Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia Soul EV og høyvoltsbatteri

Startet av OleME, tirsdag 01. november 2022, klokken 22:04

« forrige - neste »

OleME

Hei. Fikk tilbud på nytt høyvoltsbatteri til min Kia Soul av BOS her i forgårs. 202000 + arbeid. Jeg har sett ett eller annet sted på nett at batteriet koster 85 000 + arbeid, noe som har blitt bekreftet av et bilelektroverksted. Litt i overkant prispåslag kanskje? Dette er en 2015 mod. Med 75000 km. på veien, så jeg synes vel den burde orke litt mer enn 110 km. på fulladet batteri.
Er det andre som har erfaring med battribytte på sin Soul?

syklisten

Vår 2016 Soul får maks 135km på en varm sommerdag. På vinteren ligger vi på maks 100km.
Bilen har kjørt ca. 80.000km.

Hadde den på et par garantireparasjoner rett før nybilgarantien utløp nå i høst, og BOS målte SOH på batteriet til 95% eller noe sånt, så da er vel ikke rekkevidden bedre på disse? Jeg vet ikke hva den var når bilen var ny, vi kjøpte den brukt for et år siden.

OleME

I følge Kia importøren på den tiden skulle rekkevidden være 220 km. Javel, men selv med motvind og motbakke og bare sjåfør i bilen burde den vel klare såpass som 150 til 170 km?

RJK

Sitat fra: OleME på onsdag 02. november 2022, klokken 19:13
I følge Kia importøren på den tiden skulle rekkevidden være 220 km. Javel, men selv med motvind og motbakke og bare sjåfør i bilen burde den vel klare såpass som 150 til 170 km?
NEDC vs WLTP. Legg så til elde, og deretter litt personlig evne til å kjøre "småspist" samt lokale forhold, så er vel ikke 135 nødvendigvis dårlig.

Men det er jo 7 år/150 K km garanti på batteriet på disse? Så en 2015 med bare 75 K kjørt burde være dekket til 2022 om det ikke akkurat er gått over 7 år i forhold til måneden den er førstegangsregistrert.

Uansett, burde vurdere å få tak i brukt batteri til den prisen, for selv et dårlig batteri er jo fort verdt mer enn resten av bilen, og du er med 220 K godt på vei til en nyere bruktbil, før du har solgt batteriet og bilen som delebil ellers.

https://forhandler.kia.com/no/bil-service/service/garanti/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OleME

Tenker jeg går for nytt batteri, riktignok hvis prisen er 85000. Da vil jeg jo få 7 nye års garanti på batteripakka. Bilen ellers er jo helt strøken. Litt skeptisk til å kjøpe brukt batteripakke, hva om den har samme problemet?

RJK

Tenker du uansett får kjørt noen tusen mil før du ev. får problemer igjen, og om du får nytt batteri for ca. 25 K, så har du råd å bytte 2x mere, litt avhengig av kostnad for henting og montering, og hva du får for defekt batteripakke.

Men nytt batteri til ca. 85 K, er forsåvidt ikke så ille kostnad når bilen nå blir "ny". Men beveger du deg opp i pris mot 200 K+, så er det nesten bedre å kjøpe ny bil eller nyere, så som en e-Soul med godt lengre rekkevidde og CCS.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

syklisten

Sprekt at du vil prøve. Kom gjerne med tilbakemeldinger her.

Men med 85k for batteri + arbeid så havner man vel kjapt på 100k?
En 2018 (med 30kWh batteriet) får du vel for ca. 160k om du kjøper privat. Hvis du får 60k for din 2015 modell så går du altså i 0 men ender opp med en nyere bil.


Jejl

Vil du bytte batteripakke bare fordi rekkevidden er for kort? Det høres veldig lite fornuftig ut!
Selg bilen, og kjøp en ny med den rekkevidden du har behov for heller!

Det er mange som lever fint med 11 mils rekkevidde, og bilen er derfor verdifull for disse.
Jeg kjenner flere som har 1. generasjons Leaf og lignende biler med rundt 7 mils rekkevidde som eneste bil i familien.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA