Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny EQB eier - og Zaptec Go

Startet av Han Jøran, torsdag 20. oktober 2022, klokken 08:47

« forrige - neste »

Han Jøran

Heisann!

Jeg fikk min EQB 300 i går -  og er sålangt veldig fornøyd. En drøm å kjøre. Har en B200 (som skal selges) så det var ikke så vanskelig å finne seg til rette.

Jeg har, som sikkert flere av dere har, montert hjemmelader. En Zaptec Go. Jeg må innrømme at jeg hadde litt plunder der i går. Fikk ikke kontakt og mye styr før jeg ENDELIG klarte sette bilen på lading. Men, det jeg lurer på: kan man pare Zaptec Go (boks eller app) til Mercedes Me appen?

Jeg merket også i går kveld at Mercedes Me app og bilen ikke kommuniserer så ofte. Jeg fikk ikke sett batterinivå i MeMe-appen før i dag tidlig etter at jeg hadde satt meg inn i bilen og startet opp. Skal man ikke kunne f.eks. defroste eller varme opp bilen via appen?

Jeg skal kjører fra vestlandet til østlandet i morgen, så vil gjerne ha kontroll på iallefall lading :D

Så, for de som er i tenkeboksen på å handle EQB: bilen er en drøm, på alle måter (så langt). Jeg lånte ganske mange elbiler før jeg bestemte meg for EQB. Den eneste jeg følte var i samme klasse, var en Lexus RX (hybrid) - som kostet betydelig mer. Valget var enkelt! Jeg er en ganske stor fyr, både i høyde og bredde, men sitter som en konge! Behagelige seter, oversiktlig, og lett å finne frem. Oppgraderte bilen litt, uten å gå bananas. Endte på 562k, som er god pris for en såpass fin bil. Mye for pengene!

Et skår i gleden var at QC hos Mercedes - og klargjører lokalt her - IKKE har sjekka bakerste seterad. Der var det noen stygge, svarte prikker på begge setene. Gikk ikke å vaske bare med vann. Ellers - all good! Skal kjøre den gjennom vinteren før jeg tør bastant anbefale eller ikke - men så langt, stor tommel opp!

Toalmar

Sitat fra: Han Jøran på torsdag 20. oktober 2022, klokken 08:47
Heisann!

Jeg fikk min EQB 300 i går -  og er sålangt veldig fornøyd. En drøm å kjøre. Har en B200 (som skal selges) så det var ikke så vanskelig å finne seg til rette.

Jeg har, som sikkert flere av dere har, montert hjemmelader. En Zaptec Go. Jeg må innrømme at jeg hadde litt plunder der i går. Fikk ikke kontakt og mye styr før jeg ENDELIG klarte sette bilen på lading. Men, det jeg lurer på: kan man pare Zaptec Go (boks eller app) til Mercedes Me appen?

Jeg merket også i går kveld at Mercedes Me app og bilen ikke kommuniserer så ofte. Jeg fikk ikke sett batterinivå i MeMe-appen før i dag tidlig etter at jeg hadde satt meg inn i bilen og startet opp. Skal man ikke kunne f.eks. defroste eller varme opp bilen via appen?

Jeg skal kjører fra vestlandet til østlandet i morgen, så vil gjerne ha kontroll på iallefall lading :D

Så, for de som er i tenkeboksen på å handle EQB: bilen er en drøm, på alle måter (så langt). Jeg lånte ganske mange elbiler før jeg bestemte meg for EQB. Den eneste jeg følte var i samme klasse, var en Lexus RX (hybrid) - som kostet betydelig mer. Valget var enkelt! Jeg er en ganske stor fyr, både i høyde og bredde, men sitter som en konge! Behagelige seter, oversiktlig, og lett å finne frem. Oppgraderte bilen litt, uten å gå bananas. Endte på 562k, som er god pris for en såpass fin bil. Mye for pengene!

Et skår i gleden var at QC hos Mercedes - og klargjører lokalt her - IKKE har sjekka bakerste seterad. Der var det noen stygge, svarte prikker på begge setene. Gikk ikke å vaske bare med vann. Ellers - all good! Skal kjøre den gjennom vinteren før jeg tør bastant anbefale eller ikke - men så langt, stor tommel opp!
Hei og gratulerer me fin ny bil  :)
Jeg kjenner ikke EQB, men har selv en EQC og jeg kan i hvert fall ikke linken min lader til den. Nå har jeg ikke Zaptec Go, men det spiller nok ingen rolle. Dit du mest sannsynlig kan gjøre er å linke laderen til din strømleverandør sin app og kanskje bilen også. Uansett så skal laderens app registrere at du kobler en bil til for lading. I min Mercedes Me app stiller jeg ladenivå for bilen.
Der kan jeg også starte klimareguleringen. Jeg har også litt problem og få kontakt med bilen fra app noen ganger, det hjelper som regel og prøve ett par ganger.

Uansett lykke til med nybilen  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Han Jøran

Takker for svar! Jeg fant ut av det - til slutt! Jeg restartet rett og slett laderen og gikk ut og viftet med brikken som fulgte med. Tror ikke brikken hadde noe å si, da jeg hadde klart lade én gang tidligere, så var vel restarten.

Så lang ser det ut som om Zaptec Go app og Mercedes Me appen jobber greit sammen, men må bruke de begge individuelt. Jeg har i Mercedes Me appen lagt inn hvor mye som skal lades og evt. når bilen skal være kjøreklar (80% batteri & oppvarmet). I Zaptec Go appen har jeg valgt Eco-mode og da lader den når det er billigst. Ser ut til å fungere helt som det skal!

Når det gjelder kjøreturen min fra vest til øst og hjem, så var det litt surrete, iallefall på hjemvei. Jeg har fått med ett års god avtale på Ionity og ville bruke bare de. De klarte jeg ikke - men dropplada litt innimellom for å nå frem til neste Ionity. Det ble fire ladestopp på returen... minst ett for mange. Skal sies at jeg ladet bare til 80%. Det kommer jeg neppe til å fortsette med når jeg skal kjøre langtur - med mindre jeg har god tid.

For de som vurderer EQB: fantastisk god bil å kjøre! Jeg satt godt, god oversikt, ikke noe stress i det hele tatt (unntatt ladingen). Sikkerhetssystemene var litt "nervøse", så jeg justerte de litt ned. Jeg klarer godt sjøl å vurdere hvor langt ut i veibanen jeg kan kjøre og trenger ikke at bilen bremser og "hiver" meg inn på veien. Skjedde et par ganger. Ellers bare fryd og gammen og passasjerene hadde det også bra! Hørte ingen klaging :)

Toalmar

Så bra det løste seg for deg.

Når det gjelder hurtiglading og SoC så er det "normalt" og "kun" lade til 80% SoC. Du kan selvsagt bestemme dette selv, men hvis det er ladekø der du lader så vil jeg tro noen kanskje vil si i fra om det. På noen ladere tror jeg du også må betale ekstra for å lade til høyere Som en 80% i tillegg lader også bilen saktere når du kommer opp på det nivået. Skjønner du vil bruke Ionity når du har avtale da denne er svært billig første året, men tid er også penger så det kan hende du har igjen for å betale "normal" pris og komme deg fortere frem dit du skal. Problemet med Ionity er at de ikke har spesielt god dekning. Om du ikke allerede har lastet ned appen til Tesla, så vil jeg anbefale deg og gjøre det da de har åpnet alle eller nesten alle sine ladere for andre merker enn Tesla. De har veldig god dekning over mesteparten av Sør-Norge i hvert fall.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Han Jøran

Takk for tips om Tesla app, Toalmar! Jeg skal laste den ned til neste langtur.

Ellers så smiler jeg fortsatt fra øre til øre. Jeg er 100% trygg på at jeg valgte rett bil. Selv etter å ha sett lansering av Volvo EX90 :D EX90, flott bil, men tror den blir vel kostbar - for meg iallefall.

Svk

Er du mulig å bruke ecomode og selvvalgt ladestyrke?
Satt 20A som std før jul en gang. Endret til eco å testet laderen for 1 gang på tir/onsdag.10-11kW strømtrekk er litt mye på 50A sikring..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA