Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer med piggdekk

Startet av Elbil80, torsdag 13. oktober 2022, klokken 21:11

« forrige - neste »

Elbil80

Støy/lyd er virkelig subjektivt. Der noen oppfatter støyen som for høy mener andre den er neglisjerbar. Selv kjører jeg mye motorvei og setter pris på god støydemping. Burde kanskje valgt isolasjonsglassene, men hører fra flere kanter at original støydemping er svært god. Det er også min oppfatning etter å ha prøvekjørt en etron med Nokian R3. Riktignok 20'' felger. Satser på at mine 21'' ikke gir enorme utslag i forhold.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Elbil80 på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 10:00
Støy/lyd er virkelig subjektivt. Der noen oppfatter støyen som for høy mener andre den er neglisjerbar. Selv kjører jeg mye motorvei og setter pris på god støydemping. Burde kanskje valgt isolasjonsglassene, men hører fra flere kanter at original støydemping er svært god. Det er også min oppfatning etter å ha prøvekjørt en etron med Nokian R3. Riktignok 20'' felger. Satser på at mine 21'' ikke gir enorme utslag i forhold.

Ja, men samtidig er det store desibel-forskjeller. Men noen frekvenser/lyder er mer plagsom enn andre - ikke alt er db.

Testen her er nok ikke tatt med hensyn til 3 tonns e-tron, men gir vel en ok indikasjon.
https://dinside.dagbladet.no/motor/enorm-forskjell/77493887
Tesla Model Y                         2021-

hybrid88

Har kjørt etron med 285/40r22 hakka 9 i 3 sesonger. Fortsatt masse dekk igjen og funker perfekt i bratte glatte bakker på Østlandet.

Støy er ikke et tema for oss engang. Glemt noen turer etter hjulskift
Etron 55
E-golf
911 GT3

Elbil80

Ikke så overraskende resultat dette. Her har de vel også sammenlignet ordinære dekkversjoner, dvs ikke versjoner beregnet for tyngre biler som elektriske SUV'er. De piggfrie «heavy duty» dekkene støyer iflg tester mer enn tilsvarende dekk til «ordinær» vektklasse. Se bare på Conti VC7 i Motor sine tester. SUV versjonen scorer dårligere på støy enn samme dekk i «ordinær» versjon. Men igjen, de er jo ikke testet på samme bil, så det blir jo en sammenligning basert på hvordan dekket relativt sett støyer sett opp mot de andre i samme test.

Truls Antonsen

Hakka10Suv og Hakka10EV er vel mye samme dekk, men EV versjonen er skum inni for støydemping.
Hadde Hakka9Suv før på etron, 10EV nå, ikke noe voldsomt forskjell, men kanskje noe. Med 6-7 mnd mellom vår/høst så  nå det nesten måling til for å avgjøre...

I diskusjon mot Conti, som jeg skrev over, har disse støyen i ett høyere frekvensområde enn Hakka, og derved lettere for støydemping i bilen å fjerne.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Jan-Børre Olsen

Kjørt fra sør til nord på Hakka 10EV på 20" felg. Hører pigger ja men det bryr meg ikke. Det er godt grep på is som teller. Under alle andre forhold har man stort sett godt nok grep.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Carkub

Går inn i fjerde vinteren med pigg. Marginalt mer støy enn med sommerdekk, unntatt i tunell/ved støyskjermer og unntatt for de utenfor bilen. Nesten flaut å bli plukket opp og føles veldig feil med elbil med pigg når det er bart.
Men vi hadde tidlig en episode med underkjølt regn og etter det ble det pigg. Når e-trinn først sklir seiler den av gårde! Trenger dem kanskje bare 2-5 % av vinterkjøringen.

Og PS: bakkebremsassistenten skal ikke brukes når det er glatt, det står i instruksjonsboka - fant vi ut etterpå! Den låser nemlig hjulene uten ABS og da seiler man ekstra bra og rett frem!
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA