Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvem lager batteriene i Enyaq?

Startet av SolEL, torsdag 20. oktober 2022, klokken 20:26

« forrige - neste »

SolEL

Hva vet vi om batteriene, bortsett fra størrelsen? Koreanske eller kinesiske? Hva slags selskap lager dem? osv. Har selv 80x som vi fikk tidlig på sommeren 2022. krysser fingrene for at det ikke er LG chem. Ifølge the eletrick viking på YouTube så er 90% av alle batterier som det er problemer med nettopp LG chem. Ser at det er problemer med batterier på ID4 og Volkswagen er kunder der.

daktari

Sitat fra: SolEL på torsdag 20. oktober 2022, klokken 20:26
Hva vet vi om batteriene, bortsett fra størrelsen? Koreanske eller kinesiske? Hva slags selskap lager dem? osv. Har selv 80x som vi fikk tidlig på sommeren 2022. krysser fingrene for at det ikke er LG chem. Ifølge the eletrick viking på YouTube så er 90% av alle batterier som det er problemer med nettopp LG chem. Ser at det er problemer med batterier på ID4 og Volkswagen er kunder der.
Electric Viking er vel en TSLA-promotør?
Ville ikke lagt noe vekt på det som kommer derfra.

VAG har solgt masser i Norge av MEB ifølge elbilstatistikk.no, ca 48.000. I tillegg en drøss Taycan, etron egolf og up

VAG har også solgt 207.000 elbiler så langt i år, så hvis dette var et utbredt problem så ville nok hørt om det ganske ofte.
https://electrek.co/2022/10/14/volkswagen-ev-deliveries-rise-25-through-september-led-by-id-4/

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rusalka

Sitat: Et litt interessant moment er også at modellene med firehjulstrekk, altså RS og IV 80X, har et batteri fra en annen produsent enn de øvrige. Kapasiteten er like stor, men de har litt ulik kapasitet for lading. RS og iV 80X har litt raskere effekt i starten, og skal kunne lade nok til å kjøre 100 kilometer på seks minutter, ifølge Skoda, mens iV 80 bruker syv minutter på det samme.
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/MLkggr/baade-pen-og-praktisk-vi-kjoerte-skoda-enyaq-coupe

02jan

Ifølge info jeg har søkt opp på nettet , tolker jeg at Enyaq 80X har batteri fra CATL.

https://www.enyaq-forum.de/forum/thread/2303-lg-chem-vs-catl/
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

SolEL

Se ID4 på forumet Der er det en tråd om batteriproblemer. Så lettet over at min bil da har kinesiske batterier. Finners det flere modeller blant trillingene som har CATL batterier eller er det bare 80X? Antageligvis er dette løsningen på mysteriet på hvorfor 80X hadde lengere rekkevidde på vinter testen til NAF enn 80 og de andre av trillingene. Eller hva?

igniztion

Så vidt jeg har forstått, har alle AWD variantene samme batteri (80X, GTX og Q4 quattro).

Har ikke prøvd å finne ut hvem som er produsent, men vet LG Chem har vært nevnt i forbindelse med MEB-biler ja. Litt fornøyelig er det jo at AWD-bilene får mye høyere peak (170kW vs 135kW), mens ladekurven er mye flatere på RWD slik at de lader en god del raskere opp til 80% etter 3.0/3.1 oppdatering. (36min for AWD, vs 29min for RWD)
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Vurderer en elbil

Enyaq har tre fabrikanter på batteriene sine: SKI, LG og CATL.
Fossilbil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA