Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Auto justering av lys på skjermene.

Startet av Mrtiger, mandag 24. oktober 2022, klokken 09:47

« forrige - neste »

Mrtiger

En ting som er litt merkelig på bilen er at jeg ikke har et autovalg for lyssetting. Har bare manuelt og evt. sette tider der jeg vil at lyset skal være annerledes. Fryktelig irriterende at skjermene lyser like bra på kvelden som på dagen. Alle andre biler jeg har hatt har en auto justering for natt/dag.
Fant denne i online manualen, men slik ser det ikke ut i min bil.

http://webmanual.hyundai.com/STD_GEN5W/AVNT/KOR/English/010_Settings_screen2.html#d1e33399

Har en Norsk Premium RWD.
Noen andre som har det slik?
2013 Nissan Leaf, Acenta.

Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: Mrtiger på mandag 24. oktober 2022, klokken 09:47
En ting som er litt merkelig på bilen er at jeg ikke har et autovalg for lyssetting. Har bare manuelt og evt. sette tider der jeg vil at lyset skal være annerledes. Fryktelig irriterende at skjermene lyser like bra på kvelden som på dagen. Alle andre biler jeg har hatt har en auto justering for natt/dag.
Fant denne i online manualen, men slik ser det ikke ut i min bil.

http://webmanual.hyundai.com/STD_GEN5W/AVNT/KOR/English/010_Settings_screen2.html#d1e33399

Har en Norsk Premium RWD.
Noen andre som har det slik?

Njaaaaaah...... er ikke så helt sikker på at det er riktig at skjermbelysningen ikke har auto-dimming. Nå har ikke jeg brukt min i5 siden tidlig september så jeg skal ikke uttale meg skråsikkert, men er rimelig sikker på at inn- og ut av tunell har dimmet skjermen automatisk. Har samme automoelbil som deg.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

o.b.lix

Jeg fikk autojustering av lysstyrke / dimming på skjermen etter siste OTA-oppdatering i sommer. Før det hadde jeg kun dag/nattmodus.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Mrtiger

Men, den skifter ikke fra hvit skjerm til sort på kvelden(dag/natt) automatisk. Har bare et manuelt valg på dette og det er å sette et klokkeslett.
Har bare muligheten til å redusere lysstyrken litt:(
Er det noen som har denne automatiske lys/sort valget?
2013 Nissan Leaf, Acenta.

Elbil er bedre enn sex

Autodimming av hvitt lys ut fra lysforhold ute ved hvit skjerm kan du ha hele døgnet året rundt, og tidspunkt for av/på for sort skjerm kan du definere selv. Hva er egentlig problemet? At den ikke autodimmer fra hvit skjerm og over til svart skjerm ut fra lysforhold ute?
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

Mrtiger

Sitat fra: Dieselelbil på mandag 24. oktober 2022, klokken 19:01
Autodimming av hvitt lys ut fra lysforhold ute ved hvit skjerm kan du ha hele døgnet året rundt, og tidspunkt for av/på for sort skjerm kan du definere selv. Hva er egentlig problemet? At den ikke autodimmer fra hvit skjerm og over til svart skjerm ut fra lysforhold ute?
Ja, at den ikke dimmer/bytter fra hvit skjerm til sort når det blir mørkt ute.
2013 Nissan Leaf, Acenta.

RJK

Sitat fra: Mrtiger på mandag 24. oktober 2022, klokken 20:39
Sitat fra: Dieselelbil på mandag 24. oktober 2022, klokken 19:01
Autodimming av hvitt lys ut fra lysforhold ute ved hvit skjerm kan du ha hele døgnet året rundt, og tidspunkt for av/på for sort skjerm kan du definere selv. Hva er egentlig problemet? At den ikke autodimmer fra hvit skjerm og over til svart skjerm ut fra lysforhold ute?
Ja, at den ikke dimmer/bytter fra hvit skjerm til sort når det blir mørkt ute.
I manualen står det "if equipped" på valgene. Kan det være at du har kjøpt bil uten teknikkpakke, eventuelt er lurt på en importbil uten dette, og at det er grunnen til manglende alternativ for auto brightness?

Jeg ville vurdert å sjekke registreringsnummeret ditt mot Biltilsynet, og så tatt en tur til et annet Hyundai servicesenter eller utsalgssted, og fått de til å sjekke opp din bil mot sentralt register, for å se om du skal ha valget, og om de må oppdatere programvaren din.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mrtiger

Jeg har auto brightnes, men ikke muligheten til å sette en auto funksjon mellom lys og sort skjerm. Kan bare sette et klokkeslett når jeg vil ha sort skjerm, det er for dårlig...Ser ut som ingen andre har det heller?

Den auto brightnes er også veldig irriterende hvis du stiller den litt høyt. Når du kjører under gatelys blir skjermen lysere og nå du kjører litt vekk fra gatelyset blir skjermen mørkere, bør jo være en delay her:)
2013 Nissan Leaf, Acenta.

o.b.lix

Det er to ulike menyvalg for dimming og for svart/hvitt (=tema)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Mrtiger

Ser der ja.
Jeg får ikke tatt ota enda, trur det er for gammel software. Mener jeg har lest at man må ha en software etter en bestemt dato for at ota skal fungere.
Holder på og laster ned den siste fra https://update.hyundai.com/EU/E1/navigationUpdate
Skal installere denne i kveld, håper det kommer opp litt flere valg da;)

2013 Nissan Leaf, Acenta.

kjellrt

Det fungerer sannsynligvis etter oppdatering.
Jeg har satt min til å bytte mellom hvit og sort skjerm ved solnedgang og tilbake ved soloppgang. I tuneller, når det mørkner og når det nærmer seg tidspunktet for solnedgang blir den hvite skjermen gradvis mørkere.

Mrtiger

Tok et oppdatering nå og da fikk jeg opp auto mellom lys og mørk skjerm;)
2013 Nissan Leaf, Acenta.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA