Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny Kona -utbedret motor og girkasse?

Startet av Ørjan, tirsdag 01. november 2022, klokken 14:09

« forrige - neste »

Ørjan

Har hatt Kona siden 2018 nå og fruen vil bytte inn i en ny før garantien går ut.
Har hatt lite problemer med den. "Kun" skiftet 12V og framdriftsbatteri samt begge stabstag lenkene foran.

Er det noen som vet/ har lest noe om Hyundai har fikset motor & gir problematikken på de nyeste utgavene?
Tenker da på motor feil og fordelingskasse feil.
Kia Niro EV 2023
Hyundai Ioniq 5 awd 2021
Hyundai Kona EV 2019 (solgt)
Kia e-Niro 2019 (solgt)
E-golf 2017 (solgt)

Vidar_S

Jeg kan ikke påstå jeg har lest noe om det, men jeg har fått byttet motor grunnet problemene de hadde og har ikke opplevd problemer med den nye motoren. Har heller ikke hørt om andre som har nyere modeller enn 2020 som har hatt disse problemene så det overrasker meg veldig om dette ikke var grunnet noe produksjonskrøll i starten som deretter har blitt fikset.


Ørjan

Sitat fra: Vidar_S på fredag 04. november 2022, klokken 16:07
Jeg kan ikke påstå jeg har lest noe om det, men jeg har fått byttet motor grunnet problemene de hadde og har ikke opplevd problemer med den nye motoren. Har heller ikke hørt om andre som har nyere modeller enn 2020 som har hatt disse problemene så det overrasker meg veldig om dette ikke var grunnet noe produksjonskrøll i starten som deretter har blitt fikset.

Håper du har rett!  :)
Når en leser litt rundt på diverse utenlandske forum så er det ulike teorier.
- Noen hevder Hyundai ikke vil fikse problemet for da må de "innrømme feil" og utbedre alle bilene. Det koster "skjorten".  Derfor tar de heller utbedring på de bilene det skjer med og som er innenfor garanti tiden. Hyundai skal også ha stoppet salg av modellen på hjemme markedet pga problemene.
- Noen mente det var batcher med lagre og noen motor serier som var dårlige og førte til havari på noen biler.
- Noen mener det er manglende magnet i oljepluggen i girkassen som fører til havari. Fordi det da ikke blir samlet opp stålspon fra drevene når de "tilpasser" seg hverandre ved bruk. Derfor skifter noen olje hver 10 000km. Denne teorien er litt tilbakevist fordi at metallspon ikke skal forekomme i store mengder om det ikke er noe galt.  Spon`et skal heller ikke være magnetisk i lang nok tid til å festes på pluggen allikevel?
- Noen hevder det også skjer med nye biler pga det er hele motor gir konstruksjonen som gir feilbelastning på lagre. Så vidt jeg har forstått så har Kia redusert dreiemomentet på motoren på den nye modellen som er kommet nå og det spekuleres i at Hyundai kommer til å gjøre det samme på sin nye Kona modell. (Kia E niro har samme drivlinje som Kona). Kanskje det er for å unngå belastningsproblemet? Er vel uttalt at det er gjort for å gi lenger rekkevidde...
- Noen hevder det ikke er noe problem med verken motor og gir og at de få tilfellene (hva det tallet enn måtte være) er innenfor det som er å forvente av feil på enhver modell.

Er ikke lett å bli klok på hva "sannheten" kan være men jeg synes det er veldig "irriterende" å ikke vite.... Hjemme hos oss elsker de Kona`en og vil ikke ha noe annen bil. De lar seg heller ikke "irritere" og er kjempefornøyd  :) 
Jeg synes vel det er ulogisk at Hyundai og Kia fortsatt bruker drivlinjen på Kona og E niro om det skulle være et stort problem. Samtidig gir jo noen av påstandene over mening.
Vår bil (kjørt 47000km) har kun vært kjørt av fruen og datteren vår og har derfor ikke vært akselerert kraftig med (så vidt jeg vet  :o), men "pent" kjørt det meste av tiden. Om det skulle være en dårlig konstruksjon så er nok dette noe å unngå pga belastningene det medfører. Kanskje kan dette også forklare hvorfor det virker tilfeldig- hvem og på hvilke km det oppstår hos de som er uheldige. Heller selv mest til at konstruksjon samt kvalitet på lagre ikke matcher kraften til motoren ved hyppige og kraftige akselerasjoner, særlig i fra stillestående.
Skal prøve å la det ligge nå og ikke "tenke" mer på det  :) Var produksjons krøll i starten  :) :+1:


Kia Niro EV 2023
Hyundai Ioniq 5 awd 2021
Hyundai Kona EV 2019 (solgt)
Kia e-Niro 2019 (solgt)
E-golf 2017 (solgt)

Vidar_S

Sitat fra: Ørjan på torsdag 10. november 2022, klokken 12:23

Håper du har rett!  :)

(....)

Er ikke lett å bli klok på hva "sannheten" kan være men jeg synes det er veldig "irriterende" å ikke vite.... Hjemme hos oss elsker de Kona`en og vil ikke ha noe annen bil. De lar seg heller ikke "irritere" og er kjempefornøyd  :) 
Jeg synes vel det er ulogisk at Hyundai og Kia fortsatt bruker drivlinjen på Kona og E niro om det skulle være et stort problem. Samtidig gir jo noen av påstandene over mening.
Vår bil (kjørt 47000km) har kun vært kjørt av fruen og datteren vår og har derfor ikke vært akselerert kraftig med (så vidt jeg vet  :o), men "pent" kjørt det meste av tiden. Om det skulle være en dårlig konstruksjon så er nok dette noe å unngå pga belastningene det medfører. Kanskje kan dette også forklare hvorfor det virker tilfeldig- hvem og på hvilke km det oppstår hos de som er uheldige. Heller selv mest til at konstruksjon samt kvalitet på lagre ikke matcher kraften til motoren ved hyppige og kraftige akselerasjoner, særlig i fra stillestående.
Skal prøve å la det ligge nå og ikke "tenke" mer på det  :) Var produksjons krøll i starten  :) :+1:

Det håper jeg også :D

Ja, de stoppet vel salget av biler i Sør-Korea i 2021, men (offisiell) årsak var etter hva jeg kan se batteriproblemene, muligens kombinert med at asiater virker å være mindre tilgivende enn europeere/amerikanere siden salgstallene i alle fall for Norge virker å ha vært relativt gode også etter de mange presseoppslagene om trøbbel. Så lenge de fortsatt selger modellen i USA, erstatningssøksmålenes hjemland, antar jeg de ikke har så mange skjeletter skjult i skapet ;)

Nei, ikke direkte lett å vite hva som er fasit. Merker at du har lest mer om dette enn meg. Det jeg har plukket med meg er stort sett lest på elbilforum kombinert med egen og bekjentes erfaring. Av 5 Kona'er i min bekjentskapskrets er 2 stk 2019-modeller, de tre siste 2021/22-modeller og min den eneste som har hatt behov for motorbytte.

Jeg har nå rundet 55000 km på min bil hvorav minst 35000 er kjørt etter at jeg fikk byttet motor, deriblant ca 10000km i sentrale deler av Europa i sommer hvor bilen ble kjørt betydelig hardere enn normalt når jeg beveger meg på smale vestlandsveier, så på meg virker det i alle fall som om denne motoren vil vare. Såvidt jeg har lest her inne og på FB-gruppen har det heller ikke vært tilfeller der noen har opplevd at motor må byttes på nytt etter at det er forsøkt en gang, men det betyr selvsagt ikke at ingen har opplevd det.

Fikk ellers akkurat tilbakemelding om at fremdriftsbatteriet nå er byttet på min bil så det er forhåpentligvis siste verkstedsbesøk på meg på en god stund (med unntak av service). Vi får krysse fingre og ønske oss lykke til  ;D

Limodriver

Jeg støtter påstanden om at fornuftig kjøring trolig forlenger levetiden til motor, girkasse, drivverk og øvrig understell. Jeg kjører ikke hardt nok i og med at jeg måtte bytte alle bremseskivene, men motor og girkasse er også byttet.

Er det en ting jeg støtter så er det å ikke eie en Hyundai uten garantidekning. Det kan være slitsomt nok å få Hyundai Norge til å akseptere reklamasjoner, men uten garanti ville jeg trolig mistet nattesøvnen. Jeg skal definitivt kvitte meg med kona før slit og elde setter for hardt inn og det ikke finnes garantier på henne...

Moas

Etter å ha eid en fossil og en el bil Hyundai så er jeg ganske sikker på at det ikke blir flere. Ikke at de har dårlig garanti og greie forhandlere, men rett og slett litt tvilsom kvalitet i forhold til konkurrentene.
2022 tm3 rwd

Aixam E, ca. 0,9kWh/10km, Ingen ISA, ingen OTA overvåking

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA