Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valgets kvaler - volvo c40, Audi q4 eller noe annet kanskje?

Startet av bOFFE1968, fredag 28. oktober 2022, klokken 20:30

« forrige - neste »

bOFFE1968

Hei.

Min 2018 Tesla Model X nærmer seg 100 000 km og jeg vet ikke om jeg har nerver til å eie den utover garantitiden. Og ja jeg vet at jeg kan kjøpe utvidet garanti, men tror kanskje ikke det er verdt pengene. Ser for meg mye krangel og spetakkel hvis det skulle være noe som oppstår av feil.

Så da er jeg på jakt etter ny bil og de fremste kandidatene år i dag er Volvo C40 og Audi Q4 quattro.
Teslaen er egentlig større bil enn jeg trenger så kan gjerne downsize noe, men vil gjerne ha en bil som ser litt sportslig ut og som kjører bra - og en helt OK rekkevidde. Da har disse to kandidatene rykket fram i tet foreløpig. Budsjett er sånn max 650000...ca.

Kan noen hjelpe meg med gode argumenter på hvorfor jeg skal velge den ene foran den andre? Kom gjerne med andre forslag.

Elbileier fra Sandnes

Har selv Volvo XC40  samt en ny VW ID.3. Volvoen sitt infotainment er veldig bra med Android Automotive. Gjør mye det samme som Tesla, f.eks forvarming av batteri og godt kart med Google Maps hvor det er full kontroll over lading og rekkevidde. Stemmestyringen er suveren. Jeg eigde en stund både XC40 og Model Y, men solgte Teslaen. Volvoen er litt liten med 3 barn i baksetet og full ferieoppakning, men hvis du ikke trenger all verden med bagasjeplass, er det et godt alternativ.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

elektro

Av disse to vinner Volvoen på infotainment og aksellerasjon, mens Q4 vinner på rekkevidde og plass. Den lader vel også fortere med siste software. Om du ikke har noe mot Polestar, og den dekker plassbehovet ditt, ville jeg også vurdert den. Da får du en enda bedre opplevelse på infotainment biten. Først og fremst pga. en bedre skjerm.

Hvilken X er det snakk om, og har du baksetepassasjerer/hund/hest/båt el? Fisker Ocean er også er spennende alternativ.. Hva tåler du av leveringstid? 
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

bOFFE1968

Takk for tilbakemeldinger🙂.

Polestar hadde vært en aktuell kandidat. Nydelig bil å se på.  Liker infotainment systemet og interiøret forøvrig bortsett fra en ting - en STOR og UPRAKTISK midtkonsoll. Helt uforståelig at man valgte en slik løsning. Rett og slett en dealbreaker for min del.

Ungene har flyttet ut og behov for plass både bak og i bagasjerom er ikke så all verdens.
God rekkevidde er greit å ha, men der trur jeg de fleste alternativene dekker mitt behov.

Hvis jeg kunne vente til april 23 så får jeg en fullspekket C40 inkl 3 års forsikring og serviceavtale for 629000. Fristende alternativ det🙂

Trekkoppbil

Polestar har vel 50% større forbruk enn Model 3.
Og hvis Model 3 har høyre ladeeffekt og tilgang til superlader uten kø, så blir det mange faktorer å gange sammen, for den som er opptatt av rekkevidde.

Hva med en Fisker Ocean? https://www.fiskerinc.com/ocean


Daniel_0007

En annen uting med polestar 2 er at man ikke får kjøpt med pixel lysene mens man kan det på c40/xc40. Ville helt klart vurdert Volvoen hvis man klarer seg med plassen
Model 3 2019 LR Rwd

hELgenen

Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 19. november 2022, klokken 21:45
En annen uting med polestar 2 er at man ikke får kjøpt med pixel lysene mens man kan det på c40/xc40. Ville helt klart vurdert Volvoen hvis man klarer seg med plassen

Nå tror jeg du vurderer disse pixel lysene til noe mer enn de egentlig er verdt.
Sitter på en Polestar 2 uten Pixel Led og en ID.4 GTX med matrix led. I praktisk bruk gruser de vanlige led lysene til Polestar 2 VW på dette området.

Jeg bytter mellom disse 2 bilene hele tiden og er mektig imponert over Led lysene til Polestar 2..Pixel led'ene er kanskje bedre..men tror ikke forskjellen kan være så stor...da må en inn med ledbar

kjerts

Sitat fra: hELgenen
Jeg bytter mellom disse 2 bilene hele tiden og er mektig imponert over Led lysene til Polestar 2..Pixel led'ene er kanskje bedre..men tror ikke forskjellen kan være så stor...da må en inn med ledbar

Pixel-lysene er ikke sterkere enn de du har, så ledbar blir bare tull å blande inn her. Poenget er å kunne kjøre med langlysene på selv med motgående og forankjørende trafikk.

Daniel_0007

Sitat fra: kjerts på torsdag 26. januar 2023, klokken 14:44
Sitat fra: hELgenen
Jeg bytter mellom disse 2 bilene hele tiden og er mektig imponert over Led lysene til Polestar 2..Pixel led'ene er kanskje bedre..men tror ikke forskjellen kan være så stor...da må en inn med ledbar

Pixel-lysene er ikke sterkere enn de du har, så ledbar blir bare tull å blande inn her. Poenget er å kunne kjøre med langlysene på selv med motgående og forankjørende trafikk.

Jepp hvis man ser på videoene til teslabjørn så ser man hvor genialt det er med matrix lys, når motgående kjøretøy kommer så istedenfor å bytte til nærlys så har man fjernlys foran seg og til høyre mens til venstre så blir lyset dempet for å ikke blende bilen som kommer imot.
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA