Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID software 3.0 OTA-bølge er klar til å rulles ut.

Startet av biggern, onsdag 02. november 2022, klokken 11:32

« forrige - neste »

igniztion

Jeg tok også kontakt med forhandler og fikk time ganske raskt etterpå.

Forhandlere nevnte da at de klarer 2-3 oppdateringer om dagen, og hadde i overkant av 600 biler som skulle ha oppdatering...
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Kjell Salvigsen

#31
Sitat fra: igniztion på fredag 25. november 2022, klokken 09:59
Jeg tok også kontakt med forhandler og fikk time ganske raskt etterpå.

Forhandlere nevnte da at de klarer 2-3 oppdateringer om dagen, og hadde i overkant av 600 biler som skulle ha oppdatering...

Hvilken forhandler er det ? Det er i så fall forferdelig dårlig dimensjonert, de vil jo ikke være ferdig før neste sommer/høst med et slikt tempo - det virker jo lite planlagt/tilrettelagt dersom dette stemmer. Her bør importør og fabrikk trå til med nødvendige ressurser og sørge for tilstrekkelig apparat til å håndtere dette dersom den jevne forhandler har tilsvarende kapasitet.

Det vil jo kunne føre til mye berettiget misnøye etter hvert. Når det er sagt, så tror jeg en betydelig andel av eierne er lite opptatt av dette. Så lenge bilen kjører fra A-B uten problem og ellers oppfører seg bra, så er mange fornøyde. Jeg kjenner mange elbil eiere av ulike merker som bare bruker bilen som de ville brukt en fossilbil, de bruker bare de viktigste basisfunksjonene på en bil. For dem er slike oppdateringer og mer avanserte funksjoner lite interessant. Så den gruppen vil neppe etterspørre og savne 2.4/3.0 OTA i stor grad.

De som ringer og etterspør dette er blant de mest interesserte, de blir prioritert og dermed reduseres misnøye en god del. Vi som er aktive her inne, utgjør neppe den typiske id4 eier tror jeg. Mange kommer rett fra fossilbil eierskap og er ikke vant til software relaterte problemstillinger i bil. De som er erfarne med elbil vil selvsagt i langt større grad være utålmodige.

Jeg håper og tror dette eksemplet ikke representativt for forhandlerne rundt i Norge.......
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

hakotorg

Før feilen med SOS har min bil fungert helt fint med 2.3, så har ikke sett noe grunn til å mase på forhandler.
Sendte en mail og forhørte meg på hvordan de lå an med 2.4 oppdateringen for ca en måned siden. Fikk bare svar om at det var travelt og at min bil ble kaldt inn når det var min tur.
Fornøyd med at de tar alt nå som den først skal inn.

sk0yern

Sitat fra: atrus på mandag 14. november 2022, klokken 20:13
Sitat fra: igniztion på mandag 14. november 2022, klokken 09:36
Det er nå minst 10 stk som rapporterer om at oppdateringen har feilet og bilen må taues til verksted. Dersom man er forsiktig med anslag, vil dette tilsi 1-2% feilrate. (Sannsynligvis høyere da neppe alle skriver på ID Drivers Club om det)

Jeg tviler på VW sender ut denne oppdateringen til alle med så høy feilrate, da det vil ende opp med tusenvis av biler som må på verksted.

Tror man skal ta innleggende på ID Drivers Club med en viss klype salt. Stort forum noe som tilsier at ikke alle er like seriøse.
Det ser dessverre ut som tallene er verre.
VW selv skriver nå at ca 800 av de 1000 som fikk tilbud har nå installert del 2 av OTA 3.0.
Av disse har ca 30 feilet.
Da snakker vi om en feilrate på ca 4%.
Vi er nok fortsatt der at generell utrulling er et stykke fram i tid.

Kjell Salvigsen

#34
Fikk nå svar på min mail til VW om at jeg ønsket å være blant de 1000 første, dessverre ingen tidsplan fremover her...

Dere som refererer til hva VW skriver om dette på nettet, hvor finner dere dette ? Hadde vært fint med kilde / lenke eller spesifisering om det bare finnes på Facebook gruppen til VW. Håper vi får mer konkret informasjon på epost fremover, at man ikke må søke til Facebook grupper og fora som dette:

"VWAG R: WOB, ID. Drivers Club <id.drivers.club.vwag.r.wob@volkswagen.de>
00:16 (for 10 timer siden)
til

Dear Sender,



Thank you very much for your "I want OTA" e-mail.



Due to the great interest, we have received far more replies than we could consider for inclusion in this wave of the ID. software 3.0 update.



For that reason we have to inform you that your vehicle could not be included at this time. This does not necessarily mean that your vehicle did not meet the technical criteria for the update.



Your submission will be considered to receive the update within the next steps of the rollout plan. No action is currently needed on your side. We will keep you informed about the ID. software 3.0 update via the ID. Drivers Club.



Thank you for your understanding and for your interest in the ID. software 3.0 update.



We wish you continued safe and enjoyable travels with your ID.



Best regards,

Your Volkswagen ID. team
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

MinID

Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 30. november 2022, klokken 10:23
Dere som refererer til hva VW skriver om dette på nettet, hvor finner dere dette ?

Antar de har fanget det opp på den offisielle face gruppen til vw for id eiere. "Volkswagen ID. Drivers Club"
[/quote]
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Kjell Salvigsen

Sitat fra: MinID på onsdag 30. november 2022, klokken 10:38
Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 30. november 2022, klokken 10:23
Dere som refererer til hva VW skriver om dette på nettet, hvor finner dere dette ?

Antar de har fanget det opp på den offisielle face gruppen til vw for id eiere. "Volkswagen ID. Drivers Club"
[/quote]

Ja, regner også med det, men det finnes jo andre forum utenom FB også. Men hadde vært fint om man brukte litt mer kilder/sitater her mener jeg, slik at man evt kan gå inn selv og lese hele artikkelen/innlegget. Personlig lever jeg godt uten 3.0, men skulle svært gjerne ha testet den nye ladekurven som spesielt skal bli solid på id4 rwd bilene.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

daktari

Det er MeinID som er på tysk som ble nevnt over her.
De har ganske mye detaljer, en viss grad av oppsummerernde moderering, noen innsidere.  jeg opplever at det er mer relevant enn det amerikanske forumet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kjell Salvigsen

Takk for nyttig informasjon, den skal jeg sjekke ut! Ungdomskole tysken er meget rusten, så får håpe jeg klarer meg med Google translate :-)
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Otkristo

Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 30. november 2022, klokken 10:23
Fikk nå svar på min mail til VW om at jeg ønsket å være blant de 1000 første, dessverre ingen tidsplan fremover her...

Dere som refererer til hva VW skriver om dette på nettet, hvor finner dere dette ? Hadde vært fint med kilde / lenke eller spesifisering om det bare finnes på Facebook gruppen til VW. Håper vi får mer konkret informasjon på epost fremover, at man ikke må søke til Facebook grupper og fora som dette:

"VWAG R: WOB, ID. Drivers Club <id.drivers.club.vwag.r.wob@volkswagen.de>
00:16 (for 10 timer siden)
til

Dear Sender,



Thank you very much for your "I want OTA" e-mail.



Due to the great interest, we have received far more replies than we could consider for inclusion in this wave of the ID. software 3.0 update.



For that reason we have to inform you that your vehicle could not be included at this time. This does not necessarily mean that your vehicle did not meet the technical criteria for the update.



Your submission will be considered to receive the update within the next steps of the rollout plan. No action is currently needed on your side. We will keep you informed about the ID. software 3.0 update via the ID. Drivers Club.



Thank you for your understanding and for your interest in the ID. software 3.0 update.



We wish you continued safe and enjoyable travels with your ID.



Best regards,

Your Volkswagen ID. team
Dette bekrefter vel det jeg skrev i tråden du fikk stengt.
VW er ikke et software selskap, men et produktselskap.
Vi ser tendenser nå at det samme skjer med VW som med Nokia på tidlig 2000  tallet
Mange valgte Nokia som hadde trauste og solide telefoner, men fikk aldri til dette med software.
Brukerne/kundene til Nokia brydde seg ikke noe om software oppdateringer og app store så lenge mobiltelefonen virket.
Jeg tenker det er positivt at det er en bilprodusent for de som ikke trenger/bryr seg om  OTA eller software, men kun skal ha en bruksbil.  Slik det alltid har vært.

Kjell Salvigsen

#40
Sitat fra: Otkristo på onsdag 30. november 2022, klokken 23:12
Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 30. november 2022, klokken 10:23
Fikk nå svar på min mail til VW om at jeg ønsket å være blant de 1000 første, dessverre ingen tidsplan fremover her...

Dere som refererer til hva VW skriver om dette på nettet, hvor finner dere dette ? Hadde vært fint med kilde / lenke eller spesifisering om det bare finnes på Facebook gruppen til VW. Håper vi får mer konkret informasjon på epost fremover, at man ikke må søke til Facebook grupper og fora som dette:

"VWAG R: WOB, ID. Drivers Club <id.drivers.club.vwag.r.wob@volkswagen.de>
00:16 (for 10 timer siden)
til

Dear Sender,



Thank you very much for your "I want OTA" e-mail.



Due to the great interest, we have received far more replies than we could consider for inclusion in this wave of the ID. software 3.0 update.



For that reason we have to inform you that your vehicle could not be included at this time. This does not necessarily mean that your vehicle did not meet the technical criteria for the update.



Your submission will be considered to receive the update within the next steps of the rollout plan. No action is currently needed on your side. We will keep you informed about the ID. software 3.0 update via the ID. Drivers Club.



Thank you for your understanding and for your interest in the ID. software 3.0 update.



We wish you continued safe and enjoyable travels with your ID.



Best regards,

Your Volkswagen ID. team
Dette bekrefter vel det jeg skrev i tråden du fikk stengt.
VW er ikke et software selskap, men et produktselskap.
Vi ser tendenser nå at det samme skjer med VW som med Nokia på tidlig 2000  tallet
Mange valgte Nokia som hadde trauste og solide telefoner, men fikk aldri til dette med software.
Brukerne/kundene til Nokia brydde seg ikke noe om software oppdateringer og app store så lenge mobiltelefonen virket.
Jeg tenker det er positivt at det er en bilprodusent for de som ikke trenger/bryr seg om  OTA eller software, men kun skal ha en bruksbil.  Slik det alltid har vært.

Jeg har ikke fått stengt denne tråden, jeg bare informerte om at jeg trakk meg ut og oppfordret andre til å gjøre det samme. Antakelig Admin som har fått klager fra andre medlemmer her inne og vært enig i innholdet i klagene. Temaene som du tar opp er ikke nye, de blir jevnlig diskutert både her og i andre VW grupper- Helt ok temaer som er betimelige å diskutere.

Det er formen din og motivasjonen/intensjonen din som blir helt feil. Du spør om svar om appen er like dårlig som i 2015 og om en del rundt OTA, men du vil eller evner ikke å lese innholdet i svarene. Du bruker et par briller når du er i Tesla gruppa og et annet par briller når du er her. Her leser du alt som når Fanden leser bibelen, du hopper over alt det positive (som et overveldende flertall erfarne brukere skriver om her) og trekker ut det som er negativt/usikkert/ikke lar seg dokumentere per i dag og tilsetter en stor dose unyansert negativitet og koker sammen en tynn suppe på dette.

Det nytter dessverre ikke å diskutere med personer som ikke er interessert i å høre på hva vi andre skriver til  deg, du har bestemt deg for hvordan appen og OTA er. Så jeg trekker meg herved ut fra denne diskusjonen med deg nok en gang. Jeg møter deg gjerne på en kafe for å diskutere dette på en sivilisert måte og tar deg gjerne med på en kjøretur for å vise deg at bilen og appen fungerer utmerket i hverdagen og på langtur. Kontakt meg gjerne, du vet navnet mitt og kan lett kontakte meg :-) Vi er nok alle bedre versjoner av oss selv i real life møter, enn det vi er gjemt bak tastaturene våre (og gjemt bak uidentifiserbare profiler for dem som foretrekker det)
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

biggern

#41
Sitat fra: atrus på mandag 14. november 2022, klokken 20:13
Sitat fra: igniztion på mandag 14. november 2022, klokken 09:36
Det er nå minst 10 stk som rapporterer om at oppdateringen har feilet og bilen må taues til verksted. Dersom man er forsiktig med anslag, vil dette tilsi 1-2% feilrate. (Sannsynligvis høyere da neppe alle skriver på ID Drivers Club om det)

Jeg tviler på VW sender ut denne oppdateringen til alle med så høy feilrate, da det vil ende opp med tusenvis av biler som må på verksted.

Tror man skal ta innleggende på ID Drivers Club med en viss klype salt. Stort forum noe som tilsier at ikke alle er like seriøse.

Hvilket grunnlag har du for å si at mange eiere ifra hele Europa som er på VW ID FB side, som har sittet i over 1 år på 3.0 OVA, med stadig masse feil på FW (2.4) osv., farer med tull og usaklig innlegg?
Mange og flere enn 10 har problemer med OVA og må på verksted.
Har selv problemer etter 2.4 og skal på verksted til uken.
Har spurt om de ikke samtidig kan ivareta oppgradering til 3.0 med en hurtig direkte link imot VW server.
Fikk da beskjed om at dette kan bli vanskelig da Importør nekter å utgi kode for å kunne gjennomføre, men de skulle sjekke. Usikker på om dette kommer ifra fabrikken.
Er dette slik VW skal fremheve sine "gode" oppfølging og service imot deres kunder, som har kjøpt deres ID biler?

biggern

Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 30. november 2022, klokken 20:08
Takk for nyttig informasjon, den skal jeg sjekke ut! Ungdomskole tysken er meget rusten, så får håpe jeg klarer meg med Google translate :-)

Med Google Chrome er det automatisk oversetting eller knapp for dette for alle språk :-)

Kjell Salvigsen

Sitat fra: biggern på torsdag 01. desember 2022, klokken 08:51
Sitat fra: atrus på mandag 14. november 2022, klokken 20:13
Sitat fra: igniztion på mandag 14. november 2022, klokken 09:36
Det er nå minst 10 stk som rapporterer om at oppdateringen har feilet og bilen må taues til verksted. Dersom man er forsiktig med anslag, vil dette tilsi 1-2% feilrate. (Sannsynligvis høyere da neppe alle skriver på ID Drivers Club om det)

Jeg tviler på VW sender ut denne oppdateringen til alle med så høy feilrate, da det vil ende opp med tusenvis av biler som må på verksted.

Tror man skal ta innleggende på ID Drivers Club med en viss klype salt. Stort forum noe som tilsier at ikke alle er like seriøse.

Hvilket grunnlag har du for å si at ikke alle eiere ifra hele Europa som er på VW ID FB side, som har sittet i over 1 år på 3.0 OVA, med stadig masse feil på FW (2.4) osv., farer med tull og usaklig innlegg?
Mange og flere enn 10 har problemer med OVA og må på verksted.
Har selv problemer etter 2.4 og skal på verksted til uken.
Har spurt om de ikke samtidig kan ivareta oppgradering til 3.0 med en hurtig direkte link imot VW server.
Fikk da beskjed om at dette kan bli vanskelig da Importør nekter å utgi kode for å kunne gjennomføre, men de skulle sjekke. Usikker på om dette kommer ifra fabrikken.
Er dette slik VW skal fremheve sine "gode" oppfølging og service imot deres kunder, som har kjøpt deres ID biler?

Helt enig, dersom det ikke er helt spesielle grunner, så bør de definitivt gi deg og andre med 2.4 utfordringer 3.0 også når dere først er inne på verksted. Håper det ordner seg, fint om du oppdaterer oss!
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Krokstein

Har hørt om andre også som har vært inne på verksted av andre grunner enn sw oppdatering, men når de spør om dette kan tas samtidig så er svaret nei....må vente til de kommer frem i køen.
Det virker ikke produktivt for hverken forhandler eller kunde.
ID.4 GTX

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA