Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elendig ladehastighet

Startet av Torepoter, tirsdag 07. februar 2023, klokken 11:11

« forrige - neste »

Torepoter

Opplebver at det er elendig lasdehastighet på bilen. Maks opplevd hastighet er 80kW. I praksis ligger det på rundt 70kW.

På siste tur fra Trysil til Oslo satt jeg navigasjon til ladeplassen på Elverum. Skulle tro at man på 50 min. skulle få batteriet klart til å ta imot det det kunne, men neida. Samme greia denne gangen også.

Og dette gjelder selv om det er +10 eller -10 grader.

Hadde bilen inne hos Bertel og de meldte tilbake at de hadde testet på Circle K og at den da tok imot 100kW.
Hentet bilen og kjørte sporenstreks til Circle K. Makset ut på 70kW.

Er det flere som opplever dette her?

jevel

Ladehastighet avhenger av mye. Temperatur er en, men SOC (state of charge) er minst like viktig.

På lengre turer der jeg har latt bilen velge ladepunkter selv har jeg ofte fått > 100 kW på ladere med god kapasitet. Dog skjer dette hovedsakelig ved lav SOC og ved høye temperaturer. (> 15 grader utetemperatur)

Ved lavere temperaturer og høyere SOC (30+) høres det normalt ut med 70-80 kW.

boppus

Jeg har definitivt sett over 100 kW effekt. Når jeg en sjelden gang lader utenfor hjemmet/hytta er det som regel IONITY, uten at det skal bety noe.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA