Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID software 3.0 OTA-bølge er klar til å rulles ut.

Startet av biggern, onsdag 02. november 2022, klokken 11:32

« forrige - neste »

sk0yern

Jeg har fått både del 1 og del 2, etter litt om og men. Oppdateringsprosessen er ikke spesielt smidig ennå må jeg si.
So fra so good. Det jeg er mest fornøyd med så langt, er at jeg faktisk kan jeg etter litt om og men nå faktisk får bilen til å lade til prefererte tidspunkt.
Ellers får man jo litt mer info i app'en.
Har ikke testet lyn-lading ennå, og hva slags effekt jeg får der, men ser jo rapporter om at folk får endel bedre ytelse.

Vil overraske meg om ikke de pusher 3.0 til "alle" i løpet av kort tid nå, med siste utrulling har de vel rullet ut til opp mot 3000 biler nå. Da bør de vel snart ha nok data til å vite hvilke modeller som feiler og hvilke som går bra.

IvarAndreas

Sitat fra: IvarAndreas på fredag 30. desember 2022, klokken 10:34
Del 1. Fikk omsider åpnet bilen med fysisk nøkkel. Feilmelding på skjermen om at oppdatering feilet, kontakt verksted. Bilen har strøm men lar seg ikke starte.. God service fra min kontaktperson hos forhandler da han hentet meg hjemme så jeg kunne hente en leiebil.
Etter 2 uker har en tekniker i Tyskland omsider funnet feilen (håper vi). Det er en styringsenhet som er defekt. Enheten er heldigvis på lager i Oslo så den blir sendt i dag og byttet på mandag.
Aner ikke om dette har sammenheng med oppdateringen eller om det bare var en tilfeldig feil på et ugunstig tidspunkt..

Chrisstrom

Hvor mange har fått oppdatering ?
Fikk 2.4 i september , hakke sett noe til 3.0 ennå .
Bilen er faen meg ubrukelig på vintern hurtiglade 20-80 % 1 time +
Aldri mer vw som firmabil
Id4 pro 2021 juni her
Tesla model 3 2021/10
Vw id 4 pro 2021/06

hELgenen

Tror ikke det er så veldig mange som har fått 3.0 fra 2.4

Jeg fikk 2.4 i August 2022..
Venter på.3.0

Ladehastighet på vinter er lav ja.
Får maks 50 kw på Ionity selv etter 30 mil..Sommer har jeg ennå tilgode å se mer enn 80 kw. Synes dette er lavt,men den lader flatt på sommer i det minste.

Kjører dog alltid forsiktig så varmt batteri er det vel aldri

gte-bjørn

Det meste jeg fikk på min ID.3 Pro S i sommer var 113. Ved lading i -15 i vinter startet den lavt men jeg tror den kom opp i 70+ etter en stund.

igniztion

Har ladet med 125-127kW hver eneste gang jeg har ladet i løpet av sommeren så lenge jeg har ankommet lader med rundt 15% eller lavere.

Nå om vinteren har jeg klart å komme opp i 103kW, men da gjorde jeg det jeg kunne for å varme opp batteriet i forkant av ladingen og ankom lader med batteritemperatur på ca 18C.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Kjell Salvigsen

#186
enig i at VW snarest bør gi oss mulighet for å forvarme batteriet før lading. Men taper man mye tid på å ikke kunne forvarme? Det finnes ikke bare et svar på det, men jeg testet ut dette tidligere i vinter:

Jeg startet en morgen da bilen stått ute under åpen himmel i -2 grader, uten å lade. Jeg kjørte deretter 7 mil fordelt på 3 turer, inkl 1 times stopp midtveis da bilen sto parkert ute i kulda. Det var hovedsaklig 50, 60 og 80 soner, samt litt 90 sone den første delen av turen. En del køståing inn til Oslo, så her hadde jeg ikke hjelp av motorvei strekk med 110 sone som kunne hjulpet meg litt med å varme opp batteri.


Jeg startet å lade hos Ionity med 20% batteri. Effekt startet da på lave 49%. Ved 30%=55 kw/9 min. 40%=66kw/15 min, 50%=66kw/22 min, 60%=64kw/29 min, 70%=55kw/36 min og 80%=22kw/44 min..
Oppsummering: Jeg ladet totalt 45kw/ca 23 mil på 44 minutter. 1 mil=2 min lading, 10 mil tok ca 20 minutter. Snitteffekt ca 56 kw fra 20-80%). Brukte ca 10 minutter lengre tid enn med et varmt batteri.

Referansen mange nevner når man snakker om elbil lading om vinteren, er Tesla Model Y. Den har forbilledlig forvarming av batteriet før lading, noe som kan være en klar fordel om vinteren. VW sier også at de skal komme med dette i en kommende oppdatering, det er definitivt noe de bør følge opp. En Tesla Model Y lader 45 Kwh på 32 minutter i følge ladetest i Teknisk ukeblad, da med aktiv forvarming av batteriet og flere timers kjøring i forkant (17-79%)

Min id4 ladet samme antall kWh som en varm Tmy på 44 minutter den dagen, med kaldt batteri som bare var kjørt 7 mil fordelt på 3 turer hovedsakelig i lavere hastigheter. Altså 12 minutter lengre tid enn en varm tmy . (En id4 som er kjørt langtur timer på forhånd lader noen minutter raskere enn TMY i følge NAF Motor og Teknisk Ukeblad).

Med kaldt batteri og lite kjøring i forkant fikk jeg ladet omtrent 20% mindre av batteriet enn dersom jeg hadde kjørt nok i forkant/hatt mulighet for batterivarming før lading. (60 % vs ca 80 %) Det er ikke kritisk avvik når batteri er kaldt og kun 7 mils småkjøring i forkant, mener jeg. Men for all del, jeg ønsker også mulighet for å forvarme batteri før lading snarest mulig
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

moroko

Jeg er fortsatt også stadig på versjon 2.4.
Synes det er sinnsykt frustrerende å skulle måtte vente på en software så lenge. Gitt at nye bilder selges med 3.0 software burde jo denne vært ute på alle biler samtidig. Hvorfor skal dette rulles ut bil etter bil???

Må jeg gjøre noe aktivt for å få 3.0 software eller bare fortsette å vente på at ingenting skjer?

Frister ikke med VW i fremtiden når de er så dårlige på oppdateringer...

igniztion

Nye biler leveres med 3.2 ;)

Det er dessverre ikke noe annet å gjøre enn å vente. VW har nettopp bekreftet på ID Drivers club at det fortsatt ikke er noe generell utrulling av v 3.0. Det er kun til de som har aktivt meldt seg frivillige via ID Drivers Club på facebook.

(Og ja, Facebook er helt krise platform å basere hele kundekommunikasjonen sin på)
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

RJK

Sitat fra: igniztion på torsdag 09. mars 2023, klokken 20:26
Nye biler leveres med 3.2 ;)

Det er dessverre ikke noe annet å gjøre enn å vente. VW har nettopp bekreftet på ID Drivers club at det fortsatt ikke er noe generell utrulling av v 3.0. Det er kun til de som har aktivt meldt seg frivillige via ID Drivers Club på facebook.

(Og ja, Facebook er helt krise platform å basere hele kundekommunikasjonen sin på)
Passiv holdning som dessverre ikke hjelper. Hadde folk gått på forhandlerne og krevd oppdatering eller kompensasjon, så hadde nok ting plutselig skjedd. Men det er nok bare et fåtall som vil forsøke å ta kampen.

Her burde man og mobilisert både NAF, KNA og eventuelt andre bilistorganisasjoner for å få gjennom kravene. Om bilene med 2,4 er i stand til å oppgraderes OTA, så er det uforståelig at de ikke ruller ut både 3.0, 3.1 og 3.2.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

igniztion

Lille Norge har nok lite å stille opp med i det store bildet. VW sier at grunnen er at oppdateringen feiler på for stor andel av bilene, og de blir da "bricked" - altså ubrukelige og må taues til verksted for å fikses. Verkstedene hadde ikke hatt kapasitet til å ta seg av det dersom plutselig 5-10% av bilene på veien måtte inn for å bli kjørbare igjen.

Og det er ikke slik at 3.2 versjonen som er på biler som ruller ut av fabrikken nå, passer for 2021 modellene. Kan ha skjedd mange oppdateringer på hardware i bilen siden den gang.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

hELgenen

Kan ikke VW bare innrømme at 3.0 aldri kommer for oss med 2.4

RJK

Sitat fra: igniztion på fredag 10. mars 2023, klokken 21:48
Lille Norge har nok lite å stille opp med i det store bildet. VW sier at grunnen er at oppdateringen feiler på for stor andel av bilene, og de blir da "bricked" - altså ubrukelige og må taues til verksted for å fikses. Verkstedene hadde ikke hatt kapasitet til å ta seg av det dersom plutselig 5-10% av bilene på veien måtte inn for å bli kjørbare igjen.

Og det er ikke slik at 3.2 versjonen som er på biler som ruller ut av fabrikken nå, passer for 2021 modellene. Kan ha skjedd mange oppdateringer på hardware i bilen siden den gang.
Jeg klarer bare ikke å akseptere dette som en gyldig grunn for å la vær å kreve noen form for kompensasjon. At de ikke klarer å levere fordi programvaren for oppdatering er for dårlig, er kanskje en unnskyldning for ikke å sende den ut, men da bør kundene få en kompensasjon for hver måned dette blir ytterligere forsinket.

Det er jo tross alt feil som påvirker brukerne i større eller mindre grad, ikke bare mangel på nye features eller forbedringer på forsåvidt fungerende funksjoner. Størrelsen på kompensasjonen er ikke det viktige, men kompensasjonen skal gi VW og søstermerkene incitament for å fikse dette enda raskere.

Og dersom det er sannhet i det @Helgenen skriver, at VW prøver å rømme fra ansvaret og ikke komme med oppdatering, så er det ihvertfall skandaløst. #SW-Gate om du vil.

Og så må man huske på at oppdatering til 2.4 inkluderte bytte av 12V-batteri for å unngå bricking av SW, slik at OTS nå skulle fungere. De har da fikset 3.0 slik at fde nå leverer 3.2 på nye biler, så da burde de jo ha fikset det med oppgradering. Eller de burde pushet en SW-fix på 2,4 om det kan løse problemet.

Jeg har selv fått oppgradering av mitt hovedbatteri pga callback på dette. Selv om bilen kanskje kunne levd relativt trygt uten bruksbegrensninger, så måtte vi unngå å lade over 90 %. Hyundai gav da en viss kompensasjon for tiden med redusert rekkevidde, selv om mange ikke går over 80 % uansett. Selv har jeg fått ladekreditter for nært 5000,- kroner frem til bytte. Som sagt ikke allverdens, men tross alt noe.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

igniztion

Sitat fra: hELgenen på fredag 10. mars 2023, klokken 21:57
Kan ikke VW bare innrømme at 3.0 aldri kommer for oss med 2.4

Jeg fikk 3.0 OTA i desember, så det er vel ikke helt sant at det ikke kommer, men de sliter tydeligvis veldig må å få den ut til alle biler.

Sitat fra: RJK på fredag 10. mars 2023, klokken 22:55
Jeg klarer bare ikke å akseptere dette som en gyldig grunn for å la vær å kreve noen form for kompensasjon. At de ikke klarer å levere fordi programvaren for oppdatering er for dårlig, er kanskje en unnskyldning for ikke å sende den ut, men da bør kundene få en kompensasjon for hver måned dette blir ytterligere forsinket.

Jeg er helt enig i at de burde tilby en slags kompensasjon. Har nå kjørt rundt i min ID.4 i 2 år, og fortsatt er det helt i det blå om det kommer noen flere oppdateringer, hva disse vil inneholde og om vi i det hele tatt noen gang får mulighet til å forvarme batteriet før hurtiglading om vinteren f.eks.

VW velger å stikke hodet i sanden, og unngår omtrent all form for kommunikasjon med sine kunder. Jeg er forholdsvis sikker på at min neste bil ikke blir fra VAG pga. dette.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Kjell Salvigsen

#194
Sitat fra: igniztion på lørdag 11. mars 2023, klokken 22:10
Sitat fra: hELgenen på fredag 10. mars 2023, klokken 21:57
Kan ikke VW bare innrømme at 3.0 aldri kommer for oss med 2.4

Jeg fikk 3.0 OTA i desember, så det er vel ikke helt sant at det ikke kommer, men de sliter tydeligvis veldig må å få den ut til alle biler.

Sitat fra: RJK på fredag 10. mars 2023, klokken 22:55
Jeg klarer bare ikke å akseptere dette som en gyldig grunn for å la vær å kreve noen form for kompensasjon. At de ikke klarer å levere fordi programvaren for oppdatering er for dårlig, er kanskje en unnskyldning for ikke å sende den ut, men da bør kundene få en kompensasjon for hver måned dette blir ytterligere forsinket.

Jeg er helt enig i at de burde tilby en slags kompensasjon. Har nå kjørt rundt i min ID.4 i 2 år, og fortsatt er det helt i det blå om det kommer noen flere oppdateringer, hva disse vil inneholde og om vi i det hele tatt noen gang får mulighet til å forvarme batteriet før hurtiglading om vinteren f.eks.

VW velger å stikke hodet i sanden, og unngår omtrent all form for kommunikasjon med sine kunder. Jeg er forholdsvis sikker på at min neste bil ikke blir fra VAG pga. dette.

Ja, vi er jo en del etter hvert som har gått fra 2.4 til 3.0 OTA - så dette er noe de i utgangspunktet får til. Nå viser det seg at 3.0 ota har hatt noen bugs med seg, endret lydbilde i stereo var det jeg merket mest til i hverdagen. VW sier de skal finne fiks til dette, men har fremdeles ikke kommet med noe så langt jeg kan se. Derfor vil de forståelig nok ikke spre slike bugs til enda flere id eiere og venter nok derfor inntil de finner feilen antar jeg.

Er ellers helt enig i at VW bør bli flinkere til å informere kundene sine. Er også enig i at en form for kompensasjon burde komme. VW har jo kompensert kunder før, de første id3 eiere fikk en ladekreditt på 5000 kr på sitt We charge kort grunnet uferdig software på de første bilene som ble sluppet. Vi som kjøpte id4 i starten fikk også noen tusenlapper på konto fordi biler uten varmepumpe viste seg å være mer effektive enn VW markedsførte/informerte om (forskjell på biler med og uten varmepumpe var ikke så stor som VW først antok). En ladekreditt fra VW hadde vært en fin løsning mener jeg, i tillegg til bedre informasjon fremover.

Det å levere biler/sofware/oppdateringer med bugs, avvik i forhold til spesifikasjoner/lovnader i markedsføring samt det å love ting som ikke kommer innen rimelig tid er dessverre noe som både VW, Tesla og andre gjør i dagens elbil race. Det varierer dessverre veldig i hvordan produsentene løser dette/kompenserer for slikt. VW er langt fra verst her, men bør som sagt kompensere noe dersom dette haler ut enda lenger i tid. God informasjon og litt kompensasjon demper utvilsomt en del av misnøyen mener jeg.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA