Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vurderer Tesla Y

Startet av jarlun, lørdag 17. desember 2022, klokken 22:45

« forrige - neste »

jarlun

Vi vurderer kjøp av Tesla Y LR. Vi er jo noe sent ute med tanke på levering av ny bil før nyttår, Tesla estimerer levering mellom januar og mars. Så ser nå på brukte biler. Hva burde jeg passe på? Er det det store forskjeller på årsmodell 21, 22 og 23?
Burde vi bare vente på nybil, og ta avgiftsøkningen? Ser også at vi mister noe gratis Supercharging, hvis vi ikke får bil før 31.12.22.

Vollis47

Jeg tror tilbudet om gratis supercharging bare gjelder nye Tesla utlevert fra Tesla.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

automat

Det kan virke som har Tesla mange nye biler i omløp som de ønsker å få ut før nyttår (ufra det som kommer frem i dette forumet)

Hvis man legger inn en ny bestilling nå, så kan det godt hende at man blir kontaktet av Tesla, som har matchet opp en bil som kan leveres flr nyttår.

Men det beste er nok å ta kontakt med en selger hos Tesla og spørre.

Jeg mistenker at de ikke ønsker å miste kontroll over leveringslogistikken før nyttår. Og at det er grunnen til at det ikke ligger nye lagerbiler ute på nettsidene nå.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

snakkesalig

Nyttelast er vel viktigste forskjellen mellom årsmodellene. '21 har lavest, og er vel også for lav om du tenker å stappe bilen full av folk og bagasje.
'22 har høyest og er også en av de beste (eller best?) i klassen.
'23 har litt lavere enn '22, men fortsatt helt akseptabelt og fortsatt bedre enn flere andre.

geear

Sitat fra: jarlun på lørdag 17. desember 2022, klokken 22:45
Vi vurderer kjøp av Tesla Y LR. Vi er jo noe sent ute med tanke på levering av ny bil før nyttår, Tesla estimerer levering mellom januar og mars. Så ser nå på brukte biler. Hva burde jeg passe på? Er det det store forskjeller på årsmodell 21, 22 og 23?
Burde vi bare vente på nybil, og ta avgiftsøkningen? Ser også at vi mister noe gratis Supercharging, hvis vi ikke får bil før 31.12.22.
Det er veldig mange variasjoner her, avhengig av produksjonssted (Tyskland/Kina) og LR eller P, men veeeeldig grovt så:

Mars 2022 - raskere/bedre skjerm, betydelig høyere nyttelast, samt en del andre forbedringer (påstås mer komfortabelt understell, bedre støydemping osv)
Juni 2022 - tyske biler (kun P) startet utleveringer og hadde en del forbedringer, doble glass foran og bak, hattehylle, festekroker til bagasje..
Nov/des 2022 - igjen avvik/variasjoner, men generelt sett startet utleveringer av 2023-modeller med redusert nyttelast og mangler parkeringssensorer. LR fra både Tyskland og Kina.

I din situasjon ville jeg sett etter en LR fra mellom mars til september 2022, funnet en godt priset bil eller prutet basert på at markedet nå flyter over av 2023-modeller som flippes. Bryr du deg ikke om politikken så se etter en Kina-produsert bil (chassisnr som starter på LRW) pga jevnt høy kvalitet. For mellomlegget du må ut med for en ny LR på nyåret kan du sikkert også vurdere P, men det er vel nok å velge i av LR også for tiden.

Vans94

Er i samme situasjon som trådstarter. Har per nå en model 3 SR+ 2021 modell og har lyst på en Model Y.
Ønsker i utgangspunktet med P-sensor så da må jeg vel se på bruktmarkedet? Er vel ingen Model Y på vei inn til landet nå med sensor?

Noen her som har tanker om hva som vil skje med de brukte bilene på finn etter nyttår?
Bør man kaste seg rundt og kjøpe en greit priset Model Y  på finn nå eller vil de samme bilene sannsynligvis også ligge der i Jan/Feb til de samme prisene?

Kort sagt - ønsker en model Y, men minst mulig verditap - samt p-sensor. Hva bør jeg gå for?

geear

Ser det som gambling å bestille ny bil hvis du har ultralydssensorer som kriterie, i tillegg vil du da få vektavgift og moms, så da er det like greit å kjøpe en bil på Finn som du kan SE har ultralydssenssorer. Du finner vel omtrent ubrukte biler der. Ville vurdert det som liten sjanse for at prisene vil falle noe særlig, med tanke på nettopp vektavgift og moms er det vel mer naturlig om de stiger noe. X-faktoren er antall biler på markedet - det ser ut for å være MANGE som har kjøpt for å flippe. Det er ikke veldig lenge siden vi passerte 1000 Teslaer til salgs på Finn (i fjor?), og nå passeres snart 3000.

moby666

Personlig ville jeg helt klart valgt P fremfor LR. Liten prisforskjell og veldig mye mer for pengene. Med bla mer moro, kule felger og ser mye bedre ut. Og ikke minst, på P har du mulighet til å slå av regen, som er veldig nyttig på glatt vinterføre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA