Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dumb ladestasjon

Startet av elsassmann, onsdag 26. oktober 2022, klokken 00:44

« forrige - neste »

elsassmann

Hei,

Jeg skal få denne installert på en bolig:

Kurs 3fase 32a Automatsikring

Jeg har en Nissan Leaf første modell som lader veldig sakte ved 3kWh tror jeg. Jeg ønsker å få en ladestasjon som kan kontrolleres med en fysisk "start/stop" knapp/nøkkel.

Jeg fant bare disse 2:

EVlink Wallbox elbillader med T2 uttak 22kW - (EVH2S22P02K) - https://www.se.com/no/no/product/EVH2S22P02K/evlink-wallbox-elbillader-med-t2-uttak-22kw


EVlink Wallbox elbillader med T2 uttak - Barnevern - 22kW (EVH2S22P04K) - https://www.se.com/no/no/product/EVH2S22P04K/evlink-wallbox-elbillader-med-t2-uttak-barnevern-22kw

Kan dere bekrefte om disse 2 passer til Leafen?

Er dere kjent med andre modeller som har en fysisk "start/stop" knapp/nøkkel?  ???


sjokomelk

Alle ladestasjoner med Type2-kontakt passer til alle elbiler.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Erik Ola Ulvestad

3.6kW (16A) med fast kabel Type1 (passer Leaf) og KNAPP: https://www.besen.no/product/ladestasjon-med-kabel-type-1-3-7-kw-dcrcm/

Om du ønsker nøkkel til å låse ladestasjon mot uønska bruk, så sjå etter ladebokser med RFID brikke som "nøkkel", feks https://www.besen.no/product/ladestasjon-med-uttak-type-2-dc-rcm-rfid/

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

Bør unngå ladestasjon med fast type 1 kabel (som Leaf har) - da kan en ikke lade nyere biler.
Dvs. velg ladestasjon med type 2 kontakt - og bruk en type 2 til type 1 kabel til Leaf.

Ang. låsing, nøkkel eller RFID / NFC er metoder for å låse.
Noen har en av/på knapp, men den er ingen "lås" - kan trykkes på og ladestasjonen er klar.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

geear

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 26. oktober 2022, klokken 12:42
Alle ladestasjoner med Type2-kontakt passer til alle elbiler.
Forsåvidt riktig, men type 1-kabelen som fulgte med bilen passer ikke i denne ladeboksen, så det kan være verdt å nevne at TS trenger enten en type 2-kabel og overgang fra type 1 til type 2 for eksisterende kabel, eller en type 1 til type 2 kabel. Finnes både på Finn og div. nettbutikker til en tusenlapp og to.

elsassmann

Takk til alle for svarene.  :+1:

Usikker på hvor lenge Leaf-en skal leve videre, men nå har jeg noe der jeg ikke har noe fast T2 og tenker å kunne bytte kabel ved behov i fremtiden.

Da ser det ut som det må bli noe Schneider Electric.  :)

Lars C. Krogenæs

Se også på Easee... markedets beste ladestasjon.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Rav4_EV

@Lars C. Krogenæs Det må være en knakende god anbefaling, men jeg har aldri sett en Easse med fysisk nøkkel slik TS etterspør  ;)
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Øyvind.h

Easee støtter brikke, så en kan låse laderen og aktivere den med det. Mye bedre enn en fysisk nøkkel. Og laderen kan deaktiveres helt i appen over nett. I appen styres også oversikten over registrerte brikker.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rav4_EV

@Øyvind.h Enda flere som svarer uten å lese tråden :o At det finnes andre løsninger med RFID har jo Erik Ola Ulvestad allerede svart på.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Øyvind.h

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 01. november 2022, klokken 11:32
@Øyvind.h Enda flere som svarer uten å lese tråden :o At det finnes andre løsninger med RFID har jo Erik Ola Ulvestad allerede svart på.
Joda, jeg har lest tråden. Erik foreslo en annen ladestasjon enn den jeg foreslår.
Med den jeg foreslår kan du starte og stoppe med en nøkkel (elektronisk form). Er ønsket å kunne slå stasjonen helt av gjøres det i en app, noe som er enkelt og oversiktlig.
Nøklene administreres i appen.
Vil en skru laderen helt fysisk av kan en montere en bryter i forkant.

Men istedenfor å angripe løsningsforslagene er det bedre om trådstarter beskriver behovet for knapp/bryter, så kan en lettere forstå hvorfor det er ønskelig med en annen lader enn den/de som fremstår som de klart beste på markedet pt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lars C. Krogenæs

#11
Eco-lite har fysisk nøkkel som gir tilgang til å vippe ned sikring. (Usikker på om man kan låse kabel fast når bil er koblet fra).

Ligger flere brukte på Finn:

https://www.finn.no/275969417

https://www.finn.no/266748388

https://www.finn.no/275753121

Og ny:

https://www.ladespesialisten.no/index.php/11-ladestasjoner/14-ecolite

En elektriker kan også enkelt koble til ekstern bryter for å starte/stoppe lading, eller velge maks ladehastighet. Ladespesialisten kan gi råd rundt dette.

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

geear

Har man et smarthussystem kan Ecolite også enkelt styre av/på med et relé via smarthusløsning/app. Også med en fjernkontroll om smarthussystemet tillater slikt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA