Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varsling av fotoboks? 2022.36.2

Startet av Handyman, fredag 14. oktober 2022, klokken 12:32

« forrige - neste »

Handyman

Her om dagen varslet bilen med lyd og pulserende rødfarge øverst i infofeltet (på samme måte som varsel om å bevege på rattet). Jeg trodde først at det var varsel om at jeg måtte ta over for AP, men jeg holdt jo i rattet!
Så så jeg meldingen som varslet om trafikkontroll.
Dette har jeg ikke opplevd før og det er en strekning jeg kjører "hver dag". Fikk ikke varselet dagen etter, men da gikk trafikken litt under fartsgrensen. Jeg skal derfor teste med høyere fart for å se om det er et dynamisk varsel.
Andre som har opplevd dette?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Helt vanlig. Denne meldingen har kommet litt til og fra over lang tid. Den kan varsle ved rundkjøringer og i T-kryss. Det siste oppfattes da av bilen som full stopp skilt, og vil gi reaksjoner som rødt ratt hvis det ignoreres. Jeg får også meldingen fra tid til annen om at bilen vil senke hastigheten før en bestemt fartsdump når den er i TACC eller AP, og det gjør den! Husker ikke hva meldingene er, men det er definitivt ikke fotobokser eller trafikkontroller. Tipper dette er noen etterlatenskaper i software fra FSD. Har du FSD?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på fredag 14. oktober 2022, klokken 12:40
Helt vanlig. Denne meldingen har kommet litt til og fra over lang tid. Den kan varsle ved rundkjøringer og i T-kryss. Det siste oppfattes da av bilen som full stopp skilt, og vil gi reaksjoner som rødt ratt hvis det ignoreres. Jeg får også meldingen fra tid til annen om at bilen vil senke hastigheten før en bestemt fartsdump når den er i TACC eller AP, og det gjør den! Husker ikke hva meldingene er, men det er definitivt ikke fotobokser eller trafikkontroller. Tipper dette er noen etterlatenskaper i software fra FSD. Har du FSD?
De varslene du beskriver kjenner jeg godt til. Det jeg beskriver var et spesifikt varsel om Trafikkkontroll.
Mulig jeg var lit uklar, men jeg feiltolket det først til de kjente varslene du beskriver, noe det altså ikke var.
Varselet var der helt til jeg passerte fotoboksen, da forsvant det bare uten videre.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Javel. Men har aldri lest om en slik funksjon. Heller ikke på FSD Beta biler. Kan dette være noe det ikke er ryddet opp i på kartene som Tesla bruker? Google har jo dette, men hvem som er ADAS-leverandør er det vel ingen som vet?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

"Trafikkontroll" er bare dårlig bruk av Google Translate fra engelsk til norsk. Det betyr bare at bilen tror den kommer til et kryss, og den bruker en kombinasjon av kartdata og skilter (eller det den tror den ser av skilter). Har ingenting med fotobokser å gjøre. Ofte blir bomgalger misoppfattet som trafikklys hvis man er uheldig med trafikken foran seg, og da gir bilen tilsvarende meldinger på skjermen og gir tegn til at den har tenkt å stoppe foran det den tror er et lyskryss. Helt til den ser litt mer av situasjonen og oppfatter at det slettes ikke er noe som helst, og kun vei rett frem uten noe som hindrer den.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Varselet var IKKE det samme som kommer ved trafikklys og stoppskilt. Det kjenner jeg godt. Dette var "pulserende rødt slør" øverst på skjermen. På samme måte som det er blått ved påminnelse om å vri på rattet med AP aktiv.
Det var ikke strek på tvers av veien og det var ingen alarm en en varsom "plong". Jeg har ikke opplevd et slikt varsel før.
Det var på 4-felts veg i tunnel med fotoboks (Baneheitunnellen). Jeg kjører der "hver dag" og har aldri fått noe ligende før.
Fikk ikke testet i dag da jeg brukte "bil nr 2".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA