Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID software 3.0 OTA-bølge er klar til å rulles ut.

Startet av biggern, onsdag 02. november 2022, klokken 11:32

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

Sitat fra: eriksen.eriksen på torsdag 22. desember 2022, klokken 16:22
Tusen takk for god info Kjell!

Bare hyggelig! Han skulle etterhvert legge ut sak på BB sin Facebook gruppe med oppdatering(er) rundt dette. Så hvis du er på Facebook, kan du jo følge med der for mer nytt :-)
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

hELgenen

Sitat fra: El-inor på torsdag 22. desember 2022, klokken 20:29
At dere gidder alt dette? Det fremstår jo nå som en heldagsjobb å være ID.4-eie. Håper dere tar dere litt fri til fordel for familien i julen. Med ønske om en god og OTA-fri jul for alle ID.4-eiere!

En av fordelene med å være ID.4 eier er jo mangelen på mange OTA oppdateringer med funksjoner
man aldri bruker også - og den fantombremser jo heller ikke


El-inor

Sitat fra: hELgenen på torsdag 22. desember 2022, klokken 21:23
Sitat fra: El-inor på torsdag 22. desember 2022, klokken 20:29
At dere gidder alt dette? Det fremstår jo nå som en heldagsjobb å være ID.4-eie. Håper dere tar dere litt fri til fordel for familien i julen. Med ønske om en god og OTA-fri jul for alle ID.4-eiere!

En av fordelene med å være ID.4 eier er jo mangelen på mange OTA oppdateringer med funksjoner
man aldri bruker også - og den fantombremser jo heller ikke

Deilig, og totalt bekymrings- og irritasjonsfritt å være tilbake på hybrid. Det er grenser for hvor mye man skal forholde seg til for å komme fra A til B.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

igniztion

Sitat fra: hELgenen på torsdag 22. desember 2022, klokken 10:26
Jeg kan ikke se om bilen min er låst eller ikke med den appen jeg har i dag og således heller ikke åpne/lukke bil via app.
Jeg kan KUN starte lading (gitt at den er tilkoblet) - eller starte forvarming.
Appen har versjonsnummer : 2.2.25

Vil det være slik at nyere versjon gir mulighet til å låse/åpne bilen via app?
Akkurat det siste savner jeg faktisk - har det på annen bil - og det sammen med forvarming samt legge inn tid for lading og status lading er vel det eneste jeg trenger via en App. Fant det ekstremt snodig at VW ikke hadde dette på plass allerede når jeg fikk min første ID.4...Jeg hadde nemlig hatt alt dette på plass siden 2014 på annen bil..Og da snakker vi ikke om Tesla en gang.
Så krysser fingrene for at jeg i 2023 endelig kan låse/åpne bilen fra app igjen......

Hvilken software har du på bilen? Appen er avhengig av at bilen faktisk deler denne infoen.  Må ha minst 3.0 på bilen for få se låsestatus.

Åpning og låsing via app virker det som aldri kommer til 2021-modellene i alle fall. VW har uttalt at de mangler nødvendig hardware. Brukermanualen påpeker også at "mobilnøkkel" er noe som kun fås på biler der dette er bestilt som ekstrautstyr ved bestilling av bil.

Høres egentlig helt sært ut. Det burde ikke være fryktelig vanskelig å utvikle dette uten ekstra hardware.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Krokstein

Sitat fra: igniztion på fredag 23. desember 2022, klokken 09:26
Sitat fra: hELgenen på torsdag 22. desember 2022, klokken 10:26
Jeg kan ikke se om bilen min er låst eller ikke med den appen jeg har i dag og således heller ikke åpne/lukke bil via app.
Jeg kan KUN starte lading (gitt at den er tilkoblet) - eller starte forvarming.
Appen har versjonsnummer : 2.2.25

Vil det være slik at nyere versjon gir mulighet til å låse/åpne bilen via app?
Akkurat det siste savner jeg faktisk - har det på annen bil - og det sammen med forvarming samt legge inn tid for lading og status lading er vel det eneste jeg trenger via en App. Fant det ekstremt snodig at VW ikke hadde dette på plass allerede når jeg fikk min første ID.4...Jeg hadde nemlig hatt alt dette på plass siden 2014 på annen bil..Og da snakker vi ikke om Tesla en gang.
Så krysser fingrene for at jeg i 2023 endelig kan låse/åpne bilen fra app igjen......

Hvilken software har du på bilen? Appen er avhengig av at bilen faktisk deler denne infoen.  Må ha minst 3.0 på bilen for få se låsestatus.

Åpning og låsing via app virker det som aldri kommer til 2021-modellene i alle fall. VW har uttalt at de mangler nødvendig hardware. Brukermanualen påpeker også at "mobilnøkkel" er noe som kun fås på biler der dette er bestilt som ekstrautstyr ved bestilling av bil.

Høres egentlig helt sært ut. Det burde ikke være fryktelig vanskelig å utvikle dette uten ekstra hardware.

Spørs hva som ligger i "mobilnøkkel". På Volvo har jeg kunnet låse og låse opp bilene i årevis fra mobilen, men jeg mener å huske at når de der begynte å snakke om mobilnøkkel så var det noe annet. Nemlig at man skulle kunne sende og motta nøkler som meldinger til telefonen slik at man eksempelvis kan låne bilen til naboen ved å sende over en "nøkkel" som han bruker til både å låse opp og bruke bilen. Noe slikt krever nok endel på både hw og annet.
Men at man ikke har nok maskinkraft i dagens ID4 til å betjene låsen via mobilen stusser jeg veldig over
ID.4 GTX

hELgenen

Så 2021 modeller vil aldri få låse/åpne funksjonalitet via app?

Jeg har nå en id.4 GTX som ble levert til meg okt/nov 2021. Hvilken modell regnes dette som? Eller mer konkret..er det i det hele tatt håp for å kunne sjekke låsestatus og åpne/lukke med denne via app når den forhåpentligvis får 3.0 via OTA en eller annen gang?

Synes det lukter Tesla rot her, der biler levert gjennom året benevnt lik årsmodell har ulik hardware. Om det er tilfelle så blir dette siste VW på meg.
Vil vite nøyaktig hva jeg får og samtidig være 100% sikker på at en det som fabrikken sier er en 2022 modell er en 2022 modell og ikke en 2022.1,2022.2 .osv.. Noe som jeg finner ekstremt irriterende er jo slik Tesla logikk der de bytter ut ting løpende...da vet man aldri hva man får

atrus


igniztion

Sitat fra: hELgenen på fredag 23. desember 2022, klokken 11:14
Så 2021 modeller vil aldri få låse/åpne funksjonalitet via app?

Jeg har nå en id.4 GTX som ble levert til meg okt/nov 2021. Hvilken modell regnes dette som? Eller mer konkret..er det i det hele tatt håp for å kunne sjekke låsestatus og åpne/lukke med denne via app når den forhåpentligvis får 3.0 via OTA en eller annen gang?

Synes det lukter Tesla rot her, der biler levert gjennom året benevnt lik årsmodell har ulik hardware. Om det er tilfelle så blir dette siste VW på meg.
Vil vite nøyaktig hva jeg får og samtidig være 100% sikker på at en det som fabrikken sier er en 2022 modell er en 2022 modell og ikke en 2022.1,2022.2 .osv.. Noe som jeg finner ekstremt irriterende er jo slik Tesla logikk der de bytter ut ting løpende...da vet man aldri hva man får

Det er uttalt av den offisielle brukeren på Volkswagen ID Drivers Club at i alle fall 1st bilene mangler nødvendig hardware. (Jeg spurte spesifikt om ID.4 1st Max). Jeg kan sjekke låsestatus via app, men får i følge den uttalelsen aldri mulighet til å åpne/låse bilen via app.

VW begynner som regel å bygge neste års modell etter sommerferien, typisk uke 35/36 eller rundt der. Da kan hardware være skiftet ut fra forrige årsmodell.

@Krokstein: Mobilnøkkel er spesifisert som å kunne åpne/låse bilen fra mobiltelefonen via appen i brukermanualen.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

abel

Da var det omsider min tur til å få 3.0 OTA (ID.4 GTX fra september 2021). Jeg var en av de som sendte email om at jeg ønsket 3.0 tidligere i høst. Installering gikk greit som om det tok 8 timer. Oppsett etterpå var litt kronglete da jeg fant ut at jeg måtte først slette bilen fra appen, før jeg måtte legge den til på nytt.

Etter en kjøretur på 30 minutter i dag var også del 2 klar til installering. Satte den på nå og regner med at det også går like greit.

Nå blir det interessant å se når VW har tenkt å løfte oss videre opp til de nyeste versjonene.

Kjell Salvigsen

#159
Jeg skrev epost til VW ang norsk talestyring som forsvant etter 3.0 OTA og at lydbildet i bilen er endret. Fikk svar nå, vw sier de ikke har endret lydbilde /lyden i bilene. At jeg ikke hadde norsk stemmestyring var bruker feil av meg, jeg hadde ikke installert del 2 korrekt. Det skal stå Programvare 0363, ikke 0362 som det sto hos meg. (362 er 3.0 del 1, 0363 er del 2 instalert.

Nå fungerer stemmestyring på norsk, men lyden er og blir endret) noe en del bekrefter i både norske og utenlandske id4 grupper) :..
Hello Kjell salvigsen,

Thank you for contacting Volkswagen Digital Services.

We are sorry to hear about the inconvenience you are currently facing with the Voice control and Audio, however, we will be more than happy to assist you.

Kindly note that the ID.Software 3.0 does not remove existing services or alter audio quality on your Volkswagen ID.4.

Most possible cause is due to the Factory Reset that took place during the update, settings for both Voice control and Audio have been reset and will need you manual re adjustment from the Infotainment System to your preferences.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

andre1980

Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 27. desember 2022, klokken 14:26
Jeg skrev epost til VW ang norsk talestyring som forsvant etter 3.0 OTA og at lydbildet i bilen er endret. Fikk svar nå, vw sier de ikke har endret lydbilde /lyden i bilene. ....

Nå fungerer stemmestyring på norsk, men lyden er og blir endret) noe en del bekrefter i både norske og utenlandske id4 grupper) :..

Regner med at du har sjekket lydinnstillingene? At ikke Bass/diskant etc har resatt seg? Og at du har sjekket justerigen for sentrering av lyden er?

Kjell Salvigsen

Sitat fra: andre1980 på onsdag 28. desember 2022, klokken 05:53
Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 27. desember 2022, klokken 14:26
Jeg skrev epost til VW ang norsk talestyring som forsvant etter 3.0 OTA og at lydbildet i bilen er endret. Fikk svar nå, vw sier de ikke har endret lydbilde /lyden i bilene. ....

Nå fungerer stemmestyring på norsk, men lyden er og blir endret) noe en del bekrefter i både norske og utenlandske id4 grupper) :..

Regner med at du har sjekket lydinnstillingene? At ikke Bass/diskant etc har resatt seg? Og at du har sjekket justerigen for sentrering av lyden er?

Ja, jeg sjekket alt dette. I mitt tilfelle skal det sies at jeg i tillegg har BASS BROTHERS lydpakke, en pakke som legger til DSP forsterket og subwoofer. Jeg trodde lenge at dette var årsaken, at bare biler med denne pakken opplevde endret lydbilde. Men jeg ser både i norske og utenlandske id grupper at de med original stereoanlegg også opplever dette. Lyd får mer bass, noen beskriver det som om en dårlig LOUDNESS knapp blir slått på om du skjønner hva jeg mener. Andre sier at de liker denne endringen, den gir mer fyldig lyd. Jeg har ikke lyttet på original anlegg med 3.0 software , så jeg vet ikke om endringen gir bedre eller dårligere lyd, sikkert smakssak også vil jeg tro. -Men som nevnt over, VW sier at de ikke har gjort endring :-)
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

IvarAndreas

Her gikk det ikke helt som planlagt.. Oppdaterte i går kveld og nå er bilen død. Får ikke låst opp engang.

hELgenen

Sitat fra: IvarAndreas på fredag 30. desember 2022, klokken 08:48
Her gikk det ikke helt som planlagt.. Oppdaterte i går kveld og nå er bilen død. Får ikke låst opp engang.

Oida...høres ikke ut som en god ide å oppgradere da..

IvarAndreas

Redningsbil er på vei og han tror det er 12 volts batteriet som er tomt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA