Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lite valgmuligheter igjen i konfigurator

Startet av Bigdrago, lørdag 15. oktober 2022, klokken 19:59

« forrige - neste »

Bigdrago

Ser at man kun kan bestillte det største batteriet nå. Og det er ikke lenger noe som heter familirpakke pluss osv. Synd for de som ikke bestilte i starten.
Og for en pris det har blitt. Pluss på moms og veltavgift og du passerer 700 med vinterhjul. Mama mia
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

OlaM

Skål og grattis til de som har fått bil med god bruktverdi. :D All den ventetiden var sikkert verdt det.
'21 3LR

Egil S

Det ble endringer fra 2023 modellene, nå er det vel bare Max og Ultra pakkemessig.
Den lille batteripakken er også borte ja, sikkert pga lavt salg.

Ja, 700.000kr for en Skoda, trodde aldri jeg skulle si det :)
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Bigdrago

Tipper ting som komfortpakke kommer tilbake når verden blir mer stabil igjen.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

OlaM

Sitat fra: Bigdrago på søndag 16. oktober 2022, klokken 07:10
Tipper ting som komfortpakke kommer tilbake når verden blir mer stabil igjen.

Alle greiene er vel fortsatt tilgjengelig, bare at de er satt sammen annerledes.
'21 3LR

Bigdrago

Jeg finner ikke innholdet som var i familiepakke pluss verken i prisliste eller konfig.

Man kan heller ikke bestille opplegg til hengerfeste, man må bestille alt.

Vinterhjul er fjernet så dette må man ta direkte med forhandler. Gammeldags...
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

VoltWay

Sitat fra: Bigdrago på søndag 16. oktober 2022, klokken 12:53
Jeg finner ikke innholdet som var i familiepakke pluss verken i prisliste eller konfig.

Man kan heller ikke bestille opplegg til hengerfeste, man må bestille alt.

Vinterhjul er fjernet så dette må man ta direkte med forhandler. Gammeldags...
SitatFamiliepakke pluss
- Mekaniske solgardiner bak, 230V uttak (50Hz, 150watt), 2 USB-C i baksete, oppbevaringsboks for baksetene, foldebord på forseteryggene og hodestøtte i baksetet med sidestøttefunksjon og pledd
Mekaniske solgardiner bak: Standardutstyr på 2023-modell.
230V-uttak: Standardutstyr på 2023-modell.
2 USB-C i baksetet: Standard på 2023-modell.
Oppbevaringsboks for baksetene: Standard på 2023-modell.

Folderbord på forseteryggene og hodestøtte i baksetet med sidestøttefunksjon finner jeg ikke lengre.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Egil S på lørdag 15. oktober 2022, klokken 23:45
Det ble endringer fra 2023 modellene, nå er det vel bare Max og Ultra pakkemessig.
Den lille batteripakken er også borte ja, sikkert pga lavt salg.

Ja, 700.000kr for en Skoda, trodde aldri jeg skulle si det :)
Heller 700 for en Skoda enn et Kina merke som kansje kommer en gang som ingen har hørt om.

Skoda er kvalitet og de har et godt nettverk i Norge.

Egil S

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 16. oktober 2022, klokken 17:19
Sitat fra: Egil S på lørdag 15. oktober 2022, klokken 23:45
Det ble endringer fra 2023 modellene, nå er det vel bare Max og Ultra pakkemessig.
Den lille batteripakken er også borte ja, sikkert pga lavt salg.

Ja, 700.000kr for en Skoda, trodde aldri jeg skulle si det :)
Heller 700 for en Skoda enn et Kina merke som kansje kommer en gang som ingen har hørt om.

Skoda er kvalitet og de har et godt nettverk i Norge.

Joda, men jeg har kjørt BMW i 20 år, jeg husker Skoda for 20-25 år siden, ikke mye å skryte av den gangen, men har blitt noe helt annet de senere årene. Poenget mitt var vel at Skoda er for mange ennå et "rimelig" merke og man forventer gjerne at de prismessig ikke strekker seg så lang over 500.000kr.
700.000+kr er for mange BMW, Audi, Mercedes territorium.
Så selv om Skoda prismessig nærmer seg premium merkene, så har de ennå et stykke å gå på kvalitetsfølelse og slikt.
Kina bil, det kjøper jeg aldri, jeg var mye i Kina fra 2007 til 2015, ca 1,5 år totalt så jeg har sett hvordan ting er der borte.
Om noen hadde sakt til meg for 5 år siden at jeg skulle bruke nesten 700.000kr på en Skoda så hadde jeg ledd rått av dem og sakt det det var mange 2-4 år gamle biler jeg hadde kjøpt lenge før jeg brukte så mye på en Skoda, men her sitter jeg da, å venter på at RSen skal komme.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Vurderer en elbil

Sitat fra: Egil S på søndag 16. oktober 2022, klokken 18:30
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 16. oktober 2022, klokken 17:19
Sitat fra: Egil S på lørdag 15. oktober 2022, klokken 23:45
Det ble endringer fra 2023 modellene, nå er det vel bare Max og Ultra pakkemessig.
Den lille batteripakken er også borte ja, sikkert pga lavt salg.

Ja, 700.000kr for en Skoda, trodde aldri jeg skulle si det :)
Heller 700 for en Skoda enn et Kina merke som kansje kommer en gang som ingen har hørt om.

Skoda er kvalitet og de har et godt nettverk i Norge.

Joda, men jeg har kjørt BMW i 20 år, jeg husker Skoda for 20-25 år siden, ikke mye å skryte av den gangen, men har blitt noe helt annet de senere årene. Poenget mitt var vel at Skoda er for mange ennå et "rimelig" merke og man forventer gjerne at de prismessig ikke strekker seg så lang over 500.000kr.
700.000+kr er for mange BMW, Audi, Mercedes territorium.
Så selv om Skoda prismessig nærmer seg premium merkene, så har de ennå et stykke å gå på kvalitetsfølelse og slikt.
Kina bil, det kjøper jeg aldri, jeg var mye i Kina fra 2007 til 2015, ca 1,5 år totalt så jeg har sett hvordan ting er der borte.
Om noen hadde sakt til meg for 5 år siden at jeg skulle bruke nesten 700.000kr på en Skoda så hadde jeg ledd rått av dem og sakt det det var mange 2-4 år gamle biler jeg hadde kjøpt lenge før jeg brukte så mye på en Skoda, men her sitter jeg da, å venter på at RSen skal komme.

Gode poenger, selvsagt.

Men 700.000,- er ikke lenger BMV, Audi og Mercedes domene. Alle biler blir nå dyrere. De ligger og vaker rundt millionen etter avgiftene.
Fossilbil

Bilskallen

#10
Skoda økte kvaliteten betraktelig da VW gikk all in på starten av 2000-tallet. Skoda fikk nok tydelig beskjed om at VW-gruppen IKKE var interessert i en ny SEAT-smell. For å møte dette var det slutt på å plukke deler fra hyllene til Volkswagen og Audi, og mye penger ble investert i egen ny annen generasjons Octavia. Da denne kom hadde den sågår bedre kvalitet enn både Volkswagen og Toyota. Og motorene Skoda har utviklet har vunnet flere priser, bl.a. Engine of the year.

Men nok historie. Jeg er ikke særlig bekymret for kvaliteten på en Skoda i dag. Men jeg ER bekymret for kvaliteten på Volkswagengruppens apper. Der har det vært mye grums. Håper Enyaqen min motbeviser mine bekymringer på det feltet, for jeg er ikke særlig bekymret for generell byggekvalitet og drivverk.

*edit: men en trend jeg ser mer og mer er at bilene som produseres blir likere utstyrsmessig med unntak av farger, og at valgbart utstyr heller aktiveres dersom du velger å benytte deg av det. Jeg tror at vi i nær fremtid får produsert "samme bilen" og i etterkant velger både motoreffekt, antall aktive høyttalere, sete/rattvarme, hovedlys, hjuldrift osv digitalt og betaler pr engangsbruk, eller abonnerer på det. For å nevne et nylig eksempel: rattvarme på BMW:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/oWXQ50/bmw-gjoer-varme-i-setene-til-abonnementstjeneste

VoltWay

Ikke glem inflasjon.

500.000,- i 2010 er verdt ca. 660.000,- i dag.

Og for 700k så får du en topputstyrt Skoda, mens du knapt er nådd startprisen på BMW og Mercedes.

De store forskjellene mellom merkene er i tillegg blitt mindre opp gjennom årene. Ikke at de er borte, men du får da god kvalitet både på interiør og annet fra en VW, Skoda eller hva det skulle være. En av grunnene til at jeg valgte Skoda da jeg kjøpte Kodiaq for tre år siden og nå Enyaq er at de gjør det veldig bra på statistikk mtp. feil og mangler.

Egil S

Det er vel ennå mulig å få en BMW 5-serie med minste motor rundt 650.000kr, samme med en A6 og E-klasse.
3-serie, A4 og C-klasse er vel utvalget godt opp til 600.000kr.
Men da er det lite motor og lite/moderat med utstyr.

Men ja, prisene øker på alt, 1 million er ikke mye for en bil lengre, blitt mer en mental sperre for oss som har levd en stund.

Skoda har økt kvaliteten, de har også en solid historie i Rally siste 20 årene, så det er HELT klart blitt noe annet.
Men jeg merker at ting er litt "billigere" og enklere på Skoda.
Interiøret med egentlig noe jalla carbon lignende greier og litt "billig" plast i dørene trekker ned, jeg forventet mer på en bil til den prisen.

Husker også jeg, og nå er jeg litt sær å pirkete, at følelsen av å trykke på knappene på diverse kjennes billig ut, husker reaksjonen min da jeg trykket på bagasjeromsluke knappen første gang, kjentes rett og slett billig ut. Litt som en leke til 299kr, ikke en bil til over en halv million.

Dette med å betale for å aktivere ting er ikke noe nytt.
Jeg og min ex satte en E-tron i bestilling i 2019, allerede da kunne man abonnere på de råeste frontlyktene. mener den kom standard med Xenon, så kunne man betale 6-7000kr for å få Matrix LED, og +/-20.000kr for super duper adaptive LED lys.
Men man kunne kjøpe de til 7000kr og ha hardware, og betale noe sånn som 150kr i måneden for super duper lyktene.
Noen som for meg var greit ettersom jeg til daglig kjører på veier som er opplyst, så da kunne jeg betalt for super duper lyktene i vinterferien eller påskeferien hvis man skulle på fjellet.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA