Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ariya-tester

Startet av El-inor, fredag 14. oktober 2022, klokken 16:21

« forrige - neste »

El-inor

Kanskje du ikke har lest denne Dagbladet-testen?

https://dinside.dagbladet.no/motor/nissan-ariya-imponerer/77228103

En kjekk funksjon beskrives her:

"Nissan har også – som en av få – en mulighet til å trykke på en knapp på skjermen for å klargjøre batteriet for lading opptil 30 minutter før du kommer dit. En vanlig prosedyre er at man må taste inn laderen i navigasjonssystemet – en tungvinn måte, da en knapp er langt enklere. I de aller fleste tilfeller er man kjent der man lader, og navigasjonssystemet krever enormt mange flere tastetrykk enn en ren «på-knapp». Supert, Nissan, og vi ser fram til å få gjennomført våre 100-0 % rekkeviddetester, og deretter 0-100 % ladetest."
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

hELgenen

Denne forvarmingsfunksjonen er akkurat så enkel som den bør være.
Å integrere det med navigasjon på en måte som krever at man må navigere for å få til forvarming
er rett og slett idiotisk tenkt. Nå skal det vel ikke så mye til før man kan få en knapp til denne funksjonen
på alle biler via infotainment systemet - så jeg tror ikke Nissan blir alene om dette.

Tipper Polestar  og VW begge kommer med noe lignende ganske snart via OTA. Og dersom Tesla ikke har det allerede vil det vel komme her også - aldri helt fortstått hvorfor man må navigere til lader...er jo regelrett tullete
at man legger inn slike forutsetninger....

Gratulerer til Nissan for å tenke enkelt..........

Daniel_0007

Etter å ha sett Tesla Bjørn så syns jeg det virker knotete men er mer Nissan sin skyld at man har to forskjellige innstillinger som omhandler energi, en på instrument klusteret og en på hovedskjermen.
Syns er enklere med navigasjon siden jeg navigerer uansett, istedenfor å grave i menyen som og øker at man glemmer det.  evt ha en fysisk knapp litt som gamle dager da man hadde en choke for å starte bilen om vinteren 🤪
Model 3 2019 LR Rwd

Electric cars in Norway

Enig med siste taler. Jeg også synes det virket litt knotete.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 14. oktober 2022, klokken 18:01
Enig med siste taler. Jeg også synes det virket litt knotete.

Implementasjonen av Nissan sin løsning har jeg ikke sett - men jeg vil jo tro at de aller fleste som kjører vet akkurat hvor de skal og dermed aldri skrur på navigasjon...Dvs. de eneste gangene jeg gjør det er om jeg kan forvente kø - da er det greit å holde seg oppdatert med den type informasjon gjennom navigasjonen...Ellers har jeg det aldri på.

Men ellers er i alle fall min standard prosedyre ved kjøring at jeg bare setter meg inn i bilen og kjører avgårde mot destinasjonen...uten  å legge inn destinasjon på forhånd (det er uansett et knot å gjøre dette - selv med google må man jo si hvor man skal og så velge blant kanskje flere forslag osv..og uansett må man jo da trykke på skjermen for å velge den destinasjonen blant valgene...og en gang trykk på skjerm er en gang for mye)

Mens jeg så kjører kan det jo være at jeg ser behov for å lade..og som regel kjører jeg da på kjente veier og vet hvor jeg tenker å stoppe...I en slik setting så er det jo mye enklere å bare trykke på en knapp for å forvarme?

Synes denne enkelheten som Nissan tydeligvis har forsøkt å implementere - høres ut som en god ide.
Det er litt som styring av varmen i bilen - dersom man må innom en eller annen skjerm meny - så synes jeg det er tungvindt..bedre å bare vri på en bryter som alltid er der man forventer. Dersom man må snakke til infotainment systemet for å justere tempertaturen så hender det jo iblant at den feiltolker..og bare å si ordene tar jo lenger tid enn å bare rekke frem hånden og vri på en bryter...
Egentlig er mye i dagens biler knot med en eller annen skjerm. Den eneste gangen jeg bruker skjermen aktivt er når jeg lader - da er det å se på youtube, en film eller tv...Nå støttes vel ikke dette av Nissan ennå - men når man lader er det jo greit med litt underholdning på skjermen...Ellers ikke. Og som sagt når man skal kjøre langt og man er usikker på kø eller hvor man skal kjøre ..da er det greit med navigasjon...

El-inor

Sitat fra: hELgenen på fredag 14. oktober 2022, klokken 18:18
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 14. oktober 2022, klokken 18:01
Enig med siste taler. Jeg også synes det virket litt knotete.

Implementasjonen av Nissan sin løsning har jeg ikke sett - men jeg vil jo tro at de aller fleste som kjører vet akkurat hvor de skal og dermed aldri skrur på navigasjon...Dvs. de eneste gangene jeg gjør det er om jeg kan forvente kø - da er det greit å holde seg oppdatert med den type informasjon gjennom navigasjonen...Ellers har jeg det aldri på.

Men ellers er i alle fall min standard prosedyre ved kjøring at jeg bare setter meg inn i bilen og kjører avgårde mot destinasjonen...uten  å legge inn destinasjon på forhånd (det er uansett et knot å gjøre dette - selv med google må man jo si hvor man skal og så velge blant kanskje flere forslag osv..og uansett må man jo da trykke på skjermen for å velge den destinasjonen blant valgene...og en gang trykk på skjerm er en gang for mye)

Mens jeg så kjører kan det jo være at jeg ser behov for å lade..og som regel kjører jeg da på kjente veier og vet hvor jeg tenker å stoppe...I en slik setting så er det jo mye enklere å bare trykke på en knapp for å forvarme?

Synes denne enkelheten som Nissan tydeligvis har forsøkt å implementere - høres ut som en god ide.
Det er litt som styring av varmen i bilen - dersom man må innom en eller annen skjerm meny - så synes jeg det er tungvindt..bedre å bare vri på en bryter som alltid er der man forventer. Dersom man må snakke til infotainment systemet for å justere tempertaturen så hender det jo iblant at den feiltolker..og bare å si ordene tar jo lenger tid enn å bare rekke frem hånden og vri på en bryter...
Egentlig er mye i dagens biler knot med en eller annen skjerm. Den eneste gangen jeg bruker skjermen aktivt er når jeg lader - da er det å se på youtube, en film eller tv...Nå støttes vel ikke dette av Nissan ennå - men når man lader er det jo greit med litt underholdning på skjermen...Ellers ikke. Og som sagt når man skal kjøre langt og man er usikker på kø eller hvor man skal kjøre ..da er det greit med navigasjon...

Tiltres uten forbehold, hELgenen!
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA