Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Grov feilprising i tilbud

Startet av Gullars, fredag 14. oktober 2022, klokken 21:21

« forrige - neste »

Gullars

Jeg var i dialog med en bilforhandler forrige helg om kjøp av ny bil, og vi diskuterte to alternativer: BYD Han og BYD Tang. Jeg la inn reservasjon på Han, men kontaktet ham per mail etterpå for å sjekke hva prisen var på Tang (siden jeg ikke hadde mottatt tilbud på den).

Han beklaget da at den akkurat var solgt, men at han hadde to demobiler: En fra 2021 og en fra januar 2022. Den fra 2021 kunne jeg få for 354k/369k uten/med hengerfeste, mens jeg kunne få 2022 for 370k/385k uten/med hengerfeste. Dette virket jo bra, tenkte jeg, og bekreftet at jeg ville ha den fra januar 2022 med hengerfeste.

I dag skulle jeg hente bilen, og det viste seg da at han hadde «feilpriset» med 300k i eposten han sendte. Dette har han altså gjort fire ganger (tilbud på to biler med/uten hengerfeste). Prisen på den fra januar 2022 skulle altså vært 685k. Pris på helt ny bil var visst 695k. Transaksjonen ble dermed ikke fullført, men jeg kunne få 10k i rabatt for «tort og svie».

Jeg innrømmer gladelig at jeg ikke har peiling på bilkjøp og sikkert har vært noe naiv overfor den gode prisen, men er det virkelig så lett å gå fra en handel når vi har en avtale? Fyren var ellers hyggelig og jeg vil jo ikke at han skal miste jobben heller, men jeg må vel si at jeg har helt andre forventninger enn en rabatt på 10k når han som den profesjonelle parten har gjort en såpass grov feil hele fire ganger i tilbudet.

Lars C. Krogenæs

Her er prisdifferansen så stor at «du burde ha skjønt» at det var feil pris.

Vært endel saker på netthandel data/lyd/bilde utstyr, der retten har avgjort at hvis differansen er stor nok, går dette i favør av selger.

Du får prøve å forhandle til 15k i avslag...
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Gullars

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 14. oktober 2022, klokken 21:29
Her er prisdifferansen så stor at «du burde ha skjønt» at det var feil pris.

Vært endel saker på netthandel data/lyd/bilde utstyr, der retten har avgjort at hvis differansen er stor nok, går dette i favør av selger.

Du får prøve å forhandle til 15k i avslag...

Du har nok rett. Selv om jeg er analfabet på dette området, hadde sikkert de aller fleste skjønt at det var en feil — til tross for at han presterte å skrive feil hele fire ganger...

Det får jo heller ingen andre konsekvenser enn at jeg følte meg som en idiot. Og at jeg antakelig går for en noe billigere bil...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA