Har en egen regel som jeg bruker før jeg kjøper et kjøretøy: Regelen er at jeg skal ha råd til å kjøpe 2 av samme sort uten å ta opp lån. Hvis ikke skal en ikke kjøpe.
Å handle en "Statslederbil" på krita begrunnet i at den stiger i pris. ( unngår helt bevist ordet verdi ) vil lett bli noe en angrer på.
Sannsynligheten for at en etter den første ekstasen med å eie noe så staselig opplever bilen som uhamslig og dyr i drift er overveiende.
Høyt forbruk av strøm som ikke alltid vil ha en tilbakebetalings sats, Asiatiske delepriser og medfølgende forsikringskostnader i tillegg til bompenger og km avgift vil nok forsure gleden for dem som kjøper på krita.
Har en arvet 1,5 mill og vil bruke halvparten på et minne stiller saken seg anderledes.
Selv kjøpte jeg i sin tid en Tesla S da Tesla kom med et uimotståelig tilbud om 1/2 pris ( 300 000 kr ) inkludert 2 års garanti og gratis SC. Hadde egentlig ikke bruk for den, men som sagt et uimotståelig tilbud. Allerede før mottak gikk tankene om hva vi egentlig skulle med gliset, og vi endte opp med å gi den videre til jr.
En mer perfekt ungdomsbil kan knapt tenkes. Stort baksete og til og med camping mode, gratis drivstoff, kollisjonsikker og sporing er egenskaper både foreldre og poden setter pris på, og når vi har fri tilgang til Grand Toureren ved behov uten ulempene med parkering, vedlikehold etc etc ble dette en vinn vinn løsning. Noe utradisjonell men genial for vår lille familie der heldigvis alle drar i samme retning.