Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dum tid å kjøpe elbil?

Startet av oled, fredag 28. oktober 2022, klokken 07:28

« forrige - neste »

filtvet

Sitat fra: syklisten på onsdag 16. november 2022, klokken 08:47
Sitat fra: filtvet på tirsdag 15. november 2022, klokken 20:45
Men gullalderen er nok over. Hvem kommer til å kjøpe en 8 år gammel elbil med null garanti for batteriet? Ligger nå bla over 2500 brukte teslaer på finn. Ikke akkurat lett å selge nå. Flere har ligget i flere mndr.

Alt selges bare prisen er rett.
Selv kjøpte vi en 7 år gammel Soul i fjor. Mest fordi det var det vi hadde råd til, også fordi vi satser på at batteriets levetid varer i mange år forbi garantiperioden.

Klart, bare prisen er lav nok. Men det er mange nok der ute som har kjøpt brukte teslaer der batteriet ryker etter få uker/måneder. Da vil du neppe betale 200.000,- for en slik uten garanti. Da blir kanskje effektiv levetid 8 år og koster ca 65.000, pr. år bare i avskrivninger.....


geear

Hvor mange er det, egentlig? Siden du hevder det er mange?

Jeg kjenner noen (en del) Tesla-eiere, alt fra en som kjøpte en av de aller første veteran P85 og fortsatt eier den, til nye biler, og meg bekjent så har INGEN av de hatt batterihavari.

Moas

Utenom Kona gen1 som har brannfarlig batteri, motor som må byttes, girkasse som knasser, ac som må byttes ut hvert 1/2 år og dashbord komponenter som detter ut så går det stort sett greit
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

ToWalkOrDrive

Tror det er veldig lur tid å kjøpe statsleder-bilen Hongqi E-HS9.
De blir fort 120.000 dyrere etter nyttår pga avgift.

Her kan en se hvilke modeller de har på lager kontinuerlig:
https://hongqi.no/biler/e-hs9/biler-pa-lager/?utm_source=vg.no&utm_medium=content&utm_campaign=vg.no-content-hongqi-E-HS9&utm_content=button
Tesla Model Y                         2021-

elektrolux

Har en egen regel som jeg bruker før jeg kjøper et kjøretøy: Regelen er at jeg skal ha råd til å kjøpe 2 av samme sort uten å ta opp lån. Hvis ikke skal en ikke kjøpe.

Å handle en "Statslederbil" på krita begrunnet i at den stiger i pris. ( unngår helt bevist ordet verdi ) vil lett bli noe en angrer på.

Sannsynligheten for at en etter den første ekstasen med å eie noe så staselig opplever bilen som uhamslig og dyr i drift er overveiende.

Høyt forbruk av strøm som ikke alltid vil ha en tilbakebetalings sats, Asiatiske delepriser og medfølgende forsikringskostnader i tillegg til bompenger og km avgift vil nok forsure gleden for dem som kjøper på krita.

Har en arvet 1,5 mill og vil bruke halvparten på et minne stiller saken seg anderledes.

Selv kjøpte jeg i sin tid en Tesla S da Tesla kom med et uimotståelig tilbud om 1/2 pris ( 300 000 kr ) inkludert 2 års garanti og gratis SC. Hadde egentlig ikke bruk for den, men som sagt et uimotståelig tilbud. Allerede før mottak gikk tankene om hva vi egentlig skulle med gliset, og vi endte opp med å gi den videre til jr.

En mer perfekt ungdomsbil kan knapt tenkes. Stort baksete og til og med camping mode, gratis drivstoff, kollisjonsikker og sporing er egenskaper både foreldre og poden setter pris på, og når vi har fri tilgang til Grand Toureren ved behov uten ulempene med parkering, vedlikehold etc etc ble dette en vinn vinn løsning. Noe utradisjonell men genial for vår lille familie der heldigvis alle drar i samme retning.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Når man har kommet seg dit i livet at men kan gi bort en bil till 300', har man det rimelig greit. Trolig er du der pga ditt nøkterne forbruk...

Ellers er det noen i nabolaget som har en slik statsleder bil. De bor i et nøkternt rekkehus og borettslag, så vidt de får plass til bilen, men regner med de fryder seg når de navigere bilen ut og inn mellom naboene. Redder trolig dagen for de  :) (bor ikke der selv men ser de nesten daglig når du passere nede på veien til og fra borettslaget)

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 06. desember 2022, klokken 15:17
Tror det er veldig lur tid å kjøpe statsleder-bilen Hongqi E-HS9.
De blir fort 120.000 dyrere etter nyttår pga avgift.

Her kan en se hvilke modeller de har på lager kontinuerlig:
https://hongqi.no/biler/e-hs9/biler-pa-lager/?utm_source=vg.no&utm_medium=content&utm_campaign=vg.no-content-hongqi-E-HS9&utm_content=button
Det er vel godt 1000 stk i Norge, og 107 av de ligger på Finn som "Bruktbil til salgs", så jeg stiller meg vel spørsmålet om det noen gang finnes et "veldig lurt" tidspunkt å kjøpe den bilen på?  :P

esan

Ser tegn på diverse forum at mange stiller seg negativ til å kjøpe Kinesisk bil. Kanskje noe å tenke over m.h.t. fremtidig bruktpris? F.eks. ville ikke Russiske biler vært populære i dag, om de fantes..

Electric cars in Norway

Sitat fra: esan på onsdag 07. desember 2022, klokken 18:32
Ser tegn på diverse forum at mange stiller seg negativ til å kjøpe Kinesisk bil. Kanskje noe å tenke over m.h.t. fremtidig bruktpris? F.eks. ville ikke Russiske biler vært populære i dag, om de fantes..

Naaaaa jeg tror ikke det påvirker pris om de er kinesiske .... For det handler om politisk synspkt.... Men dersom det viser seg at de kinabilene over tid har dårligere kvalitet... så kan det jo virke negativt på salgspris om noen år.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektrolux på onsdag 07. desember 2022, klokken 08:57
Har en egen regel som jeg bruker før jeg kjøper et kjøretøy: Regelen er at jeg skal ha råd til å kjøpe 2 av samme sort uten å ta opp lån. Hvis ikke skal en ikke kjøpe.

Å handle en "Statslederbil" på krita begrunnet i at den stiger i pris. ( unngår helt bevist ordet verdi ) vil lett bli noe en angrer på.

Sannsynligheten for at en etter den første ekstasen med å eie noe så staselig opplever bilen som uhamslig og dyr i drift er overveiende.

Høyt forbruk av strøm som ikke alltid vil ha en tilbakebetalings sats, Asiatiske delepriser og medfølgende forsikringskostnader i tillegg til bompenger og km avgift vil nok forsure gleden for dem som kjøper på krita.

Har en arvet 1,5 mill og vil bruke halvparten på et minne stiller saken seg anderledes.

Selv kjøpte jeg i sin tid en Tesla S da Tesla kom med et uimotståelig tilbud om 1/2 pris ( 300 000 kr ) inkludert 2 års garanti og gratis SC. Hadde egentlig ikke bruk for den, men som sagt et uimotståelig tilbud. Allerede før mottak gikk tankene om hva vi egentlig skulle med gliset, og vi endte opp med å gi den videre til jr.

En mer perfekt ungdomsbil kan knapt tenkes. Stort baksete og til og med camping mode, gratis drivstoff, kollisjonsikker og sporing er egenskaper både foreldre og poden setter pris på, og når vi har fri tilgang til Grand Toureren ved behov uten ulempene med parkering, vedlikehold etc etc ble dette en vinn vinn løsning. Noe utradisjonell men genial for vår lille familie der heldigvis alle drar i samme retning.

Mulig jeg ikke uttrykket meg riktig. Jeg mente ikke at alle burde kjøpe en slik bil, på lik måte som at ikke alle bør kjøpe en 9m3 varebil eller en e-up.

Jeg mente mer at hvis du liker bilen og den passer din økonomi så er det jo bare å gå for det nå siden den blir 120.000 dyrere for deg etter nyttår. Sikkert mange som ikke liker den i østlandske parkeringshus og vestlandske krøtterstier.

Jeg synes testene ser bra ut, og kunne tenkt meg en sånn selv. De er jo pakket med utstyr, stor for min høye kropp, og en praktisk bil, ser det ut til. Men har ikke prøvd den selv.

For øvrig morsomt å tenke på at jeg har kjørt over 30.000 med Model Y, og bruktprisene gjør at jeg i dag kunne solgt med fortjeneste.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

#40
Nå som moms og vektavgift kommer på nyåret så er det definitivt klondyke-stemning å sikre seg en bil før nyttår.  :laugh:

Men det er også en lur tid å tenke igjennom om man skal bestille en ny bil med levering i 2023. Det er fortsatt lang leveringstid og mange biler opp til momsinnslaget på 500K, og «bare» 20K i vektavgift til fellesskapet. Det er fortsatt en god deal synes jeg da.

Bruktmarkedet for elbiler er fortsatt ganske oppblåst, jeg forstår ikke poenget med å sponse de første 30K kilometerene til en tidligere elbil eier når en ok hybrid står å støver hos en forhandler priset etter ett normalt verdifall. 30K kilometer utgjør to års eierskap for mange litt avhengig av årlig kjørelengde. Men bruktprisene synes å ha beveget seg litt ned nå etter sommeren?

Kinesiske biler.. der er det helt sikkert noen døgnfluer på markedet men BYD snakker om å bygge fabrikker i Europa nå så de er nok kommet for å bli.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Thalgar

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 07. desember 2022, klokken 18:51
Sitat fra: esan på onsdag 07. desember 2022, klokken 18:32
Ser tegn på diverse forum at mange stiller seg negativ til å kjøpe Kinesisk bil. Kanskje noe å tenke over m.h.t. fremtidig bruktpris? F.eks. ville ikke Russiske biler vært populære i dag, om de fantes..

Naaaaa jeg tror ikke det påvirker pris om de er kinesiske .... For det handler om politisk synspkt.... Men dersom det viser seg at de kinabilene over tid har dårligere kvalitet... så kan det jo virke negativt på salgspris om noen år.

Alle kinesiske merke har i dag ein politisk risiko. USA og EU har jo allereie gått hardt til verks mot selskap som Huawei. Finn Kina på noko vis-a-vis Taiwan er det garantert over og ut for kinesiske merke i Vesten.
Model Y LR Quicksilver, 2023

edyrli

Det er helt klart men Xi Jinping er ikke dum og har sett på hva som skjer mellom Russland og resten av verden. Han vet at en militær aksjon mot Taiwan vil bety katastrofe for den Kinesiske økonomien. Sannsynligheten er til stede, men jeg tror ikke den er veldig høy.
(Bare litt synsing fra min side)
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Thalgar

Sitat fra: edyrli på fredag 09. desember 2022, klokken 12:28
Det er helt klart men Xi Jinping er ikke dum og har sett på hva som skjer mellom Russland og resten av verden. Han vet at en militær aksjon mot Taiwan vil bety katastrofe for den Kinesiske økonomien. Sannsynligheten er til stede, men jeg tror ikke den er veldig høy.
(Bare litt synsing fra min side)

Det høyrest ut som vurderinga av Putin i Tyskland og Frankrike det der ;)

Uansett er det ekstremtilfellet. Det er mangt som kan skje som vil ramma kinesiske bilar før det (jfr. Huawei og amerikansk forbod mot bruk av amerikansk teknologi):

"Alan Estevez, the undersecretary of commerce who leads the Commerce Department's Bureau of Industry and Security, said in late October that the US is not necessarily going to stop at semiconductors. They're going to go down the list of the potential, emerging technologies that will define the next few decades of the global economic and technological landscape, and then figure out what the US can do to try to constrain domestic Chinese capabilities."

https://www.vox.com/world/2022/11/5/23440525/biden-administration-semiconductor-export-ban-china
Model Y LR Quicksilver, 2023

ToWalkOrDrive

#44
Ja, det er vel mest politiske farer med kinesiske biler (toll/avgifter for å beskytte vestlig produksjon og velstand). Har ikke prøvekjørt en selv, så vet ikke hvordan følelsen er kvalitetsmessig.

Er utrolig hvor mye kineserne overtar i verden nå med tanke på produksjon (og at de er definert som u-land sånn at de ikke trenger å bruke masse penger på miljø).
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA