Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kommer fysiske knapper tilbake?

Startet av elektro, mandag 24. oktober 2022, klokken 18:25

« forrige - neste »

HvemPrompa

#15
Sitat fra: daktari på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 18:04
Noen som tør hevde at knappebonanzaen i denne 10 år gamle bilen, bilde nr 15, er mer trafikksikkert enn ID.4?
https://www.finn.no/278465912

Vi lånte en Porche Macan en gang på en firmareise, der snakker vi knappebonanza  :police:
Og der må du i tillegg se ned hvis du ikke husker hvor alt fysisk ligger...pfff



På nyere Porche Macan, så er knappene blitt enda "bedre" med touch...må jo være helt håpløst.

elektro

#16
Tror jeg trenger litt tid på å venne meg til de haptiske knappene på rattet, og ville utvilsomt valgt de vekk om jeg kunne, men er litt fascinert av dem også. Savner forøvrig paddels bak rattet for å justere regen og en spak til adaptiv cruise, men det er vel summen av alt dette som gir den cleane, særegne looken. Og det fungerer overraskende greit fra første meter.

Det er litt irriterende at det ikke er lys på temperatur og volum justeringen under skjermen i ID.4. Vet dog ikke hvor stort problem det er i praksis.. Når jeg har prøvekjørt, har jeg bare brukt skjermen uansett. Her er det jo en klar fordel at skjermen sitter høyt, ref. bidet av Porsche Macan. Savnet av en rund volumknapp er også der, samtidig justerer jeg oftest volumet på rattet..

God stemmestyring i bil er viktig, men først og fremst for å navigere eller gjøre ting som man normalt bruker mobilen til. F.eks. kalkulatoren. Her misunner jeg de som har Google. Stille inn temperatur og volum er etter min mening enklere med knapper. Eller vha. store ikoner på en skjerm. Jeg ser i likhet med @daktari ikke helt problemet dette. Klimaanlegget i Audi e-tron quattro har en dedikert skjerm til klima, som fungerer helt utmerket. Den sitter kanskje litt lavt, men den er en drøm å betjene (helst uten haptisk feedback på).

Man kan "pinche" for å synce, dra fingeren opp og ned for å endre temperaturen raskt, eller bare trykke som om det var fysiske knapper. Min påstand er at man uansett må se hvor man setter fingeren på alt i midtkonsollen, unntatt volumknappen.

EDIT: I e-tron kan man jo også skru av hovedskjermen, samt HUD, f.eks. ved mørkekjøring, sånn at det ikke skal virke forstyrrende. Er skjermen veldig "in your face" i ID.4? Jeg regner ikke med at den kan skrus av, siden man er litt avhengig av den.. men både den og instrumentpanelet later til å ha bra sortnivå.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

I EQC kunne jeg lett justere temp i blinde. Likte også knappen for umiddelbar parkeringsvarmer.
Men synes det går greit å regulere temp i id4 også, og har jo egentlig ikke behov for det så ofte.
Dedikert knapp for varmetråder er gull på vinteren!
Touch på rattet synes jeg ikke er noe særlig, men det går greit. Hender det blir +10 istedenfor +1kmt, men ingen krise. Egentlig bare hastighetsjusteringen jeg ikke synes fungerer bra. Og det hender det blir miks av forsøk på hastighetsendring og endring av avstand til forankjørende. Volum styrer jeg alltid fra rattet uansett. Kun passasjerer som bruker volum under skjerm og de kan fint se på volumkontrollen ved behov.

Google stemmestyring får en vel ved å holde inne stemme-knappen et sekund. Samme som jeg hadde i EQC.
Hastighet i stor font bak rattet er forbilledlig bra. Nesten så jeg ikke savner HUD, men har bestilt en ny ID4 og den er med HUD da jeg synes det er genialt og fjerner det aller meste av skjermbruk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

BatteriOgFossil

#18
Sitat fra: daktari på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 18:04
Noen som tør hevde at knappebonanzaen i denne 10 år gamle bilen, bilde nr 15, er mer trafikksikkert enn ID.4?
https://www.finn.no/278465912

Ja jeg tør hevde at datidens knappe-bonanza var mer trafikksikkert, og det underbygges også av denne undersøkelsen: https://www.motor.no/bil/volvo-v70-knuser-biler-med-beroringsskjermer/228353

BatteriOgFossil

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 23:17
Touch på rattet synes jeg ikke er noe særlig, men det går greit. Hender det blir +10 istedenfor +1kmt, men ingen krise.

Jeg er en aktiv bruker av CC og synes bom-trykking som det du beskriver er irriterende i lengden. Det er stor forskjell i brukeropplevelse på å ha en betjening som fungerer som forventet 100% av tiden vs. noe som fungerer 80% av tiden. Så det at VW tar til fornuften og bringer tilbake den mest brukervennlige løsningen med fysiske knapper er en skikkelig god nyhet, og egentlig veldig tilbake til de tradisjonelle VW-verdiene. VW har jo opp gjennom årene vært veldig dyktige på å lage brukervennlige kjøremiljøer.

hakotorg

Har ingen problemer med touch-knappene. Min forrige bil var en Golf M7, og vil nok tro at jeg trykket feil like mange ganger der som med touch, det vil si veldig sjelden.
Jeg har ikke noe i mot fysiske knapper heller, men forstår bare ikke touchknapp-hysteriet.

Knappene uten lys derimot, de er vanskelige i mørket. Blir til at jeg bruker skjermen isteden.

Mortstokk

Mon tro om det vil bli muligheter for å bytte ratt når fysiske knapper kommer tilbake?
Får utlevert en Buzz om noen uker. Hadde gledelig brukt noen kroner på å bytte rattet/betjeningspanelene for å få fysiske knapper isteden for touch. Jeg klarer ikke å bli helt fortrolig med dagens løsning.

MinID

Kan jeg få lov å banne i kjerka? Takk :)

Har noen av dere 12 tommeltotter? Etter 1.5 år med disse fryktede touchknappene kan jeg ikke si at jeg kan huske noe problem med feiltrykking. Men enig med tidligere innlegg at belysning mangelen på noe av panelet er et større problem.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Paasan

Touchknappene er og blir det verste med id familien. Tar meg hele tiden i å kikke ned på rattet når jeg skal bruke knappene, på forrige bil kunne man kjenne etter hvor tommelen var på knappene før man trykket. Nå nytter ikke det, da du risikerer å trykke uten å mene det.. Qol forverring.

Olemann

Synd om de gode haptiske knappene på rattet blir borte.  Litt ekstra knapper under skjermen for styring av setevarme, klima etc ville vært fint, men rattet på ID4 er helt topp.  Tok 14 dager å venne seg til det for en fersk pensjonist som meg  :D

Har hatt både BMW i3 og Kia eNiro med fysiske knapper til ACC/cruise på rattet, begge måtte inn etter et par års tid for å bytte knappene som ble utslitt, ID4 sine er helt annerledes og holder nok betydelig bedre.  (Nei, jeg har ikke pølsefingre eller er voldsom av natur.)

ElAlf

Hatt min ID4 GTX en knapp måned nå, og jeg synes at VW har løst betjening av denne bilen, både skjerm og ratt, på en god måte. Men det krevde selvsagt tilvenning og avsetting av tid til å gå gjennom funksjoner og menyer slik at "det sitter". Opplever også de haptiske knappene som gode (men det tok tid å venne seg til dem), begynner å få taket på stemmestyringen også...

Kommer fra en Ioniq 5 som har flere knapper, men foretrekker faktisk løsningene i ID4 nå.
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

hELgenen

Sitat fra: ElAlf på søndag 30. oktober 2022, klokken 12:41
Hatt min ID4 GTX en knapp måned nå, og jeg synes at VW har løst betjening av denne bilen, både skjerm og ratt, på en god måte. Men det krevde selvsagt tilvenning og avsetting av tid til å gå gjennom funksjoner og menyer slik at "det sitter". Opplever også de haptiske knappene som gode (men det tok tid å venne seg til dem), begynner å få taket på stemmestyringen også...

Kommer fra en Ioniq 5 som har flere knapper, men foretrekker faktisk løsningene i ID4 nå.

Problemet er jo ikke å betjene knappene når man vil betjene knappene...problemet er når man IKKE vil betjene knappene men beveger fingre eller hånd slik at man betjener knappene.......

Kjell Salvigsen

Sitat fra: hELgenen på søndag 30. oktober 2022, klokken 14:45
Sitat fra: ElAlf på søndag 30. oktober 2022, klokken 12:41
Hatt min ID4 GTX en knapp måned nå, og jeg synes at VW har løst betjening av denne bilen, både skjerm og ratt, på en god måte. Men det krevde selvsagt tilvenning og avsetting av tid til å gå gjennom funksjoner og menyer slik at "det sitter". Opplever også de haptiske knappene som gode (men det tok tid å venne seg til dem), begynner å få taket på stemmestyringen også...

Kommer fra en Ioniq 5 som har flere knapper, men foretrekker faktisk løsningene i ID4 nå.

Problemet er jo ikke å betjene knappene når man vil betjene knappene...problemet er når man IKKE vil betjene knappene men beveger fingre eller hånd slik at man betjener knappene.......

Jeg ser at det er delte meninger her, men klarer ikke se at dette er et problem. Vi er 3 voksne som kjører bilen daglig og det er delte meninger internt i familien om enkelte ting med id4. Rattbetjening er ikke et tema i den sammenhengen. Jeg opplever ikke at vi skifter radiokanaler/sanger i utide, heller ikke volum eller annet betjenes når vi ikke vil det.

Vi var også 3 kamerater som var på en 500 mils roadtrip nedover Europa i sommer med id4, en eier Tesla og en eier Kia. Vi byttet på å kjøre og de fikk etter hvert meninger/erfaringer ang bilen. Heller ikke her var rattbetjeningen noe som scoret negativt. (her var det navigasjonsanlegget pålitelighet nedover i Alpene/Italia og dets betjening/søking/som skapte frustrasjon/misnøye, ellers var de godt fornøyde totalt sett)

Jeg trengte noe tilvenning i starten, noe jeg kan forstå at mange trenger. Men jeg tror de fleste fort blir vant til dette. (feks ACC hastighet : et kort, lett trykk = 1 km +/- ACC, 1 hardt/bestemt trykk = +/- 10 km/t osv)

Jeg synes dette oppleves som mer moderne og holdbart enn fysiske knapper, selv om jeg har vært godt fornøyd med ordinære knapper i tidligere biler.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

daktari

Sitat fra: hELgenen på søndag 30. oktober 2022, klokken 14:45
Sitat fra: ElAlf på søndag 30. oktober 2022, klokken 12:41
Hatt min ID4 GTX en knapp måned nå, og jeg synes at VW har løst betjening av denne bilen, både skjerm og ratt, på en god måte. Men det krevde selvsagt tilvenning og avsetting av tid til å gå gjennom funksjoner og menyer slik at "det sitter". Opplever også de haptiske knappene som gode (men det tok tid å venne seg til dem), begynner å få taket på stemmestyringen også...

Kommer fra en Ioniq 5 som har flere knapper, men foretrekker faktisk løsningene i ID4 nå.

Problemet er jo ikke å betjene knappene når man vil betjene knappene...problemet er når man IKKE vil betjene knappene men beveger fingre eller hånd slik at man betjener knappene.......
Og det må du bare venne deg av med. Knappene har en sveipefunksjon for fart og stasjonsbytte, og den funker stort sett meget bra.
Jeg liker de knappene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

BatteriOgFossil

For å trekke en sammenlikning til kjøkkenet, det finnes vel kanpt en koketopp idag å få kjøpt uten at man får det som fra et brukerståsted fremstår veldig likt som kapasitive knapper (om den underliggende teknologien er lik vet jeg ikke). Og det ser jo absolutt bra ut fra et design-perspektiv å skjule knappene som del av koketoppen. Men når man har sølt litt vann på området man skal trykke på, eller stekefett fra biffen man steker så er det ikke så veldig brukervennlig lenger, og jeg har flere ganger tatt meg selv i å tenke at betjeningen hadde blitt mer effektiv dersom  koketoppen hadde hatt fysiske knapper sånn det var "før i tiden".

En av forskjellene fra det å betjene en bil, er at når man står på kjøkkenet og lager mat, så er det stort sett det man holder på med, og det er helt akseptabelt at man til tider vier full oppmerksomhet mot å treffe riktige knapper eller at det blir noen bom-trykk p.g.a. fett og vann som ikke gjør at trykkingen blir registrert.

Ute i trafikken ratter man rundt på en 2 tonns potensiell drapsmaskin i 100 km/t, og da er det ikke akseptabelt at betjening av viktige funksjoner tar oppmerksomhet bort fra kjøringen når det allerede finnes kjente og kjære løsninger som fungerer bra.

Det å bruke kapasitive knapper til ratt-betjening hører hjemme på ideenes søplehaug, og det er bra at VW som tradisjonelt sett er veldig flinke på brukervennlige kjøremiljøer nå virker å i større grad leve opp til ryktet sitt. Også kan det jo hende at de vil kunne tilby begge løsninger, så de som ønsker et "kulere mer moderne" ratt med kapasitive knapper på bekostning av brukervennlighet, fortsatt kan velge dette.

Og avslutningsvis bare for å sette ting litt i perspektiv, disse knappene vi snakker om er i den store sammenheng en liten bagatell sammenliknet med enkelte av løsningene Tesla har valgt (eks. innstilling av vindusviskere på touch-skjermen, wtf!)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA