Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID software 3.0 OTA-bølge er klar til å rulles ut.

Startet av biggern, onsdag 02. november 2022, klokken 11:32

« forrige - neste »

Krokstein

Reklamene for OTA på nett og TV er nok planlagt og bestilt for lenge siden og det er vel ting som kan tyde på at markedsavdelingen og teknikerne ikke snakker sammen ;)

Blir nok bra dette etterhvert, men jeg vil jo anta at det akkurat nå er litt pinlig for frontlinjen hos vw at det dunkes på med reklamer for ting som foreløpig helt klart ikke virker.
ID.4 GTX

igniztion

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 06. desember 2022, klokken 09:30
Enig så lenge alt fungerer fint.
Er vel kanskje derfor VW/Møller ikke presser mer på siden de har lojale kunder som ikke stiller krav/bryr seg.

Det er slike unødvendige stikk som gjør at dette forumet til tider har et dårlig miljø. Helt unødvendig.

Om du hadde tatt deg bryet med å sjekke litt rundt, ser du at dette er noe en stor del av eierne klager mye på.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Otkristo

Sitat fra: igniztion på tirsdag 06. desember 2022, klokken 10:51
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 06. desember 2022, klokken 09:30
Enig så lenge alt fungerer fint.
Er vel kanskje derfor VW/Møller ikke presser mer på siden de har lojale kunder som ikke stiller krav/bryr seg.


Det er slike unødvendige stikk som gjør at dette forumet til tider har et dårlig miljø. Helt unødvendig.

Om du hadde tatt deg bryet med å sjekke litt rundt, ser du at dette er noe en stor del av eierne klager mye på.
Jeg sjekker også rundt og opplever dessverre at mange ikke bryr seg så lenge bilen fungerer.
At du,og sikkert andre,opplevde dette som et stikk kan ikke jeg gjøre noe med. Det var ikke sånn ment.

Hallgrim86

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 06. desember 2022, klokken 11:00
Jeg sjekker også rundt og opplever dessverre at mange ikke bryr seg så lenge bilen fungerer.
At du,og sikkert andre,opplevde dette som et stikk kan ikke jeg gjøre noe med. Det var ikke sånn ment.

Er du såret eller lei deg fordi feilene hos VW ikke lager like store overskrifter som hos Tesla?

Otkristo

#79
Sitat fra: Hallgrim86 på tirsdag 06. desember 2022, klokken 11:13
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 06. desember 2022, klokken 11:00
Jeg sjekker også rundt og opplever dessverre at mange ikke bryr seg så lenge bilen fungerer.
At du,og sikkert andre,opplevde dette som et stikk kan ikke jeg gjøre noe med. Det var ikke sånn ment.

Er du såret eller lei deg fordi feilene hos VW ikke lager like store overskrifter som hos Tesla?
Hvorfor tar så mange dette personlig?
Det er «stikk» og kritikk i alle grupper, men ingen tar det så personlig som brukerne i denne gruppen. Hvorfor? I et diskusjonsforum bør en legge fra seg personlig stolthet og følelser hvis ikke blir blir det vanskelig å engasjere seg saklig. Dette er ikke en kamp om hvem som har best bil osv

Kjell Salvigsen

#80
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 06. desember 2022, klokken 11:54
Sitat fra: Hallgrim86 på tirsdag 06. desember 2022, klokken 11:13
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 06. desember 2022, klokken 11:00
Jeg sjekker også rundt og opplever dessverre at mange ikke bryr seg så lenge bilen fungerer.
At du,og sikkert andre,opplevde dette som et stikk kan ikke jeg gjøre noe med. Det var ikke sånn ment.

Er du såret eller lei deg fordi feilene hos VW ikke lager like store overskrifter som hos Tesla?
Hvorfor tar så mange dette personlig?
Det er «stikk» og kritikk i alle grupper, men ingen tar det så personlig som brukerne i denne gruppen. Hvorfor? I et diskusjonsforum bør en legge fra seg personlig stolthet og følelser hvis ikke blir blir det vanskelig å engasjere seg saklig. Dette er ikke en kamp om hvem som har best bil osv

"I et diskusjonsforum bør en legge fra seg personlig stolthet og følelser hvis ikke blir blir det vanskelig å engasjere seg saklig. Dette er ikke en kamp om hvem som har best bil osv" -Otkristo 06.12.22

Godt sagt, OTKRISTO! Om både du og jeg lever etter dette fremover, så er mye gjort- en god start ! La oss ha det som mål fra nå av, da blir det mer trivelig og større grad av "saklig engasjement" her fremover, noe jeg er sikker på at flertallet her faktisk ønsker ! Jeg tror de færreste har glede av den endeløse framføringen vi begge er del av her, flertallet ønsker nok at vi som er aktive her evner å "engasjere seg saklig"(Man kan ikke forandre andre, men man kan starte med seg selv! La oss gjøre det!)
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Otkristo

Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 06. desember 2022, klokken 12:24
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 06. desember 2022, klokken 11:54
Sitat fra: Hallgrim86 på tirsdag 06. desember 2022, klokken 11:13
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 06. desember 2022, klokken 11:00
Jeg sjekker også rundt og opplever dessverre at mange ikke bryr seg så lenge bilen fungerer.
At du,og sikkert andre,opplevde dette som et stikk kan ikke jeg gjøre noe med. Det var ikke sånn ment.

Er du såret eller lei deg fordi feilene hos VW ikke lager like store overskrifter som hos Tesla?
Hvorfor tar så mange dette personlig?
Det er «stikk» og kritikk i alle grupper, men ingen tar det så personlig som brukerne i denne gruppen. Hvorfor? I et diskusjonsforum bør en legge fra seg personlig stolthet og følelser hvis ikke blir blir det vanskelig å engasjere seg saklig. Dette er ikke en kamp om hvem som har best bil osv

"I et diskusjonsforum bør en legge fra seg personlig stolthet og følelser hvis ikke blir blir det vanskelig å engasjere seg saklig. Dette er ikke en kamp om hvem som har best bil osv" -Otkristo 06.12.22

Godt sagt, OTKRISTO! Om både du og jeg lever etter dette fremover, så er mye gjort- en god start ! La oss ha det som mål fra nå av, da blir det mer trivelig og større grad av "saklig engasjement" her fremover, noe jeg er sikker på at flertallet her faktisk ønsker ! Jeg tror de færreste har glede av den endeløse framføringen vi begge er del av her, flertallet ønsker nok at vi som er aktive her evner å "engasjere seg saklig"(Man kan ikke forandre andre, men man kan starte med seg selv! La oss gjøre det!)
Bra!

Hallgrim86

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 06. desember 2022, klokken 11:54
Sitat fra: Hallgrim86 på tirsdag 06. desember 2022, klokken 11:13
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 06. desember 2022, klokken 11:00
Jeg sjekker også rundt og opplever dessverre at mange ikke bryr seg så lenge bilen fungerer.
At du,og sikkert andre,opplevde dette som et stikk kan ikke jeg gjøre noe med. Det var ikke sånn ment.

Er du såret eller lei deg fordi feilene hos VW ikke lager like store overskrifter som hos Tesla?
Hvorfor tar så mange dette personlig?
Det er «stikk» og kritikk i alle grupper, men ingen tar det så personlig som brukerne i denne gruppen. Hvorfor? I et diskusjonsforum bør en legge fra seg personlig stolthet og følelser hvis ikke blir blir det vanskelig å engasjere seg saklig. Dette er ikke en kamp om hvem som har best bil osv

Skjønner, men jeg forstår ikke hvorfor dette er et problem for deg. Det er ikke meg som prøver å adressere denne «feilen» hos VW eiere.

Om du ikke bryr deg, hvorfor bry deg så til de grader? Jeg kan kun gjette, og det ser ut til at du ser såret eller oppgitt fordi visse merker får mye pepper for feil og mangler?

biggern

Vi er i dag vant med mobilnett eller WIFI oppgraderinger av FW på nesten alt av elektronikk produkter ifra TV til Mobil osv.
Event. nedlasting av siste FW via internett og benytte USB for lokal oppgradering.

Da kan en jo lure på hvorfor det skal være så vanskelig for VAG og kunne kople deres servere imot bilens VIN via hjemme WIFI, slik at rette FW pakke, verifisering og oppdatering av deres database, kan overføres på denne hurtige måten.

Ja, de har nå begynt å se på muligheten til å ta biler inn for utføring via verksted med direkte kopling imot servere fremover.
Som data kyndig føler jeg at dette er jaggu meg på tide.

VAG skriver på deres FB side 05.12.22 blant annet
"We have noticed that a few vehicles can currently not be supplied with OTA updates due to a certain hardware composition. We are working on a service solution for these vehicles."

Siden min GTX skal inn på service/feilsøking neste uke, for flere aktiveringer av tyveri alarmen etter FW 2.4, ba jeg dem/importør frigi kode til verksted, slik at oppgradering til 3.0 kunne utføres samtidig, direkte imot deres server.

Responsen var, at det kunne de ikke, enda.

Når jeg da responderte med «Hvorfor ikke, siden dette allerede er registrert utført på mange VAG biler» har jeg ikke mottatt noe respons, enda.

Overgangen ifra mekaniske biler til elektroniske datamaskin biler har/er klart utfordrende for VAG.
Mener derfor at det viktigste for VAG fremover er å få alt rundt data/programmering håndtert internt for beste kvalitets kontroll/testing imot alle moduler, avhengig av VIN og ikke utført eksternt.

MinID

Sitat fra: biggern på onsdag 07. desember 2022, klokken 10:34
Vi er i dag vant med mobilnett eller WIFI oppgraderinger av FW på nesten alt av elektronikk produkter ifra TV til Mobil osv.
Event. nedlasting av siste FW via internett og benytte USB for lokal oppgradering.

Da kan en jo lure på hvorfor det skal være så vanskelig for VAG og kunne kople deres servere imot bilens VIN via hjemme WIFI, slik at rette FW pakke, verifisering og oppdatering av deres database, kan overføres på denne hurtige måten.


Ja, de har nå begynt å se på muligheten til å ta biler inn for utføring via verksted med direkte kopling imot servere fremover.
Som data kyndig føler jeg at dette er jaggu meg på tide.

VAG skriver på deres FB side 05.12.22 blant annet
"We have noticed that a few vehicles can currently not be supplied with OTA updates due to a certain hardware composition. We are working on a service solution for these vehicles."

Siden min GTX skal inn på service/feilsøking neste uke, for flere aktiveringer av tyveri alarmen etter FW 2.4, ba jeg dem/importør frigi kode til verksted, slik at oppgradering til 3.0 kunne utføres samtidig, direkte imot deres server.

Responsen var, at det kunne de ikke, enda.

Når jeg da responderte med «Hvorfor ikke, siden dette allerede er registrert utført på mange VAG biler» har jeg ikke mottatt noe respons, enda.

Overgangen ifra mekaniske biler til elektroniske datamaskin biler har/er klart utfordrende for VAG.
Mener derfor at det viktigste for VAG fremover er å få alt rundt data/programmering håndtert internt for beste kvalitets kontroll/testing imot alle moduler, avhengig av VIN og ikke utført eksternt.


Ser ut til at biler i USA nå blir kalt inn for 12v bytte samt oppgradering til 3.1. Alt hos forhandler!!
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

daktari

SitatSer ut til at biler i USA nå blir kalt inn for 12v bytte samt oppgradering til 3.1. Alt hos forhandler!!
Det hadde jo vært det beste her også. Sp kunne vi fått 3.2 ota. Nå er jo det bare venting for å få en "gammel" versjon.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kjell Salvigsen

#86
Sitat fra: daktari på onsdag 07. desember 2022, klokken 16:19
SitatSer ut til at biler i USA nå blir kalt inn for 12v bytte samt oppgradering til 3.1. Alt hos forhandler!!
Det hadde jo vært det beste her også. Sp kunne vi fått 3.2 ota. Nå er jo det bare venting for å få en "gammel" versjon.
. Er det noen kilde her på at dette ikke bare er 2.4? Her er epost fra vw usa til kundene, jeg klarer ikke å se at det er snakk om 3.1:
(jeg håper det stemmer og er helt enig i at vw burde tilby oppdatering til 3.0/3.1 i Norge dersom de ikke innen et par måneder løser dette OTA for majoriteten)

Update situation in USA.

Owners have received the following email:

"Dear X,
We're writing to update you on the status of the software update for your 2021 Volkswagen ID.4.

As we previously communicated, we actively have been working on providing a software update for the MY 2021 ID.4 vehicles in the US. We are pleased to share that we are ready to begin the process of updating vehicles at participating Volkswagen dealerships. This dealership visit will include the installation of new vehicle software with feature enhancements, minor bug fixes and security improvements, as well as the installation of a new 12-volt battery and an updated Owner's Manual.

To ensure that the process is a smooth as possible for our owners, we are rolling out the update in phases. The first phase is beginning now and we are directly notifying those owners whose vehicles are included in this first phase. These will be the only vehicles eligible to be updated at this time.

After the first wave, we look forward to inviting you and additional owners to visit a preferred Volkswagen dealership to receive your first software update. There are no steps that you need to take at this time. We will be in touch at a later date with more details about this first software update and when you should contact your dealer to schedule your visit.

Thank you for your patience. We look forward to updating you soon.

Warm Regards,
Andrew Savvas
EVP, Chief Sales & Marketing Officer
Volkswagen North American Region

Rachael Zaluzec
VP, Customer Experience & Digital Strategy
Volkswagen Group of America"
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Kjell Salvigsen

2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

biggern

#88
En meget skremmende og kanskje desperat holdning ifra VAG for å holde liv i og opprettholde deres leveranser på ID produkter og lovnader imot deres eksisterende kunder på FW problemer.  Noe som de ikke har klart overhodet å gjennomføre i løpet av de siste 2 årene, de har lovet slikt, er å utføre som lovet  Skremmende holdning av dem og deres totale fravær, imot deres hurtig ivaretakelse av eksisterende kunder, per idag.
I say no more.
Kan bare dessverre anbefale alle og ikke kjøpe et VAG produkt, per idag, om du ikke er engasjert i oppfølging av FW av ditt kjøpte produkt, på en seriøs måte.

For der svikter VAG totalt ut.

MinID

Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 07. desember 2022, klokken 18:59

. Er det noen kilde her på at dette ikke bare er 2.4? Her er epost fra vw usa til kundene, jeg klarer ikke å se at det er snakk om 3.1:


Beklager sen respons. Men her er en kopi av melding mottatt av id4 eier i usa. Postet på nett. Ser ut til å gå rett på 3.1. Hopper over 3.0.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA