Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken bil skal man velge til maks 150k

Startet av noia, mandag 31. oktober 2022, klokken 15:27

« forrige - neste »

Balaklava

Sitat fra: Moggen på mandag 12. desember 2022, klokken 18:15
Sitat fra: Sutalaus på søndag 20. november 2022, klokken 07:24
Sitat fra: noia på torsdag 03. november 2022, klokken 09:16
Takk for alle svar og engasjementet folkens! Det har hjulpet masse. Vi har bestemt oss for å gå litt over budsjett og går for Ioniq 28kWh.

Har ikke vært nevnt i tråden. Ionic 28 er også en helt adekvat langturbil. Det blir mange ladestopp, men de er korte. Om du sjekker ut regnearket til Teslabjørn så vil du se at "lille" Ioniq 28 kommer frem samtidig som feks e-tron 50 på 1000km, og foran Jaguar i-pace EV 350 og mange andre biler en tenker vil være raskere. Har kjørt Ioniq 28 tur-retur over fjellet til vestlandet, (fra østlandet) mange ganger, og det fungerer helt knirkefritt.

Hurtiglading på langtur med en kortrekkevidde elbil er en teoretisk mulighet, ja. I praktikken vil det vare et  høyrisikoprosjekt på langtur; problem med betaling, ladekø etc.
Men skal man kjøre samme vei var gang og kjenner godt til ladenettverk og plan-B løsinger, så ja, da er det mulig.

Ikke enig i det altså. Har hatt et par årlige turer over fjellet til Bergen og nordvestlandet gjennom de siste fire årene i Ioniq28. Nå har trådstarter elbil fra før og slipper "startterskelen" mtp planlegging. Det som skiller feks en Ioniq og en annen "langturelbil" er 1- kanskje 2 ladinger når en skal fra østlandet til vestlandet. Nå pleier ikke jeg å kjøre over fjellet samtidig med alle fra Bærum og Asker, men har kjørt koblet til helg og kan kjøre fullstendig uplanlagt pga mange lademuligheter. Men normalt pleier jeg å planlegge litt, og da gjerne stopp på ett sted med to lademuligheter i tilfelle en skulle være ute av drift. Dvs, egentlig prøver jeg å få stopp ett sted jeg kan ta meg en liten spasertur og kikke litt rundt, eller kjøpe meg litt mat, eller gå på do. Det er de sekundære greiene som styrer hvor jeg stopper mer enn praktisk nødvendighet nå som det er ladere overalt.

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Sutalaus på tirsdag 13. desember 2022, klokken 10:41
Sitat fra: Moggen på mandag 12. desember 2022, klokken 18:15
Sitat fra: Sutalaus på søndag 20. november 2022, klokken 07:24
Sitat fra: noia på torsdag 03. november 2022, klokken 09:16
Takk for alle svar og engasjementet folkens! Det har hjulpet masse. Vi har bestemt oss for å gå litt over budsjett og går for Ioniq 28kWh.

Har ikke vært nevnt i tråden. Ionic 28 er også en helt adekvat langturbil. Det blir mange ladestopp, men de er korte. Om du sjekker ut regnearket til Teslabjørn så vil du se at "lille" Ioniq 28 kommer frem samtidig som feks e-tron 50 på 1000km, og foran Jaguar i-pace EV 350 og mange andre biler en tenker vil være raskere. Har kjørt Ioniq 28 tur-retur over fjellet til vestlandet, (fra østlandet) mange ganger, og det fungerer helt knirkefritt.

Hurtiglading på langtur med en kortrekkevidde elbil er en teoretisk mulighet, ja. I praktikken vil det vare et  høyrisikoprosjekt på langtur; problem med betaling, ladekø etc.
Men skal man kjøre samme vei var gang og kjenner godt til ladenettverk og plan-B løsinger, så ja, da er det mulig.

Ikke enig i det altså. Har hatt et par årlige turer over fjellet til Bergen og nordvestlandet gjennom de siste fire årene i Ioniq28. Nå har trådstarter elbil fra før og slipper "startterskelen" mtp planlegging. Det som skiller feks en Ioniq og en annen "langturelbil" er 1- kanskje 2 ladinger når en skal fra østlandet til vestlandet. Nå pleier ikke jeg å kjøre over fjellet samtidig med alle fra Bærum og Asker, men har kjørt koblet til helg og kan kjøre fullstendig uplanlagt pga mange lademuligheter. Men normalt pleier jeg å planlegge litt, og da gjerne stopp på ett sted med to lademuligheter i tilfelle en skulle være ute av drift. Dvs, egentlig prøver jeg å få stopp ett sted jeg kan ta meg en liten spasertur og kikke litt rundt, eller kjøpe meg litt mat, eller gå på do. Det er de sekundære greiene som styrer hvor jeg stopper mer enn praktisk nødvendighet nå som det er ladere overalt.
Ja dette er jeg enig i. Det er så lett å tenke at "dersom man bare har tid" så ordnet det seg. Vel, mange ganger har man ikke tid. Man må rekke kanskje den siste fergen, den siste kolonnekjøringen(eller måtte vente i mange timer på neste), rekke butikken før det stenger osv osv. Døgnet har bare 24 timer og det er ergelig for meg i allefall å tenke at med en helt ordinær døll 10000kr bensinbil hadde ikke noe av dette vært et problem men sitter jeg altså her i en bil til mange hundre høvdinger med touchskjermer og "autopilot" og må vente leeeenge på nesten mulighet til å komme over en fjord, fjellovergang osv.
Rekkevidde er etter mitt skjønn, pri1 i en elbil. Jo færre ladestopp man trenger å ta, jo mer forutsigbar blir turen i sin helhet. Ladehastighet er pri2 og absolutt å foretrekke så hurtig som mulig men det hjelper jo lite hvis det er ladekø og/eller hurtiglader ikke fungerer skikkelig.

Forøvrig er jeg i nesten samme båt som trådstarter(skal ikke selge dagens elbil men muligens skaffe en til og Ioniq virker å være en veldig god kandidat). 5 mil pendlerute med noen langturer nå og da hvis Etron'en ikke er ledig.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Balaklava

Absolutt, helt enig. Jeg beskrev kjøring i "ferie og fritidsmodus" hvor en stopp er positivt, ikke noe som lager trøbbel lengre frem i tid :-). Om jeg skulle kjøre langt med bil i arbeid ville jeg selvsagt valgt noe helt annet enn en Ioniq 28.

Når jeg har kjørt alene til Vestland(et) så har jeg faktisk pleid å velge Ioniqen fremfor Skoda Octavia. Syns det rett og slett er en langt mer behagelig opplevelse, kommer mer uthvilt frem, selvsagt senere enn om jeg hadde tatt Skodaen, men det er planlagt inn. Med Ioniqen så starter turen/ferien når jeg begynner å kjøre. Prøver å få med meg noen nye plasser og kikke litt rundt. Nå må det sies at stoppene ikke blir veldig lange med så lite batteri som lader relativt kjapt, men uansett. De siste gangene har jeg begynt å stoppe på fine steder/utkikkspunkt bare fordi det er plasser jeg har kjørt forbi i vill fart tusen ganger før og såvidt rekt å tenke "der må jeg stoppe en gang".

Med Skodaen dundrer jeg avgårde timesvis i strekk. Spiser i bilen mens jeg kjører, stopper i grøfta og pisser for å ikke bruke tid. Og turen starter først når jeg er fremme.

Har også begynt å legge ned baksetene i Ioniqen når jeg kjører langtur, lagt inn oppblåsbart liggerunderlag, et par ulltepper og puter. Tar meg en strekk på ett vakkert sted, eller en powernap når jeg lader. I fjor overnattet jeg på campingplassen i Lærdal i bilen. Stappet nødladeren i strømstolpen som stod der. Våknet tidlig med godt ladet batteri på både meg og bilen, ryddet litt, plugget fra og kjørte videre til Eide og tok et morgenbad i en speilblank fjord mens sola stod opp, en fin opplevelse.

ToWalkOrDrive

Trådstarter har funnet en løsning, men for andre:
Kommer an på hvor hardt straffet en blir av diesel/bomringer osv, men hvis jeg hadde 140.000 til å kjøpe bil, når en har hund og barn og kone, så ville jeg vurdert en ikke-elbil. Er så sykt mange biler til salgs at en kan gjøre veldig gode kjøp, f.eks. denne 2013-modellen (riktignok kjørt 300.000km) som bruker 0,6 på milen (sikkert litt snilt målt), og da har en en luksusbil. Kan fort bite deg bak, så her bør en kjøpe superforsikring hvis det går (pleier å være aldersbegrensning).
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=290718138

Poenget er at det finnes veldig mange gode alternativer i den prisklassen, og at brukte elbiler så langt har holdt seg veldig godt i pris, så du må betale mye for lite.
Tesla Model Y                         2021-

HouseGlover

Det må være et spøk.
Det er som å kjøpe katta i sekken.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 08. februar 2023, klokken 12:41
Trådstarter har funnet en løsning, men for andre:
Kommer an på hvor hardt straffet en blir av diesel/bomringer osv, men hvis jeg hadde 140.000 til å kjøpe bil, når en har hund og barn og kone, så ville jeg vurdert en ikke-elbil. Er så sykt mange biler til salgs at en kan gjøre veldig gode kjøp, f.eks. denne 2013-modellen (riktignok kjørt 300.000km) som bruker 0,6 på milen (sikkert litt snilt målt), og da har en en luksusbil. Kan fort bite deg bak, så her bør en kjøpe superforsikring hvis det går (pleier å være aldersbegrensning).
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=290718138

Poenget er at det finnes veldig mange gode alternativer i den prisklassen, og at brukte elbiler så langt har holdt seg veldig godt i pris, så du må betale mye for lite.

Vidar1979

#35
Superforsikring stopper gjerne ved 200 000km.

Må si meg enig i at det var et merkelig forslag. Når det er sagt så har jeg nå en 2018 dieselbil som har gått 210k km og den bærer mindre preg av slitasje enn det min tidligere elbil gjorde ved 1/3 av kjørelengden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA