Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID software 3.0 OTA-bølge er klar til å rulles ut.

Startet av biggern, onsdag 02. november 2022, klokken 11:32

« forrige - neste »

Krokstein

Jeg synes vel ikke beskrivelsen var krystallklar. Hovedvekten ligger på hvordan du skal få igang installasjon når du parkerer bilen, men hva mener de da med at du må ha 4G forbindelse "at the beginning of your trip"? 

Hvor shaky er dette egentlig? Hva skjer om man mister mobildata underveis? Hva skjer om man glemmer seg og setter inn ladekabel?
Er det slike tilfeller som gjør at en prosentandel av oppgraderingene feiler og bilene må taues til verksted? Må jo håpe at de har skrevet inn passende feilhåndteringsrutiner i programvaren sin, men gudene vet....
ID.4 GTX

Kjell Salvigsen

#106
Sitat fra: magfred på fredag 16. desember 2022, klokken 10:40
Da ser det ut som at neste bølge av OTA 3.0 rulles ut. Jeg kan se at det ligger klar oppdateringer på min bil i Erwin, og for litt siden la VW ut ny info på Facebook. Fikk også akkurat en e-post med info om at 3.0 nå er klar for nedlasting.

Jeg var ikke med i den første runden av "I want OTA 3.0", men nå går de videre med alle som sendte e-post innen 30.11.22.

Hva var ordlyden i e-posten du fikk? Jeg fikk e-post i dag,men det var litt vanskelig å vite om dette var en generell info e-post eller om den betyr at jeg nå endelig får OTA 3.0? (skal sjekke i bilen etter jobb) Dette sto i min:

"Hei Kjell,

Nye forbedringer og funksjoner til din ID.
Opplev fremtiden, helt enkelt Over-the-Air!

Har du allerede fått ID. programvare 2.4 med det nye 12V-batteriet på verkstedet? Da er du klar for den neste oppdateringen.

Dette er nytt i ID. Software 3.0 Over-the-Air-oppdateringen:
Høyere ladeeffekt og kortere ladetid med forbedringer i batteriet.1
Ny Battery Care Mode skåner høyvoltsbatteriet, gir forbedret ytelse og forlenger levetiden.
Augmented Reality head-up-display utvides med nye funksjoner.1
Stabiliteten og reaksjonstiden til stemmestyringen forbedres.
Navigasjonssystemet angir nå kjørefelt ruteveiledning på motorveier.1
Ny lademeny gir raskere og mer intuitiv tilgang til informasjon og innstillinger knyttet til lading.
Det intelligente lyskonseptet ID. Lightutvides med nye funksjoner, som for eksempel varsler om nye farer, og søk etter parkeringsplasser.
... og mye mer."
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

atrus

Fikk også den samme e-posten i dag. Den sett i sammenheng med VW ID Drivers Club på FB hvor VW skriver at utrullingen vil starte denne uken, gir jo grunn til litt forsiktig optimisme

magfred

#108
Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 16. desember 2022, klokken 15:15
Sitat fra: magfred på fredag 16. desember 2022, klokken 10:40
Da ser det ut som at neste bølge av OTA 3.0 rulles ut. Jeg kan se at det ligger klar oppdateringer på min bil i Erwin, og for litt siden la VW ut ny info på Facebook. Fikk også akkurat en e-post med info om at 3.0 nå er klar for nedlasting.

Jeg var ikke med i den første runden av "I want OTA 3.0", men nå går de videre med alle som sendte e-post innen 30.11.22.

Hva var ordlyden i e-posten du fikk? Jeg fikk e-post i dag,men det var litt vanskelig å vite om dette var en generell info e-post eller om den betyr at jeg nå endelig får OTA 3.0? (skal sjekke i bilen etter jobb) Dette sto i min:

"Hei Kjell,

Nye forbedringer og funksjoner til din ID.
Opplev fremtiden, helt enkelt Over-the-Air!

Har du allerede fått ID. programvare 2.4 med det nye 12V-batteriet på verkstedet? Da er du klar for den neste oppdateringen.

Dette er nytt i ID. Software 3.0 Over-the-Air-oppdateringen:
Høyere ladeeffekt og kortere ladetid med forbedringer i batteriet.1
Ny Battery Care Mode skåner høyvoltsbatteriet, gir forbedret ytelse og forlenger levetiden.
Augmented Reality head-up-display utvides med nye funksjoner.1
Stabiliteten og reaksjonstiden til stemmestyringen forbedres.
Navigasjonssystemet angir nå kjørefelt ruteveiledning på motorveier.1
Ny lademeny gir raskere og mer intuitiv tilgang til informasjon og innstillinger knyttet til lading.
Det intelligente lyskonseptet ID. Lightutvides med nye funksjoner, som for eksempel varsler om nye farer, og søk etter parkeringsplasser.
... og mye mer."

Fikk samme e-post, men som atrus skriver (i tillegg til at jeg sjekket at del 1 og 2 ligger klare for min bil i VWs systemer), så tolker jeg det dithen at nå starter utrullingen for de som ikke var blant de første 1000. Spørsmålet nå er hvor fort nedlastingen vil gå/starte. Det var en kommentar i ID-gruppa som nevnte at VWs systemer kun tillater 100 samtidige nedlastinger, men det høres litt lite ut synes jeg. Dessuten sjekker jo bilene for oppdateringen kun en gang per uke, visstnok den dagen de ble produsert/først slått på.

Men uansett virker det som at ting er i gang. Er det noen her som ikke har sendt "I want OTA 3.0" og fått nevnte e-post om oppdatering?
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

Kjell Salvigsen

Jeg ser på vw sin id Facebook gruppe at eiere som hverken har fått epost eller sendt I want 3.0 OTA, nå får 3.0 OTA :-)
"War bei mir ähnlich:
Keine Email, keine Vorankündigung, kein "i want 3.0". Gestern abend kein Hinweis auf ein Update.... und siehe da heute morgen ist kein Update  auf dem Auto... schöne Scheiße 🤯"

Så det virker litt tilfeldig også kanskje, kanskje de nå fremover kjører ut stor skala på dette. Jeg håper på 3.0 før jul!
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

igniztion

Bilen har lastet ned oppdateringen i dag, fikk eposten i går. Tør ikke starte installasjonen før vi er hjemme i morgen kveld 😅
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Kjell Salvigsen

#111
Sitat fra: igniztion på lørdag 17. desember 2022, klokken 17:22
Bilen har lastet ned oppdateringen i dag, fikk eposten i går. Tør ikke starte installasjonen før vi er hjemme i morgen kveld 😅

Så bra at det skjer i Norge også nå, hørte om tre eiere til også nå i dag som har fått den :-) Gleder meg, håper jeg også får den nå! 👍
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

daktari

Folk rapporterer at de får nedlasting uten å ha sent epost, så da er det jo håp!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kjell Salvigsen

#113
Da fikk jeg 3.0 OTA i natt mens bilen sto parkert. Bil fungerer bra så langt, har kjørt mye i dag. Ingen stor endringer man merker ved daglig bruk på småturer, men konstant batteri prosent visning er bra! For meg personlig er nye, betydelig forbedret ladekurve noe jeg gleder meg til å teste! Ser på Facebook at flere og flere får dette nå, kan jo love godt! 👍
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

ELvin2022

Sitat fra: Kjell Salvigsen på søndag 18. desember 2022, klokken 14:55
Da fikk jeg 3.0 OTA i natt mens bilen sto parkert. Bil fungerer bra så langt, har kjørt mye i dag. Ingen stor endringer man merker ved daglig bruk på småturer, men konstant batteri prosent visning er bra! For meg personlig er nye, betydelig forbedret ladekurve noe jeg gleder meg til å teste! Ser på Facebook at flere og flere får dette nå, kan jo love godt! 👍
Supert! Sendte du epost med i want ota?

Kjell Salvigsen

Sitat fra: ELvin2022 på søndag 18. desember 2022, klokken 18:47
Sitat fra: Kjell Salvigsen på søndag 18. desember 2022, klokken 14:55
Da fikk jeg 3.0 OTA i natt mens bilen sto parkert. Bil fungerer bra så langt, har kjørt mye i dag. Ingen stor endringer man merker ved daglig bruk på småturer, men konstant batteri prosent visning er bra! For meg personlig er nye, betydelig forbedret ladekurve noe jeg gleder meg til å teste! Ser på Facebook at flere og flere får dette nå, kan jo love godt! 👍
Supert! Sendte du epost med i want ota?

Ja, jeg sendte det. Men har hørt om andre som ikke har sendt slik epost, og likevel fått dette :-)
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

unik42

Hvilken versjon har dere på navigasjon? Min er på 21.7, og det tror jeg den har vært siden jeg kjøpte bilen i 21. Trodde kanskje oppdatering til 3.0 skulle fikse det, men den gang ei.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

igniztion

Hvis navigasjonsdatabasen ikke oppdateres,pleier det å hjelpe og resette infotainment til fabrikksinnstillinger. Dette er jo litt knot siden man må sette opp alt på nytt, logge inn med bruker osv.

Enkelte rapporterer også at det kan fikses ved å installere kartoppdatering via USB herfra: https://app-connect.volkswagen.com/mapupdates/en/car/
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Krokstein

Sitat fra: unik42 på mandag 19. desember 2022, klokken 08:40
Hvilken versjon har dere på navigasjon? Min er på 21.7, og det tror jeg den har vært siden jeg kjøpte bilen i 21. Trodde kanskje oppdatering til 3.0 skulle fikse det, men den gang ei.
Usikker på om dette burde lastes ned automatisk eller om du er nødt til å gjøre det manuelt, men vw har ihvertfall kartsider hvor du kan velge modell og så bare laste ned. Logg deg inn på volkswagen.no og klikk deg videre derfra
ID.4 GTX

igniztion

Sitat fra: Krokstein på mandag 19. desember 2022, klokken 14:07
Usikker på om dette burde lastes ned automatisk eller om du er nødt til å gjøre det manuelt, men vw har ihvertfall kartsider hvor du kan velge modell og så bare laste ned. Logg deg inn på volkswagen.no og klikk deg videre derfra

Den skal oppdatere seg automatisk, men det er mange som rapporterer at den ikke gjør dette.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA