Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID software 3.0 OTA-bølge er klar til å rulles ut.

Startet av biggern, onsdag 02. november 2022, klokken 11:32

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

#90
Takk for utfyllende kilde, MinID!

Jeg synes dette er litt vanskelig å bli helt klok på dette. Er det 3.0/3.1 som er det "kritiske" punktet for å kunne komme videre i dette med OTA, at da bare er å kjøre på videre med OTA oppdateringer i årene fremover til biler som har dette ? Og at noen av bilene med bestemt utstyrskombinasjon kanskje må skifte enkeltkomponenter før 3.0/3.1 kan installeres /OTA vil fungere?

For min del skjønner jeg at VW USA kaller inn biler til batteri bytte og 2.4 og tar 3.0/3.1 samtidig dersom det gjør at de bilene da er klare for videre OTA. Det samme bør man vel gjøre i Norge med alle de bilene som skal inn til batteribytte fremover, dersom det er dette som skal til for videre OTA oppdateringer? Og selvsagt at de som likevel må inn til service/utbedring også får 3.0/3.1, dersom det medfører videre fremgang med OTA forsinkelsene/utfordringene.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

sk0yern

Sitat fra: biggern på onsdag 07. desember 2022, klokken 10:34
Vi er i dag vant med mobilnett eller WIFI oppgraderinger av FW på nesten alt av elektronikk produkter ifra TV til Mobil osv.
Event. nedlasting av siste FW via internett og benytte USB for lokal oppgradering.

Da kan en jo lure på hvorfor det skal være så vanskelig for VAG og kunne kople deres servere imot bilens VIN via hjemme WIFI, slik at rette FW pakke, verifisering og oppdatering av deres database, kan overføres på denne hurtige måten.

Ja, de har nå begynt å se på muligheten til å ta biler inn for utføring via verksted med direkte kopling imot servere fremover.
Som data kyndig føler jeg at dette er jaggu meg på tide.
Ser ikke helt poenget med dette, om softwaren blir lastet ned over 4G eller wifi burde være knekkende likegyldig.
Det kan riktignok ta noe lenger tid over 4G, men det er vel ikke nedlastningshastigheten som har hindret utrullingen av 3.0 så langt jeg har forstått.
Vet ikke helt hva du mener med "direkte kopling mot servere", men igjen så har jeg ikke inntrykk av at problemet gjelder overføring av firmware.

Kjell Salvigsen

#92
Sitat fra: unik42 på mandag 05. desember 2022, klokken 15:20
Er det oppvarmet radar på ID3/ID4? Det var nytt for meg i så fall.

Av nysgjerrighet så spurte jeg Møller importør, samt min forhandler om dette, om det er oppvarming på min first max (tidligere leverte biler/2021);
Jeg lurer på om min id4 first max har oppvarmet radar til ACC systemet i bilen ? Eller er det ingen varming overhodet knyttet til den ?
Svar: Det er ikke noe varming i radar nei.

Når det er sagt, så har jeg på mine totalt 80.000 km med id3/4 biler svært sjeldent opplevd at radar faller ut- de gangene har det som regel vært Bug/grunner som ikke skyldes vær og av kortvarig karakter Kommer på igjen ved omstart/etter litt kjøring. Det er ikke veldig ofte jeg kjører i snøvær, men ACC har så langt jeg kan huske fungert da også. Jeg kjører som oftest med ACC der jeg kan, dvs det meste av tiden jeg kjører. Det er mulig VW har laget den/plassert den slik at den ikke er så sårbar som den kan være på andre modeller fra andre merker. Jeg har ikke sett at dette har vært et kritisk tema i id4 bruker grupper eller i vinter tester id4 har blitt testet i, så langt jeg kan huske

Vet ikke om nye id biler utover id Buzz som produseres nå leveres med dette. Men uansett bra at VW nå leverer dette på id buzz og kanskje resten av id modellene fremover også?
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

SveinJ

Sitat fra: Kjell Salvigsen på torsdag 08. desember 2022, klokken 13:14
Sitat fra: unik42 på mandag 05. desember 2022, klokken 15:20
Er det oppvarmet radar på ID3/ID4? Det var nytt for meg i så fall.

Av nysgjerrighet så spurte jeg Møller importør, samt min forhandler om dette, om det er oppvarming på min first max (tidligere leverte biler/2021);
Jeg lurer på om min id4 first max har oppvarmet radar til ACC systemet i bilen ? Eller er det ingen varming overhodet knyttet til den ?
Svar: Det er ikke noe varming i radar nei.

Når det er sagt, så har jeg på mine totalt 80.000 km med id3/4 biler svært sjeldent opplevd at radar faller ut- de gangene har det som regel vært Bug/grunner som ikke skyldes vær og av kortvarig karakter Kommer på igjen ved omstart/etter litt kjøring. Det er ikke veldig ofte jeg kjører i snøvær, men ACC har så langt jeg kan huske fungert da også. Jeg kjører som oftest med ACC der jeg kan, dvs det meste av tiden jeg kjører. Det er mulig VW har laget den/plassert den slik at den ikke er så sårbar som den kan være på andre modeller fra andre merker. Jeg har ikke sett at dette har vært et kritisk tema i id4 bruker grupper eller i vinter tester id4 har blitt testet i, så langt jeg kan huske

Vet ikke om nye id biler utover id Buzz som produseres nå leveres med dette. Men uansett bra at VW nå leverer dette på id buzz og kanskje resten av id modellene fremover også?
j

Jeg har ved flere tilfeller opplevd at ACC og andre egenskaper faller ut ved snø og eller regn. Så når det er «drittvær» regner jeg med at det skjer. Noen ganger hjelper det å stoppe og «slå av bilen» andre ganger ikke. Om dette er spesielt for ID-4 eller om andre VW biler har samme svakheten, kjenner jeg ikke til.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

unik42

Var samme greia på Leafen min. Eneste forskjellen der var at jeg da kunne holde inne ACC knappen og aktivere vanlig cruise control i steded. Den muligheten finnes ikke på ID bilene.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

igniztion

Sånn som VAG nå roter med software, utsettelse av nye platformer og dårlig kommunikasjon med både forhandlere og kunder. frister det ikke med flere VAG biler fremover selv om bilen er helt super på de fleste andre områder.

Nå er det nok noe spesifikt for de mer IT-oppdaterte i min generasjon akkurat dette, men det er tross alt flere generasjoner med mennesker som er godt vant med oppdateringer og software som bare fungerer som er den største gruppen av bilkjøpere fremover.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

hELgenen

Sitat fra: igniztion på lørdag 10. desember 2022, klokken 00:49
Sånn som VAG nå roter med software, utsettelse av nye platformer og dårlig kommunikasjon med både forhandlere og kunder. frister det ikke med flere VAG biler fremover selv om bilen er helt super på de fleste andre områder.

Nå er det nok noe spesifikt for de mer IT-oppdaterte i min generasjon akkurat dette, men det er tross alt flere generasjoner med mennesker som er godt vant med oppdateringer og software som bare fungerer som er den største gruppen av bilkjøpere fremover.

Dette med å etterspørre OTA på en bil har nok lite med IT kunnskap å gjøre. Ikke alle som er godt oppdaterte på IT fronten synes det er viktig med IoT på alle områder som f.eks på og i bilen..
Det er viktigere at ting som gjør en bil til en bil fungerer. Vindusviskere som styres av elendig random software,manglende p sensor og fantombremsing er  jo ikke noe alle vil bytte i fungerende OTA for å sette det litt på spissen. 

biggern

Sitat fra: sk0yern på torsdag 08. desember 2022, klokken 10:51
Sitat fra: biggern på onsdag 07. desember 2022, klokken 10:34
Vi er i dag vant med mobilnett eller WIFI oppgraderinger av FW på nesten alt av elektronikk produkter ifra TV til Mobil osv.
Event. nedlasting av siste FW via internett og benytte USB for lokal oppgradering.

Da kan en jo lure på hvorfor det skal være så vanskelig for VAG og kunne kople deres servere imot bilens VIN via hjemme WIFI, slik at rette FW pakke, verifisering og oppdatering av deres database, kan overføres på denne hurtige måten.

Ja, de har nå begynt å se på muligheten til å ta biler inn for utføring via verksted med direkte kopling imot servere fremover.
Som data kyndig føler jeg at dette er jaggu meg på tide.
Ser ikke helt poenget med dette, om softwaren blir lastet ned over 4G eller wifi burde være knekkende likegyldig.
Det kan riktignok ta noe lenger tid over 4G, men det er vel ikke nedlastningshastigheten som har hindret utrullingen av 3.0 så langt jeg har forstått.
Vet ikke helt hva du mener med "direkte kopling mot servere", men igjen så har jeg ikke inntrykk av at problemet gjelder overføring av firmware.

Hvis bilen kunne laste ned mens jeg sover, er ikke dette viktig.
Alle biler har forskjellig FW avhengig av utstyr, derfor kopler VAG servere opp imot bilen basert på VIN, samt at deres DB blir oppdatert imot hva som er levert.

daktari

Sitat fra: biggern på lørdag 10. desember 2022, klokken 18:06
Sitat fra: sk0yern på torsdag 08. desember 2022, klokken 10:51
Sitat fra: biggern på onsdag 07. desember 2022, klokken 10:34
Vi er i dag vant med mobilnett eller WIFI oppgraderinger av FW på nesten alt av elektronikk produkter ifra TV til Mobil osv.
Event. nedlasting av siste FW via internett og benytte USB for lokal oppgradering.

Da kan en jo lure på hvorfor det skal være så vanskelig for VAG og kunne kople deres servere imot bilens VIN via hjemme WIFI, slik at rette FW pakke, verifisering og oppdatering av deres database, kan overføres på denne hurtige måten.

Ja, de har nå begynt å se på muligheten til å ta biler inn for utføring via verksted med direkte kopling imot servere fremover.
Som data kyndig føler jeg at dette er jaggu meg på tide.
Ser ikke helt poenget med dette, om softwaren blir lastet ned over 4G eller wifi burde være knekkende likegyldig.
Det kan riktignok ta noe lenger tid over 4G, men det er vel ikke nedlastningshastigheten som har hindret utrullingen av 3.0 så langt jeg har forstått.
Vet ikke helt hva du mener med "direkte kopling mot servere", men igjen så har jeg ikke inntrykk av at problemet gjelder overføring av firmware.

Hvis bilen kunne laste ned mens jeg sover, er ikke dette viktig.
Alle biler har forskjellig FW avhengig av utstyr, derfor kopler VAG servere opp imot bilen basert på VIN, samt at deres DB blir oppdatert imot hva som er levert.
Den laster ned når du kjører, ikke når du sover. Jeg ser ikke det som et problem.

Problemet vårt er 1+ år forsinkelse på å få oppdatert bilene. Når vi endelig får oppdatert så vil det løsne. Snakker om tabbe fra VW at de ikke ga oss 3.1 da vi først fikk oppdatert på verkstedet, men det viser jo at ting har blitt drastisk anderledes enn de planla.

Nye biler er fiks klare, og leveres med riktig bra sw, så det viktigste er fikset for fremtiden.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

biggern

Sitat fra: daktari på lørdag 10. desember 2022, klokken 18:40
Sitat fra: biggern på lørdag 10. desember 2022, klokken 18:06
Hvis bilen kunne laste ned mens jeg sover, er ikke dette viktig.
Alle biler har forskjellig FW avhengig av utstyr, derfor kopler VAG servere opp imot bilen basert på VIN, samt at deres DB blir oppdatert imot hva som er levert.
Den laster ned når du kjører, ikke når du sover. Jeg ser ikke det som et problem.

Problemet vårt er 1+ år forsinkelse på å få oppdatert bilene. Når vi endelig får oppdatert så vil det løsne. Snakker om tabbe fra VW at de ikke ga oss 3.1 da vi først fikk oppdatert på verkstedet, men det viser jo at ting har blitt drastisk anderledes enn de planla.

Nye biler er fiks klare, og leveres med riktig bra sw, så det viktigste er fikset for fremtiden.

Vel, etter min dialog med VW Tyskland på dette spørsmålet, må en ikke være ute å kjøre for å laste ned.
Ref. deres svar fra November:
"In regard to your inquiry about the software update, we would kindly inform you that the release of the 3.0 Over-The-Air update is imminent and respectfully ask for your patience. Unfortunately, we are not yet able to provide you with a specific release date. Please be aware that the update's release in Germany begun this week.

Once you initiate the 3.0 Over-The-Air update, you can keep your vehicle stationary and the it will be completed automatically. We do however recommend that you park the vehicle in an area with good network (4 or more bars of 4G) for the update to be carried out quickly."

Men, ikke for det, en vet vel nesten snart ikke hvordan en skal tolke deres svar.

gte-bjørn

Når VW snakker om "update" så mener de nok installasjon, ikke nedlasting. Iflg. info jeg fant på vw.no så vil det ta 6-8 timer (!). Jeg vil ikke ta sjansen på å gjøre det når min ID.3 står parkert i parkeringskjelleren, stoler ikke på stabil 4G der nede selv om det stort sett virker. Og om det verste skjer og den ikke er kjørbar etterpå så blir det ikke lett å få den ut....

biggern

Sitat fra: gte-bjørn på mandag 12. desember 2022, klokken 18:23
Når VW snakker om "update" så mener de nok installasjon, ikke nedlasting. Iflg. info jeg fant på vw.no så vil det ta 6-8 timer (!). Jeg vil ikke ta sjansen på å gjøre det når min ID.3 står parkert i parkeringskjelleren, stoler ikke på stabil 4G der nede selv om det stort sett virker. Og om det verste skjer og den ikke er kjørbar etterpå så blir det ikke lett å få den ut....

Isåfall burde de vel erstattet "can" med "must".
"Once you initiate the 3.0 Over-The-Air update, you can keep your vehicle stationary and the it will be completed automatically."

igniztion

Så vidt jeg har sett av tidligere oppdateringer, kommer du ikke så langt om du prøver. Bilen vil ikke gå i "gir" mens installasjonen pågår.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

biggern

Mulig det er litt misforståelse i funksjon her.
1, VAG sier i sitt svar til meg, at nedlasting foregår selvom jeg kjører eller står parkert.
2, Fullt klar over at bilen må stå stille, med lukket "ditt og datt" når jeg velger å utføre oppdateringen i bilen, mao. at pakken er ferdig nedlastet.

magfred

Da ser det ut som at neste bølge av OTA 3.0 rulles ut. Jeg kan se at det ligger klar oppdateringer på min bil i Erwin, og for litt siden la VW ut ny info på Facebook. Fikk også akkurat en e-post med info om at 3.0 nå er klar for nedlasting.

Jeg var ikke med i den første runden av "I want OTA 3.0", men nå går de videre med alle som sendte e-post innen 30.11.22.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA