Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny e-Golf?

Startet av Amatøren, mandag 31. oktober 2022, klokken 16:55

« forrige - neste »

Amatøren

VW-sjefen vil ikke droppe Golf-navnet

Gjenoppstår trolig i helelektrisk versjon

VW-sjefen Thomas Schäfer vil ikke gi slipp på et ikonisk modellnavn. Samtidig sier han at framtiden er helelektrisk. Da er det bare å legge sammen én pluss én.

ØIVIND A. MONN-IVERSEN
JOURNALIST MOTOR



ELEKTRISK IGJEN? Golf – her i åttende generasjon – gjenoppstår trolig i elektrisk versjon.
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

storeulv

Vel, etter å ha prøvekjørt Id.3 og Id.4 må jeg si at eGolf går runder rundt begge de to hva kjørefølelse og bilfølelse angår.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Rumpeldunk

40 mils eGolf er absolutt noe å vurdere!

PMV

Helt enig, storeulv. Har ingen nære planer om å selge min 2020-modell. Ja, rekkevidden er ikke noe å skryte av. Og til tross for at dette er ikke noen premium bil så avstanden til ID3 og 4 er betydelig og disse er ikke noe alternativ for meg. Nye elektrisk Golf derimot...
2022 Q4 50

e-Stig

Moro å holde liv i denne tråden, uansett om e-Golfen gjenoppstår eller ei. Hadde èn av e-Golfene våre på service i går og han i kassa hos Møller gjentok at håpet om ny e-Golf lever fremdeles. Som pendlerbil har e-Golfen vært helt outstanding. Fire mil i landlige omgivelser hver vei til jobben. Etter 83 000 km er gjennomsnittlig forbruk under 15 kWh/100km. Lavt forbruk henger sikkert sammen med e-Golfen er en liten bil, men det er ikke mange elbiler som matcher den på forbruk.

Så blir det alltid snakk om rekkevidde når man kjøper elbil. Skal man på langtur med e-Golf så har man kjøpt feil bil. Trenger man derimot en pendlerbil er e-Golfen det beste valget så lenge jobben ikke ligger lenger unna enn 8-9 mil. Jeg kjenner ingen som har så lang vei til jobben, men de finns sikkert. Da trenger de mer rekkevidde og sannsynligvis ønsker de seg en litt større bil også.

Hvis VW-sjefen ringer meg og spør hva jeg mener så svarer jeg at en ny e-Golf vil være en genistrek.  ;)
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

e-Stig

Denne artikkelen kom for noen få dager siden. Blir spennende å se om det blir noe av. Vil tro totalpakke handler om hvor mye rekkevidde de klarer å putte inn i en ny e-Golf også. Eller ID. Golf, som det står i artikkelen.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/RGowrd/hevder-golf-blir-ny-og-elektrisk-i-2025
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

e-Stig

ID.2 nærmer seg Golf. Med WLTP på 45 mil skal den klare bortimot 40 mil selv på vinteren, hvis den leverer på nivå med e-Golf.

https://www.motor.no/bil/vw-viser-fram-id2/244367
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

storeulv

Men id.X-serien av biler er så inni hestestumpen kjipe sammenlignet med tradisjonell VW.
id.3, og kanskje også id.2 gir meg 1. generasjon Nissan Leaf-vibber.

Det som forundrer meg er at man tror man kan slippe unna med å levere kalde, upersonlige og sære løsninger bare fordi det er elektrisk drivlinje. Det står ganske så åpenbart for meg at VW-konsernet ser elektrifiseringen som en mulighet til å kutte produksjonskostnader på bekostning av opplevd kvalitet.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Amatøren

Dessverre har nye Golf fått ødelagt betjeningsvennligheten ved å få ID seriens trafikkfarlige MMI skjerm og har ikke de flotte knappene for klima med mer som e-Golf har.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

e-Stig

Sitat fra: Amatøren på lørdag 18. mars 2023, klokken 08:47
Dessverre har nye Golf fått ødelagt betjeningsvennligheten ved å få ID seriens trafikkfarlige MMI skjerm og har ikke de flotte knappene for klima med mer som e-Golf har.

Er du helt sikker? I en av artiklene står det: "Volkswagen forteller at ID 2.all får separat kontrollpanel for klimaanlegg med opplyste knapper."
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Amatøren

Slik jeg hr lest det og forstår det Volkswagen har sluppet av informasjon til media så er det disse knappene som får lys i seg:

Du kan ikke vise dette vedlegget.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

e-Stig

Takker, ut fra bildene ser det ut som det er knapper. Ikke direkte på MMI skjermen som vi er enige om er en uting.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Gazer75

Spørsmålet er vel om ID.2 får fysiske knappar på rattet. Det der touch greiene på ID serien er heilt uaktuelt for meg.

Alt for mykje touch i dagens bilar. Vi får jo bot for å fikle med telefonen, men å fikle med ein skjerm i bilen er greit...
2020 e-Golf (2023-)

vinterdekk

Kan gjøre mange oppgaver i ID bilene med stemmestyring dog.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

storeulv

Sitat fra: vinterdekk på fredag 07. juli 2023, klokken 06:32Kan gjøre mange oppgaver i ID bilene med stemmestyring dog.

Er det norsk stemmestyring? Og VWs eget opplegg, eller snakker vi om Siri o.l.?
I min eGolf er det opplegg for stemmestyring, men det funker ikke på norsk språk. Jeg kan rett nok bruke Siri i Apple CarPlay, men det funker bare for iPhone-funksjoner. Jeg kan ikke snakke til bilen for å få den til å navigere til et sted.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA