Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøretrinnvalg D/B?

Startet av El-inor, lørdag 22. oktober 2022, klokken 11:47

« forrige - neste »

El-inor

Jeg kjører alltid i posisjon B (sterk regenerering) og bremser kraftig opp en gang i blant for å forhindre rust på skivene.

Finnes det (gode) grunner for å velge å kjøre i D?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Topsy

Så vidt neg bekjent er det kun smak og behag. Om du er i D og bremser vil du utnytte samme regen som den du opplever i B. Må bare flytte foten først

El-inor

Sitat fra: Topsy på lørdag 22. oktober 2022, klokken 14:33
Så vidt neg bekjent er det kun smak og behag. Om du er i D og bremser vil du utnytte samme regen som den du opplever i B. Må bare flytte foten først

Da må det jo være klart mer økonomisk å kjøre i B da nær sagt all slitasje på bremsene blir eliminert. Eneste ulempe jeg kan se er at bakenforkjørende biler ikke varsles om at du bremser via bremselysene.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

ENTO

Sitat fra: El-inor på lørdag 22. oktober 2022, klokken 18:15
Sitat fra: Topsy på lørdag 22. oktober 2022, klokken 14:33
Så vidt neg bekjent er det kun smak og behag. Om du er i D og bremser vil du utnytte samme regen som den du opplever i B. Må bare flytte foten først

Da må det jo være klart mer økonomisk å kjøre i B da nær sagt all slitasje på bremsene blir eliminert. Eneste ulempe jeg kan se er at bakenforkjørende biler ikke varsles om at du bremser via bremselysene.
Joda, bremselysene tennes også ved regen i B og kanskje i D også !

Kjell Salvigsen

Tror det er lite forskjell på forbruket mellom D og B. Vi var en gang flere id4 biler sammen på langtur og en kjørte en lengre strekning med B mens vi andre kjørte med D samt mye Acc. Det var lite forskjell å se. Det som jeg ser skiller seg ut forbuksmessig, er de som er gode til å Coaste. Jeg har kjørt sammen med en meget erfaren Coaster og han fikk betydelig mindre forbruk enn oss andre med samme biler på en langtur vi hadde. Jeg tror og opplever acc på id4 som meget god på regenerering. Det er mest smak og behag her, som også andre skriver her.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

hakotorg

Nå bremser jo bilen med regen. På D også, så tror ikke det er stor/noe forskjell på slitasjen på bremser mellom de to. 

daktari

#6
Enig, bremsepedalen gir regen.
Regen gir tap pp ca 30% av kinetisk energi i varmetap.

D gir behov for å styre lett regen med bremsepedale. B gjør det samme, men man styrer mengde regen med gasspedalen. Det går altså ut på det samme.

De som virkelig sparekjører ruller heller enn å holde farten jevn. For at de skal få til et positivt regnskap må de rulle godt over fartsgrensa nedover og ta med den farten bort og opp. Det funker kun i D.

Så da blir det et spørsmål om hvor mye man tør bryte fartsgrensa nedover for å få en positiv effekt av D-modus.

Det er også et spørsmål om komfort her, personlig liker jeg å styre bilen med én pedal og opplever B som ganske balansert og kontrollerbart for en rolig kjørestil i byen.

PS jeg bruker nesten alltid ACC fordi jeg liker jevn fart.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Selle

Sitat fra: daktari på lørdag 22. oktober 2022, klokken 19:55

De som virkelig sparekjører ruller heller enn å holde farten jevn. For at de skal få til et positivt regnskap må de rulle godt over fartsgrensa nedover og ta med den farten bort og opp. Det funker kun i D.


Det går fint i B også, må bare holde foten akkurat på nullpunktet


Bruker omtrent bare B (og ACC), eneste gangene jeg kan finne på å bruke D er på flerfeltsvei hvis jeg ikke har på ACC, er greit å kunne slappe av i foten av og til
2022 Cupra Born
2022 ID.4

Øyvind.h

Bruker for det meste B, men på langtur med moderat trafikk bytter jeg i blant til D for at bilen skal rulle fritt.
Eneste gang friksjonsbrems slår inn er lite før bilen stopper. Da kan en se at regen går i 0 og det er bremsen som gjør jobben for å stoppe helt.
Når det er sagt - på langtur går det mye i travel assist, så da er det vel verken B eller D?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

gte-bjørn

Jeg bruker alltid D på min ID.3, plager meg overhodet ikke å måtte bytte pedal innimellom. Og da er også foten gjerne allerede på bremsepedalen i mange situasjoner hvor jeg kanskje plutselig må bremse hardere. Men på lengre turer bruker jeg også Hastighetsbegrensning (ikke ACC) som gjør at det ved behov bremser automatisk i nedoverbakker for å holde farten. Hvis det da ikke er for bratt.

På årets bilferie opplevde jeg forøvrig ganske ofte at når jeg etter en lang nedkjøring måtte bremse litt mer, f.eks. fordi fartsgrensen gikk ned til 60 eller det kom et kryss, så fikk jeg *mindre* regen, noen ganger gikk den helt i null. Men ikke alltid, noen ganger gikk den til maks. Virket som det særlig skjedde etter veldig lang sammenhengende nedoverbakke.  Den grønne søylen for regen krympet gjerne med en gang jeg tråkket inn bremsen. Hva skyldes dette?  ???

automat

Sitat fra: daktari på lørdag 22. oktober 2022, klokken 19:55

De som virkelig sparekjører ruller heller enn å holde farten jevn. For at de skal få til et positivt regnskap må de rulle godt over fartsgrensa nedover og ta med den farten bort og opp. Det funker kun i D.


Fin strategi for fossilbiler, men ikke nødvendigvis for elbiler.

Siden luftmostand øker med kvadratet av hastigheten kan tapet ved høyere hastighet i nedoverbakker bli høyere enn regenereringstapet. Forutsatt samme snitthastighet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektro

#11
Sitat fra: El-inor på lørdag 22. oktober 2022, klokken 18:15
Sitat fra: Topsy på lørdag 22. oktober 2022, klokken 14:33
Så vidt neg bekjent er det kun smak og behag. Om du er i D og bremser vil du utnytte samme regen som den du opplever i B. Må bare flytte foten først

Da må det jo være klart mer økonomisk å kjøre i B da nær sagt all slitasje på bremsene blir eliminert. Eneste ulempe jeg kan se er at bakenforkjørende biler ikke varsles om at du bremser via bremselysene.

ADVARSEL: Følgende påstander kan føre til økt blodtrykk hos enkelte i dette forumet:

De fleste veldesignede elbiler regenererer akkurat like mye med bremsepedalen som i B eller tilsvarende modus - og bremselysene aktiveres uansett ved vesentlig grad av regenerering. Så her er det ingen forskjell på D/B. Annet enn selve kjøreopplevelsen som blir mer radiobilaktig i B. Som for så vidt kan være artig innimellom. Ikke alltid..

En ulempe med bruke B er at man risikerer å bremse mer enn nødvendig, sånn at man må bruke wattpedalen mer enn om man hadde rullet fritt. Da har man tapt energi, fordi hverken regenerering eller aksellerasjon er helt uten tap.

Jada, forskjellen i forbruk er nok minimal. Andre ulemper er imidlertid at sterk, tvungen regen kan oppleves ubehagelig for passasjerene og kan føre til overraskende oppbremsinger for bilen(e) bak. Man får heller aldri hvilt/beveget foten, samt at det kan være vanskeligere å kontrollere bilen på glatt føre.

Her vil erfaringsmessig en ikke ubetydelig andel av forumets lesere forlengst ha kokt over, og påstå at ikke noe av dette gjelder dem, fordi de kjører bedre enn Petter Solberg og Kongens privatsjåfør til sammen. I tillegg er dette med å rulle fritt gammeldags, og ingenting var som kjent bra før. Fysikken var også annerledes.

D med prediktiv regen (Eco Assistance) aktivert, er etter min mening en gylden middelvei, der bilen aktiverer regen mykt i situasjoner der du uansett måtte ha bremset. Som når du tar igjen en bil, nærmer deg rundkjøring/kryss, kjører bratt nedover, kommer inn i en lavere fartsgrense ol.

EDIT: Hendler eller «paddels» på rattet kan også være bra, når man ikke ønsker å flytte bena på pedalene - men samtidig vil aktivere mer regeneren. Dette har vel dessverre ingen ID.4 eller MEB bil pt?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

El-inor

Sitat fra: elektro på mandag 24. oktober 2022, klokken 08:13
Sitat fra: El-inor på lørdag 22. oktober 2022, klokken 18:15
Sitat fra: Topsy på lørdag 22. oktober 2022, klokken 14:33
Så vidt neg bekjent er det kun smak og behag. Om du er i D og bremser vil du utnytte samme regen som den du opplever i B. Må bare flytte foten først

Da må det jo være klart mer økonomisk å kjøre i B da nær sagt all slitasje på bremsene blir eliminert. Eneste ulempe jeg kan se er at bakenforkjørende biler ikke varsles om at du bremser via bremselysene.

ADVARSEL: Følgende påstander kan føre til økt blodtrykk hos enkelte i dette forumet:

De fleste veldesignede elbiler regenererer akkurat like mye med bremsepedalen - og bremselysene aktiveres uansett ved vesentlig grad av regenerering. Så her er det ingen forskjell på D/B. Annet enn selve kjøreopplevelsen som blir mer radiobilaktig i B. Som for så vidt kan være artig innimellom. Ikke alltid.

En ulempe med bruke B er at man risikerer å bremse mer enn nødvendig, sånn at man må bruke wattpedalen mer enn om man hadde rullet fritt. Da har man tapt energi, fordi hverken regenerering eller aksellerasjon er helt uten tap.

Jada, forskjellen i forbruk er nok minimal. Andre ulemper er imidlertid at sterk, tvungen regen kan oppleves ubehagelig for passasjerene og kan føre til overraskende oppbremsinger for bilen(e) bak. Man får heller aldri hvilt/beveget foten, samt at det kan være vanskeligere å kontrollere bilen på glatt føre.

Her vil erfaringsmessig en andel av forumets lesere påstå at ikke noe av dette gjelder dem, fordi de kjører bedre enn Petter Solberg og Kongens privatsjåfør til sammen.

D med prediktiv regen (Eco Assistance) aktivert, er etter min mening en gylden middelvei, der bilen akriverer regen mykt i situasjoner der du uansett måtte ha bremset. Som når du tar igjen en bil, nærmer deg rundkjøring/kryss, kjører bratt nedover, kommer inn i en lavere fartsgrense ol.

God og blodtrykksenkende informasjon det der, elektro! I den lyse årstiden vi har bak oss har jeg ikke oppdaget at bremselysene aktiveres ved regen - konstaterte det ved selvsyn i går kveld.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

daktari

Enyaq har hendler bak rattet. Men den har B-modus også.

Siden grad av regen styres med gasspedalen i B, vil den som kan gadse jevnt og behagelig også klare jevn og behagelig regen - det er bare å slippe foten kontrollert motsatt vei.

Jeg liker ikke den prediktive regen i D fordi presisjonen er for dårlig til bykjøring. Den bremser for tidlig, den bremser ikke når det er vikeplikt fra høyre, den triller lett over 40 km/t, den bremser ikke for fotgjengere. Uforutsigbar teknikk, og da oppleves bilen også uforutsigbar og kjøringen masete. Med B blir alt mykt og konsekvent.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Gnilre

Her diskuteres kjøring i D og B. Coasting kan gjøres i N. Det er kanskje ikke anbefalt, men det er vel kun i N bilen ruller fritt.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA