Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID software 3.0 OTA-bølge er klar til å rulles ut.

Startet av biggern, onsdag 02. november 2022, klokken 11:32

« forrige - neste »

sk0yern

Del 1 eller del 2 som feilet?
Jeg sliter fortsatt med å få oppdateringen fram når jeg har parkert på en "gunstig" spot.
Der jeg vanligvis parkerer er det svært klønete å bli tauet...
Har prøvd trikset med "vente 90 sekunder, trykke på start, vente 90" o.s.v, men oppdateringen dukker konsekvent opp når jeg er i butikken, ikke ellers..

IvarAndreas

Del 1. Fikk omsider åpnet bilen med fysisk nøkkel. Feilmelding på skjermen om at oppdatering feilet, kontakt verksted. Bilen har strøm men lar seg ikke starte.. God service fra min kontaktperson hos forhandler da han hentet meg hjemme så jeg kunne hente en leiebil.

atrus

Begge installasjonsrundene var uten problemer i mitt tilfelle rett før jul. (Har sjekket, og har nummer 0363). Sist tirsdag kom det opp et nytt varsel om at det var en oppdatering tilgjengelig. Siden jeg på det tidspunktet ikke var hjemme, valgte jeg å avbryte. Men nå hender det av og til at varslet om oppdatering viser seg et knapt sekund når jeg parkerer. Er dette en bug, eller er det faktisk en oppdatering som venter?

unik42

Det har jeg og sett, men har bare antatt at det er en bug.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

sk0yern

Del 1 gikk bra for meg fredag kveld.
Ikke fått tilbud om del 2 ennå.
Har prøvd å sette opp "prefered charging times", som etter sigende skal være fikset i 3.0.
Satt opp til å lade mellom 01-06 på natta, men ser nå at den ikke har ladet i natt...
Ser litt varierende tilbakemeldinger på dette i andre forum også, skuffende hvis dette fortsatt ikke er 100%

igniztion

Rapportene går vel på at det skal fungere, dersom man gjør alt i riktig rekkefølge. Så fortsatt ikke 100% - ser det er mange som sliter med å få det til å fungere.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

sk0yern

Skjønner ikke helt hvordan jeg kan ha køddet til rekkefølgen.
Jeg lagret hjemme som ladested, og satt "prefered charging time" til 01-05.
Plugget i laderen og gikk. Klarte ikke å se i dokumentasjonen at det var noe annet man skulle gjøre.

igniztion

Mener det var noe med at lokasjonsdeling må være på før man setter opp alt dette. Jeg sliter litt med at lokasjonsdeling ikke fungerer, så må slå det av og på gjentatte ganger før jeg kan se bilens posisjon i appen.

Bruker ikke planlagte ladetider i bilen selv, så har ikke fiklet noe med det. Er flere diskusjoner rundt akkurat dette på ID Drivers Club på FB der noen mener det fungerer akkurat som forventet, mens andre sliter med at planlagte ladetider forsvinner og bilen står til umiddelbar lading hele tiden i stedet.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

sk0yern

Ser ut som jeg fikk det til å fungere nå i natt.
Trykket litt rundt i app'en, og plutselig kom det en ekstra meny opp i  "bil viewet".
Nå ser jeg "lading til foretrukne tider" der, og i den menyen er "lading til foretrukne tider" valgt.
Default stod til umiddelbar lading, til tross for at det står motsatt i bilen.
Jaja, får se om det holder seg stabilt framover nå.

Ledam

Da jeg aldri fikk noen innkalling for oppgradering med nytt batteri og ny versjon av software, bestilte jeg bare time for dette hos Møller. Bilen var på verksted denne uka og jeg fikk beskjed om at versjon 2.4 var installert. Etter et par dager kom det opp symbol om at 2 nye oppdateringer var klare. Klikket på oppdater og den lastet ned ny programvare mens jeg kjørte. Når jeg parkerte sa den at jeg skulle forlate bilen 5 min og når jeg kom tilbake skulle oppdateringen være klar. Gjorde unna et par ærender som tok 30min og kjørte hjem igjen. Kunne ikke se noen forskjell og klikket på Innstillinger > Systeminformasjon og der stod det ID. Programvareversjon 2.3.0.
Hva er det som ikke stemmer her? Hvor ser jeg hvilken versjon av SW som er installert?

daktari

Et par linjer under 2.3 skal det stå v 0912. Det er egentlig 2.4!

2.3 hadde versjon 0910, og 2.1 hadde 0792.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: Ledam på søndag 08. januar 2023, klokken 21:15
Da jeg aldri fikk noen innkalling for oppgradering med nytt batteri og ny versjon av software, bestilte jeg bare time for dette hos Møller. Bilen var på verksted denne uka og jeg fikk beskjed om at versjon 2.4 var installert. Etter et par dager kom det opp symbol om at 2 nye oppdateringer var klare. Klikket på oppdater og den lastet ned ny programvare mens jeg kjørte. Når jeg parkerte sa den at jeg skulle forlate bilen 5 min og når jeg kom tilbake skulle oppdateringen være klar. Gjorde unna et par ærender som tok 30min og kjørte hjem igjen. Kunne ikke se noen forskjell og klikket på Innstillinger > Systeminformasjon og der stod det ID. Programvareversjon 2.3.0.
Hva er det som ikke stemmer her? Hvor ser jeg hvilken versjon av SW som er installert?

Jeg fikk 2.4 i August...ikke sett noe til 3.0..Det er en snodig kø ordning de har

andre1980

Sitat fra: hELgenen på mandag 09. januar 2023, klokken 06:17

Jeg fikk 2.4 i August...ikke sett noe til 3.0..Det er en snodig kø ordning de har

De har vel til nå bare sendt ut 3.0 OTA oppdatering til dem på VW ID gruppesom aktivt har sendt inn epost med "I want 3.0 OTA" til dem... tror det er rundt 2300 eller noe slikt som har fått det.

Forøvrig burde vel kanskje dette temaet ligget under Volkswagen VW og ikke gjemt under ID.4-forumet da det gjelder også de med ID.3.

hELgenen

Sitat fra: andre1980 på mandag 09. januar 2023, klokken 06:32
Sitat fra: hELgenen på mandag 09. januar 2023, klokken 06:17

Jeg fikk 2.4 i August...ikke sett noe til 3.0..Det er en snodig kø ordning de har

De har vel til nå bare sendt ut 3.0 OTA oppdatering til dem på VW ID gruppesom aktivt har sendt inn epost med "I want 3.0 OTA" til dem... tror det er rundt 2300 eller noe slikt som har fått det.

Forøvrig burde vel kanskje dette temaet ligget under Volkswagen VW og ikke gjemt under ID.4-forumet da det gjelder også de med ID.3.

Lurer på hvor lenge det vil gå før jeg får 3.0?

VW skriver :

"Det testes for øyeblikket i mindre puljer i forskjellige markeder. Når Volkswagen AG har nok erfaringsdata vil de starte utrullingen puljevis i Europa. Volkswagen AG er i testfase og vi antar at videre utrulling starter fra nyttår og utover. Du vil få informasjon i displayet i bilen når 3.0 er klar for nedlastning."

Jeg forstår det slik at ikke alle biler kan få oppgraderingen OTA heller pga. utstyrskombinasjoner.
Skulle gjerne visst om det var et sted man kunne taste inn sitt vin.nr og få sjekket om den lar seg oppgradere
OTA. Slik det er nå vet en jo ikke om bilen faktisk kan bli oppgradert eller ikke......
Jeg har ventet siden august 2022 på 3.0 etter at jeg da fikk 2.4 og batteribytte...
Jeg har ikke sett en eneste forbedring med 2.4, snarere tvert imot - når jeg lader på Ionity har jeg f.eks aldri fått over 49 KW som maks hastighet siden i høst..Dette har plaget meg en del og lurer på om det kan være noe galt med hele batteriet etter 2.4 oppgraderingen..Nå har jeg aldri kjørt batteriet langt ned og batteriet har kanskje ikke vært så varmt...men forventeter jo at når våren etterhvert kommer så skal denne hastigheten mye opp....om ikke så vil jeg vel påstå at 2.4 trolig har medvirket til redusert ladehastighet......


igniztion

Grunnen til lavere hastighet på hurtiglading med 2.4, er at de justerte batterivarmeren til å stoppe på 0 grader i stedet for tidligere på 8-10 grader. Dermed ankommer man hurtiglader med veldig kaldt batteri. Dette er IKKE fikset i 3.0.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA