Frykter det blir en liten stund til det kommer flere ladere i Finnmark, etter at Ishavsveien ble bygd ut. Dessverre feiget de ut og gikk for billigste løsning fremfor ladere som kan ta 2 samtidige ladesesjoner slik bl.a. Eviny bygger ut bl.a. de som kom i Nordland og nordre deler av Trøndelag ved tildelingen for Kystriksveien.
Man kunne altså for liten ekstrakostnad fått støtte for 4 ladende biler fremfor bare 2. Men tror dessverre det vil sitte langt inne å bytte disse ut allerede, og å få satt opp flere. Til det må nok salgstallene enda høyere opp, og elbilandelen skyte i været.
Nå er fokuset på kommuner uten hurtiglader-tilbud, der vel bl.a. områdene sør for Tromsø og Skibotn er svakt utbygget, og det først og fremst er trege 50 kW-ladere som finnes, og flere av de er nok hipp som happ om de fungerer.
Men surt å oppdage at laderne ikke fungerer, når det ikke er flust med alternativer. Og et stadig økende salg av elbiler burde jo friste private aktører til å bygge noen ladere.
De kommersielle aktørene har nok fremdeles hovedfokuset i den delen av landet som er Trøndelag og sørover. Riktignok har Ionity en ladestasjon planlagt nord for Trondheim, og etterhvert kanskje enda lengre nordover.
Men dessverre er ikke ladere i alle landsdeler nødvendig for å markere seg som landsdekkende. Og det vil nok ta tid før det kryper oppover med ladere fra de fleste selskapene.