Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Aneo - Elbillading tidligere Ohmia Charging - revisited

Startet av vegardengen, onsdag 26. oktober 2022, klokken 19:24

« forrige - neste »

vegardengen

Hei,

Her om dagen dumpet det ned et infoskriv om at vi har fått et tilbud fra Ohmia Charging i borettslaget. Jeg antar det er som et resultat at noe må gjøres uansett, for borettslag har jo en plikt til å gjøre det mulig for alle å lade. Jeg har ikke elbil så langt, men da vår bensinbil trolig synger på siste verset, blir det høyaktuelt i disse tider.

Derfor er research rundt disse lademulighetene også aktuelt, spesielt å sikre at vi spør de spørsmålene vi må når vi skaffer oss ladeløsning.

Her har så langt praksis vært at man skal kjøpe sin egen ladeboks som skal kobles til sin egen strømmåler, på egen kurs. Jeg antar dette ikke skalerer *veldig* - men jeg ser det er strømskinner i taket som de elbilladerne som er der får strøm fra, så det er jo i bruk i dag. For dere som kan mer: Er det en farbar vei å fortsette med dette? Eller vil man nå et tak hvor det ikke går lenger?

Så, til Ohmia Charging vs. andre. Sånn som strømprisen er nå, er ikke månedsprisen på Ohmia Charging veldig galt. Jeg vet ikke ennå hva det vil koste borettslaget i installasjon, men en avtale for "ca 12000 km" - som oversettes til 270 kWh per måned - med rollover på to måneder - til 499 kr/mnd er jo ikke hakkendes gale i dagens strømmarked. Det er mulig man *kan* komme lavere med smartlading, men det dekker jo tross alt også lader og installasjon av denne.

Jeg antar "smartlading" også blir litt moot i et borettslag, gitt man skal ha et anlegg med felleslading. Du vil jo ikke *nødvendigvis* velge helt fritt når du henter strøm hvis borettslaget er de som gjør lastbalanseringen. Er fastpris (enten strømuavhengig eller pr. kWh) det eneste reelle alternativet i et borettslag?

Er det noen som har Ohmia Charging med "nyere avtale", og har noen nye erfaringer å komme med? Jeg synes jo de nye som var kWh-baserte var adskillig bedre, modellmessig, enn de gamle som har vært omtatt her tidligere.

Ohmia har tidligere sagt at "strøm bare utgjør en liten del av leveransen, så strømprisen er ikke så altfor viktig". For meg hører det ut som et tegn på at de har for mye overhead, dog, for et strømleverandørselskap hvor strømkostnadene ikke spiller så stor rolle....

Punkter i avtalen som omhandler prisendring er:

9.2.   Leverandøren kan endre månedspris for Tjenesten med én (1) måneds varsel.
9.3.   Månedsprisen kan justeres årlig ihht økningen i konsumprisindeks. Første justering kan skje ved første årsskifte etter at avtalen er inngått uten nærmere varsel til Kunden.
9.4.   Dersom Leverandøren blir underlagt nye eller økte offentlige skatter eller avgifter, eller andre forhold utenfor Leverandørens kontroll som øker kostnadene vesentlig, kan månedsprisen endres med virkning fra iverksettelsen av økningen.

Jeg *antar* at de vil kunne påstå at varig høy strømpris er utenfor leverandørens kontroll, og at vi vil kunne se en prisoppgang dersom prisen forblir høy eller endatil skulle gå mer opp.


Jeg er mest ute etter erfaringer - både positive og negative - med Ohmia - sammenlignet med andre løsninger som er mulige å få til i et borettslag etter dagens lovgivning.

Vi skal ha et orienteringsmøte om dette i borettslaget onsdag 2. november, hvor det også stiller representant fra Ohmia, så jeg vil gjerne også finne ut hva jeg skal spørre om.

Toalmar

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

vegardengen

Ja, jeg har lest denne.

Det aller meste av kommentarene er gamle kommentarer - men det har skjedd endringer siden da.

Nå er det disse prisene som gjelder:

Etableringsgebyr: Ingen (tidligere var det 5000)
Prisnivåer:
50 kWh - 199 per måned
85 kWh - 249 per måned
135 kWh - 299 per måned
200 kWh - 399 per måned
270 kWh - 499 per måned
335 kWh - 599 per måned
420 kWh - 719 per måned
.....

Ladeabonnementene har rollover (2mnd), og du kan endre ladenivå hvis du ser det er feil. Det oppfører seg altså mer eller mindre som et mobilabonnement. Dessuten inkluderer det leie av ladeboks.

I forhold til før, kan du også:
- Lade flere biler
- Låne ut abonnementet ditt til andre.

Jeg har per nå ikke innsikt i hva det koster borettslaget, som må dekke anlegget som sådan.

Som du ser, er dette betydelig endret fra tidligere. I kr/kWh ligger man rett oppunder 2 - men siden prisen inkluderer leie av en potensielt forholdsvis dyr ladeboks, er nok den rene kWh-baserte prisen en god del lavere enn dette.

Mine tanker: Jeg overlever med denne avtalen, men jeg har lite sammenligningsgrunnlag. Jeg kunne ønsket meg en ordning hvor jeg kjøper og eier min egen ladeboks, og betaler en lavere kWh-pris. Jeg kunne også ønske meg at den gikk på mitt eget strømabonnement og jeg således kunne betale nattpriser alltid - men er dette helt urealistisk? Vi har ca 150 parkeringsplasser i garasjen, og på sikt vil vel nærmere alle ha en elbil. Jeg vet litt for lite om hvordan strømmen fungerer på et borettslagsnivå, kjenner jeg.


vegardengen

Svarer meg selv

Kom over https://www.telia.no/borettslag/ - dvs. det ser ut som Telia har et samarbeid. Siden vi har Telia bredbånd, er det nok noen prismessige fordeler utover de generelle avtalene her...

hav4rd

Prøv å få en bekreftelse på om prislisten som ligger på nettsiden deres faktisk blir gjeldende for dere.
Hos oss er det andre (og høyere) priser, men det skyldes trolig at avtale om anlegget ble inngått rett før lovendringen i 2021.

Ulempene med Ohmia er jo godt kjent, og utførlig diskutert i tråden det vises til. Ellers vil jeg tilføye at det har blitt mye bedre etter at de la om til den transparente kwt-modellen tidligere i år.

Andre fordeler som delvis veier opp for ulempene:

  • Tilnærmet ingen administrasjon for borettslaget/styret
  • Fastpris har også sine fordeler - du trenger ikke tenke på når du lader
  • Siden dette ikke er en del av din egen strømregning, påvirker det heller ikke effektleddet i nettleien din. Elbilladding bidrar vel ofte til at en når et høyere effektledd
ID.4 GTX (2022)

Wisd0m

Ohmia har blitt veldig bra. Når man uansett må inn med et ladesystem så bør sameiet inn med en totalleverandør, og da koster det uansett penger. Ohmias modell kan ikke sammelignes med "hver mann sin kabel" Skal man bygge og drifte et anlegg selv krever det teknisk kompetanse i styret og derav styre-honorarer.

vegardengen

Se der. Det er jo det man må sammenligne med.

Hva liker/misliker du med Ohmia? Er det lett å gå ned/opp i abonnementstrinn, slik at man hvis man følger godt med på forbruket sitt kan klare å optimalisere prisen?

Som beboer i et borettslag kan jeg ikke nødvendigvis forlange at styret skal ha tid/kapasitet/overskudd til å drifte et ladeanlegg. Å sette ut driften er jo noe man godt kan ende med.

Men det finnes løsninger hvor man eier anlegget, men har en vedlikeholdsavtale på det, og så finnes det igjen tjenester hvor man kan selge lading på dette anlegget til beboerne.

Ohmia er en alt-i-ett-tjeneste, som både leverer infrastruktur, strøm og fakturering, og er således selvsagt fristende å velge. Jeg ser den.

Så spørsmålet mitt blir: Er det noen som har brukt det i praksis? Og er det noen som har gjort regnestykket - eller eventuelt har erfaring med andre modeller, og pris/økonomien i dem?

Det jeg misliker med Ohmia er at man om 10 år fortsatt betaler det samme, mens kjøper man ladeanlegget varer det kanskje mange år.  Blir det billigere i en 10-15-års-perspekiv å eie selv?

Og fra en nerds perspektiv: Er det helt umulig, i et borettslag på 166 leiligheter, å fortsette med "hver mann, sin ladeboks?" - sånn at alle kan lade når det er billig? Jeg er jo klar over at dette handler om inntakskapasiteten i borettslaget totalt sett. Men finnes det løsninger som virker, der?


hav4rd

#7
Jeg opplever det som relativt oversiktlig å følge med på forbruket. Det oppdateres hver dag ved midnatt, og da kan du se forbruk for hver dag/uke/måned.

Enkelt å skifte abonnementstørrelse, og du får også med deg rollover fra stort abonnement selv om du skulle gå ned til mindre abonnement. Dermed kan du flekse mellom flere abonnementstørrelser for å tilpasse.

Hvis du ikke planlegger å eie leiligheten så lenge kan det også være gunstig med Ohmia. Hvis jeg selger om to år, har jeg ikke investert dyrt i en egen lader. Jeg får neppe mer for leiligheten om jeg selger med egen easee-lader enn om jeg selger med Ohmia.

EDIT: Ohmia har nå gjennomført en endring, så jeg har gjennomstreket avsnittet som ikke gjelder lenger. Dersom du nedskalerer abonnementet er det den nye abonnementsstørrelsen som bestemmer rollover. En står dermed i fare for å miste rollover dersom man tar med seg dette fra stort abonnement.
ID.4 GTX (2022)

Wisd0m

Sitat fra: vegardengen på torsdag 27. oktober 2022, klokken 07:37
Ja, jeg har lest denne.

Det aller meste av kommentarene er gamle kommentarer - men det har skjedd endringer siden da.

Nå er det disse prisene som gjelder:

Etableringsgebyr: Ingen (tidligere var det 5000)
Prisnivåer:
50 kWh - 199 per måned
85 kWh - 249 per måned
135 kWh - 299 per måned
200 kWh - 399 per måned
270 kWh - 499 per måned
335 kWh - 599 per måned
420 kWh - 719 per måned
.....

Ladeabonnementene har rollover (2mnd), og du kan endre ladenivå hvis du ser det er feil. Det oppfører seg altså mer eller mindre som et mobilabonnement. Dessuten inkluderer det leie av ladeboks.

I forhold til før, kan du også:
- Lade flere biler
- Låne ut abonnementet ditt til andre.

Jeg har per nå ikke innsikt i hva det koster borettslaget, som må dekke anlegget som sådan.

Som du ser, er dette betydelig endret fra tidligere. I kr/kWh ligger man rett oppunder 2 - men siden prisen inkluderer leie av en potensielt forholdsvis dyr ladeboks, er nok den rene kWh-baserte prisen en god del lavere enn dette.

Mine tanker: Jeg overlever med denne avtalen, men jeg har lite sammenligningsgrunnlag. Jeg kunne ønsket meg en ordning hvor jeg kjøper og eier min egen ladeboks, og betaler en lavere kWh-pris. Jeg kunne også ønske meg at den gikk på mitt eget strømabonnement og jeg således kunne betale nattpriser alltid - men er dette helt urealistisk? Vi har ca 150 parkeringsplasser i garasjen, og på sikt vil vel nærmere alle ha en elbil. Jeg vet litt for lite om hvordan strømmen fungerer på et borettslagsnivå, kjenner jeg.
Det du ønsker deg er totalt urealistisk. Man må opp med et felles ladeanlegg i et så stort sameie.

vegardengen

Sitat fra: Wisd0m på torsdag 27. oktober 2022, klokken 21:14
Det du ønsker deg er totalt urealistisk. Man må opp med et felles ladeanlegg i et så stort sameie.

Så, da er vi tilbake til hvorvidt Ohmia gir pris for pengene, både på kort og på lang sikt. Lang sikt er det vel bare teoretiske regnestykker som sier noe om ennå, men mange vil jo finne det fristende å unngå større investeringer.

TB

Ved at ladingen nå er kWh basert og begrensningene er fjernet virker Ohmia som et mer realistisk alternativ.

Spesielt om en uansett ønsker:
- finansiering av anlegget.
- ekstern drift av anlegget.

Men, hva må borettslaget betale, det er er viktig punkt. Kostnadene som tilfaller borettslaget er det beboere som til slutt betaler. Husk også at en alltid må betale på anlegget, Ohmia tenker langsiktig, inntjeningen skjer når anlegget er nedbetalt, og leien løper.

Det er også andre selskaper som tilbyr lignende løsninger.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

hav4rd

Jeg var positiv til fleksibiliteten i å bytte mellom ulike abonnementstørrelser i innlegg #7. Nå er jeg nødt til å moderere meg litt.

Ohmia har nå gjennomført en endring som gjør at en ikke lenger kan samle opp rollover ved store abonnementer, og ta denne med seg ved overgang til et mindre abonnement. Det er nå det nye abonnementet som styrer hvor mye rollover en kan ha med seg.

Jeg synes det er verdt å merke seg at man dermed kan risikere å miste oppstarte (og betalte) kWh dersom en har et variabelt kjøremønster og må "melde overgang" til mindre abonnement.
ID.4 GTX (2022)

TB

Mulig de har sett en tendens til å justere abonnementet opp og ned ofte, og tapte inntekter

Kunne vært løst ved en "karantene", der en ikke kunne bytte for ofte, men beholdt oppsparte kWh..
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Wisd0m

Sitat fra: TB på torsdag 27. oktober 2022, klokken 23:44
Ved at ladingen nå er kWh basert og begrensningene er fjernet virker Ohmia som et mer realistisk alternativ.

Spesielt om en uansett ønsker:
- finansiering av anlegget.
- ekstern drift av anlegget.

Men, hva må borettslaget betale, det er er viktig punkt. Kostnadene som tilfaller borettslaget er det beboere som til slutt betaler. Husk også at en alltid må betale på anlegget, Ohmia tenker langsiktig, inntjeningen skjer når anlegget er nedbetalt, og leien løper.

Det er også andre selskaper som tilbyr lignende løsninger.
Man kan kjøpe seg ut av anlegget til avtalt pris. Viktig å huske på å gjøre det når nedbetalingen slutter i avtalen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA