fikses i en OTA oppdatering. Men oppdatereingene kommer jo aldri, og for de av oss som har fått et par av dem har de ikke fikset de tingene vi ble lovet skulle bli fikset.
Da kan det være greit å ha det skriftlig fra forhandler, slik at man stiller sterkere ved en evt konflikt om hvordan utfordringer bør løses.

magfred

Sitat fra: Kjell Salvigsen på torsdag 22. desember 2022, klokken 13:23Nå har jeg snakket med Frode hos Bass Brothers (hovedmann bak denne pakken/BB). Han sier han har fått henvendelser både fra Enyaq og id4 kunder om endret lyd etter oppdatering OTA. VW/Skoda har nok gjort noe med lydinnstillinger/lydfiltre av en eller annen grunn, noe som fører til endret lyd både i original anlegg og dermed også de som kjøper BB pakker. Han får inn en bil så fort han kan, han håper på løsning rett over nyttår. Da blir forhåpentligvis ny lydfil sendt ut per e-post som må installeres med bærbar pc koblet til dsp forsterker som ligger i hanskerommet. (Det ligger en micro usb kabel der, klar til å koples på PC. En 9 stegs manual følger med fra BB.) Han hadde bare hørt om det jeg opplevde først (etter del 1)-at lyden ble tam, snever og bassfattig. Han hadde ikke hørt om det jeg opplever nå etter del 2, at bass blir for kraftig og må dempes i innstillinger (kan ikke stå i nøytral lengre). Han har stor tro på løsning, han har sine teorier på hva VW har gjort! Jeg har for øvrig spurt VW på mail om de har gjort noe med Stereoanlegg/lyd i oppdatering 3.0, venter spent på svar.

Ser nå ut som at VW har sluppet en offisiell fiks for lydendringen, i hvert fall på papiret.

Fra VW ID Drivers Club:
SitatDear all,

After the over-the-air update from ID. software 2.4 to 3.0, some of you have reported a change in the sound tuning. The sound tuning can now be reset to the previous settings by your service partner. The application should take less than an hour and is of course free of charge for you.

Best regards,

Your ID. Drivers Club Team

Har hatt min bil på 2 års service idag, og ba dem om å legge inn denne, men fikk beskjed fra forhandler om at fiksen ikke er sluppet for Norge enda....
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

igniztion

Har også vært i kontakt med forhandler for å få fikset lyden og fikk samme svar i dag som magfred over her. "Løsningen er ikke kommet til oss fra fabrikk enda."

Skal være TPI 2069243/1 som fikser dette.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

magfred

Sitat fra: igniztion på tirsdag 28. mars 2023, klokken 11:05Har også vært i kontakt med forhandler for å få fikset lyden og fikk samme svar i dag som magfred over her. "Løsningen er ikke kommet til oss fra fabrikk enda."

Skal være TPI 2069243/1 som fikser dette.

Liten oppdatering; det er TPI 2069243/1 som de har idag, og som sier at fabrikken jobber med fiks men ingenting skal gjøres ut mot kunder enda. TPI 2069243/2 er den nye som inneholder stegene for fiks, og som ID Drivers Club henviser til. Når jeg sendte henvisning om TPI 2069243/2 til forhandler hadde ikke de fått denne i går i hvert fall.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

igniztion

Sitat fra: magfred på tirsdag 28. mars 2023, klokken 12:18Liten oppdatering; det er TPI 2069243/1 som de har idag, og som sier at fabrikken jobber med fiks men ingenting skal gjøres ut mot kunder enda. TPI 2069243/2 er den nye som inneholder stegene for fiks, og som ID Drivers Club henviser til. Når jeg sendte henvisning om TPI 2069243/2 til forhandler hadde ikke de fått denne i går i hvert fall.

Ok. Da var jeg feilinformert. Fikk beskjed om at 2069243 uten /1 var den gamle og med /1 var den nye.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Gogs

Jeg får nytt 12v batteri og oppdatering til 2.3 på onsdag på min tidlige 2022 id.4. Er det slik at man ikke får oppdatering til 3.0 over the air fordi den ikke er klar ennå?
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

RJK

Sitat fra: Gogs på fredag 31. mars 2023, klokken 19:25Jeg får nytt 12v batteri og oppdatering til 2.3 på onsdag på min tidlige 2022 id.4. Er det slik at man ikke får oppdatering til 3.0 over the air fordi den ikke er klar ennå?
Du skulle jo fått 2.4 samtidig med nytt batteri slik jeg har oppfattet det. Med 2.3 er du visstnok IKKE klar for OTA.

Og ingen får OTA virker det som, fordi de har fremdeles problemer, så biler som skal til 3.0, 3.1 eller 3,2 må innom verksted for å få det foreløpig, men det er visst ikke klart for Norge og norske kunder det heller.

Er kun de som får dette installert på fabrikk før utlevering, som har en 3.x-versjon, foruten biler de har måtte "redde" etter mislykket oppgradering.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: RJK på fredag 31. mars 2023, klokken 19:37
Sitat fra: Gogs på fredag 31. mars 2023, klokken 19:25Jeg får nytt 12v batteri og oppdatering til 2.3 på onsdag på min tidlige 2022 id.4. Er det slik at man ikke får oppdatering til 3.0 over the air fordi den ikke er klar ennå?
Du skulle jo fått 2.4 samtidig med nytt batteri slik jeg har oppfattet det. Med 2.3 er du visstnok IKKE klar for OTA.

Og ingen får OTA virker det som, fordi de har fremdeles problemer, så biler som skal til 3.0, 3.1 eller 3,2 må innom verksted for å få det foreløpig, men det er visst ikke klart for Norge og norske kunder det heller.

Er kun de som får dette installert på fabrikk før utlevering, som har en 3.x-versjon, foruten biler de har måtte "redde" etter mislykket oppgradering.

Visst det står "Software: 0912" så er det 2.4, selv om det står 2.3, iflg. FAQ. https://www.volkswagen.no/no/oppdateringer-og-systemer/programvareoppdatering/3-0.html#faq
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA